Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i5-4250U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC D54250WYKH Review

jrutgers 26 februari 2014, 4.109 views

Intel NUC D54250WYKH

Pluspunten

• Mooie vormgeving.
  • Duidelijke handleiding.
  • Doosje maakt geluid bij het openen. (niet nuttig maar wel leuk)
  • Inclusief een VESA bracket
  • Ruimte voor 2.5" HHD (max dikte 9,5mm), dus geen dure mSATA SSD nodig.
  • 4x USB 3.0 (2 voor, 2 achter)
  • IR poort voor afstands bediening.

Minpunten

• Mini HDMI poort, er had op ze minst een adapter bij gekunt.
  • Lose Wi-Fi kaart nodig.
  • Wi-Fi antenne draadjes zijn een beetje een gepriegel om aan te sluiten.

Inleiding:
Begonnen met een Ouya als Media center, maar in de loop van tijd toch een beetje ontevreden geraakt te zijn (kleine stotter in video, geen AC3/DTS)
Als vervanger gekozen voor de Intel NUC D54250WYKH.

Keuze voor deze komt voor een groot deel door dat in deze uitvoering een 2.5" HDD/SSD geplaatst kan wordt.
Voordeel hiervan is dat je voor de prijs van een mSATA SSD van 128 GB makkelijk een 1 TB 2,5" HHD.
Snelheidsverschil is niet echt merkbaar.
De mSATA kaart kan er ook nog bij mocht je dit willen.

Verpakking:
Bij het openen van de verpakking komt de Intel tune je tegemoet. 8-)
Alles zit netjes verpakt, De NUC, A/C Adapter en VESA Mount.
Er mist alleen een Mini HDMI naar gewoon HDMI adapter (gemiste kans Intel |:( )
Ik begrijp dat de VESA Mount een specifieke maat heeft voor deze, maar lang niet iedereen zal hem gebruiken.
Meer Mensen zullen de HDMI poort gebruiken.

Installatie/assemblage:
De handleiding bestaat uit alleen maar plaatjes waar duidelijk stap voor stap te zien is wat je moet doen.
Iedereen die wel een Zweedse kast in elkaar heeft gezet zou hier wel uit moeten komen.
Alleen de Wi-Fi kaart was wat lastiger, om de draadjes van de antenne zaten plastic hulsjes waarvan niet duidelijk was wat je daar mee moest doen.
Uiteindelijk de hulsjes voorzichtig weg geknipt. :?

Er draait Win 8.1 op en XBMC 13 (Nightly versie).
Draait lekker snel, maar voor goede HDMI handshake met mijn versterker was wel een bios en driver update nodig. (nieuw product is dus te verwachten)

Uiterlijk:
De NUC bestaat uit een geborsteld Alu behuizing, waar aan de voorkant 2x USB 3.0 poorten, headset uitgang en IR poort.
Achter: 2x USB 3.0 poorten, Display poort, Mini HDMI en voeding
Ook zit er aan de zijkant plek voor een Kensington slot.

Conclusie:
De Intel NUC D54250WYKH mooie en redelijk complete HTPC.
Hij is compact, al is hij door de 2,5" HDD c.a. 1,5cm hoger dan de D54250WYK.
hierdoor is die om achter een tv te schroeven iets wat dik.
Zie ook niet hoe je bij de power knop komt dan.

Heb jij ook een Intel NUC D54250WYKH?

Past ipv de mSata ook een m.2 SSD, wanneer je er ook een HDD er in wil doen?
Ben eerlijk gezegt niet echt bekent met m2 ssd's.
Maar ik begreep dat deze pci-e gebruikt.
Ik geloof niet dat daar een aansluiting voor is.
Een msata kaart en een hdd kunnen wel tegelijk geplaatst worden.
Waar heb je dit exemplaar gekocht? Ik zie hier op tweakers dat leverdatum onbekend is.
Ik wacht met smart op deze exemplaren namelijk.

Bij SIcomputers.

Ik heb hem eigenlijk gelijk besteld toen hij op Pricewach kwam.
En heb er als ik mij goed heriner iets meer dan 3 weken op moeten wachten.

Bestel in de tussen tijd even een miniHDMI-HDMI adapter/snoer mocht je dat nog niet gedaan hebben.
was bedoelt als reactie op Clvl13.
Heb de text daarheen verplaatst

[Reactie gewijzigd door jrutgers op 28 februari 2014 15:44]

Ik vraag me af, is het mogelijk om een dual screen setup te maken met de mini-HDMI en de Mini-Display port ?
Geen idee, kan het ook niet testen hellaas.
Maar gezien er ook varianten met 2 HDMI poorten zijn, zou ik het wel denken.
Ja, kopie uit Intel nuc Technical Product Specification:

Table 6. Multiple Display Configuration Maximum Resolutions
Single Display: HDMI: 1920 x 1200 @ 60 Hz
Dual Display: DisplayPort and HDMI: 3840 x 2160 @ 60 Hz (DisplayPort), 1920 x 1200 @ 60 Hz (HDMI)
Single Displa: DisplayPort: 3840 x 2160 @ 60 Hz
Note: Higher resolutions may be achievable but have not been tested on Intel NUC.
Ik wil graag mijn desktop pc vervangen i.v.m. de grootte hiervan. De mac mini vind ik te prijzig en voor mij gebruik is dit naar mijn mening een goed alternatief.

Ik ben voor de rest een "huis-tuin-keuken" gebruiker. Internetten, muziek, films en wat downloaden. Echter speel ik af en toe ook wel eens een game . Dit zijn geen high end games maar bijv Counterstrike Go of World of Warcraft. Nu kan ik vinden dat er een Intel HD Graphics 5000 in zit. Alleen nergens kan ik de spec's hiervan vinden.

Met andere woorden denk jullie dat ik met deze NUC(of met überhaupt een andere NUC) ik dit voor elkaar kan krijgen?

P.S. Ik heb heel af en toe eens een CAD (Solid works/Inventor) programma nodig dit zou hierbij natuurlijk niet gaan?
Voor de "huis-tuin-keuken" zal je zeker vinden wat je zoekt.
Wat games betreft moet je denk ik wel een eind komen, al zal je qua instellingen wel een paar stapjes terug willen doen. (o.a. geen AA, AS en simplere shadows.)

IK heb na wat getweak Grid 2 op ongeveer 30 fps gekregen, andere zware spellen heb ik eigenlijk nog niet geprobeert.

ook de NUC heeft wat tweak mogenlijkheden:

De Nuc heeft zover ik kan zien 16MB video mem , met in de bios standaart 32mb virtueel.
Dit kan aan gepast worden tot 1GB (aanrader).
en video preformance kan nog een boost krijgen.
Of CAD software er goed op draait kan zou ik je hellaas niet kunnen vertellen.
AL kan ik me dan wel voorstellen als je dat wilt doen, om voor 12GB ram te gaan i.p.v. 8GB.

Als je echt iets zwaarders nodig heb GigaByte heeft apparaten van vergelijkbaar formaat met een i7 prossesor (haswell), maar is gelijk een stuk duurder.