Specificaties 135mm diameter met 18dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS9900 MAX (Red led) Review

Ryaka 26 februari 2014, 349 views

Zalman CNPS9900 MAX (Red led)

Pluspunten

• lager dan 155mm en dus geschikt voor kleinere cases
  • Eenvoudig te installeren
  • Goede koelprestatie
  • Mogelijkheid tot Silent mode
  • Geheugenslots zijn nog bereikbaar

Minpunten

• Performance mode is te luid en voegt te weinig toe.
  • LED intensiteit is niet regelbaar.
  • Duidelijk trillen van de fan bij hogere snelheden.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Bij de keuze van de koelers wordt soms een zeer belangrijk punt over het hoofd gezien: De hoogte van de koeler. Vooral bij het gebruik van kleinere cases wil je toch goede koelprestaties. Deze koeler past met zijn 152mm perfect in vele kleinere cases en biedt met zijn QMax van 300W zeer goede koelprestaties voor een redelijke prijs.

In de doos zitten koelpasta [ZM-STG2] een 12 cm lange inbus sleutel, en snelheid verlagende weerstand waarmee je de koeler in Silent mode plaatst [900-1500 RPM] of door hem weg te laten in Performance mode [RPM:900-1700] (foto van de site van zalman toegevoegd)

Na een kleine test bleek dit effectief ook te zijn. De Haswell serie van Intel is berucht als moeilijk te koelen, maar deze koeler haalt zelfs in mijn kleine case (Antec One) zeer goede resultaten. Als de CPU idle is, stijgt de temperatuur niet meer dan een kleine 9°C t.o.v. kamertemperatuur. Onder stress neemt dit maar heel weinig toe en slaagt de CNPS9900 erin om mijn i7 4770K (stock clock) onder de 50°C te houden.

Na een OC naar 4,5GHz @1,274V bleef zelfs na een 30 minuten durende prime95 de temperatuur onder de 75°C op alle cores. (Silent mode) en onder de 73°C in performance mode. Om eerlijk te zijn ben ik hiervan redelijk onder de indruk, vooral als je weet dat deze koelprestaties behaald zijn door één enkele 135mm fan en een relatief kleine case, met maar één case koeler actief.

Als je de snelheid verlagende weerstand ervan tussen haalt (Performance Mode), wordt de koeler me wel iets (te) luidruchtig en dit terwijl de koelprestaties niet proportioneel toenemen.

Installatie is relatief eenvoudig maar lees eerst de volledige handleiding, voor jou socket. De reden hiervoor is dat voor de intel’s er eerst een globale beschrijving is, en dan pas de socket specifieke. Key is om de juiste kleur (not kidding) en lengte van de vijzen eerst apart te leggen. De bijgeleverde inbus sleutel om de koeler vast te schroeven is ook handig, maar komt soms een beetje klem te zitten in de moeren. Voor de rest is het gewoon uitkijken dat je hem er in de juiste richting plaatst. Belangrijk, deze koeler is voorzien van een backplate dus montage gebeurd best niet in de case. (Om eerlijk te zijn denk ik niet dat dat überhaupt realistisch is.) Nog een kleine tip, ik heb de plastic bescherming die rond de koeler zit er pas afgehaald nadat de koeler goed en wel in de kast gemonteerd zat, dit maakt het eenvoudiger om alles te monteren en verlaagt het risico op snijwondjes ;-)

Door zijn (iets wat ouderwetse) vorm is er nog ruim voldoende plaats om je volledige memory bank te gebruiken zonder dat je tegen je koeler komt te zitten. Je kan er zelf voor kiezen op de fan naar boven of naar achter te laten blazen naargelang de vorm en ideale airflow van je case. De koeler is voorzien van een rode (of blauwe) led, maar deze is niet dominant aanwezig en geeft meer een rode gloed die de vorm van de koeler benadrukt dan iets anders. Ergens een gemiste kans het zou leuk zijn als je de LED intensiteit een beetje had kunnen bijregelen.

Wat me wel opvalt is dat als je de koeler onder load zet, de fan redelijk begint te trillen. Dit is niet hoorbaar en waarschijnlijk eigen aan het design, maar ik maak me toch zorgen ivm. materiaalmoeheid op langere termijn.

Alhoewel de koeler het label CNPS ~[Computer Noise Prevention System] draagt zou ik hem zeker niet stil noemen. De koeler is onder normale load hoorbaar en in performance mode zelfs luid te noemen. Onder normaal gebruik en in silent mode is het geluidsniveau zeer aanvaardbaar te noemen.

Besluit: Een goede koeler voor een redelijke prijs, die alleen maar impressionanter wordt naarmate je hem meer gaat belasten.

Heb jij ook een Zalman CNPS9900 MAX (Red led)?

jammer dat je die fel rode led idd niet kan aanpassen, en in silent mode niet echt stil.