Alcatel One Touch S pop (OT-4030D) Zwart Review

reneetjuhh1991 25 februari 2014, laatste update op 13 maart 2014, 535 views

• Goede belkwaliteit
  • Goed bereik
  • Acceptabele accuduur
  • Geen overbodige bloatware á la Samsung

Minpunten

• Scherm is heel slecht en niet nauwkeurig
  • Slechte camera's (voor mij geen ramp)

Voor mijn bedrijf heb ik een aparte telefoon. Helaas was deze kapot gegaan dus moest ik opzoek naar iets anders.
In deze review zal ik een paar keer de vergelijking met een Samsung Galaxy Fame maken, een iets duurder toestel met ongeveer dezelfde specs.

Ik had maar simpele eisen aan een vervanger:
- Ik moet kunnen bellen en gebeld kunnen worden
- Whatsapp
- E-mail ontvangen
- Synchroniserende agenda (Google Calender)
- Tasklist / Google Keep
- El cheapo, hoe minder ik betaal hoe beter

Bij de kijkshop gaan rondneuzen omdat deze meestal wel goedkope spullen aanbieden. En daar zag ik deze staan voor de prijs van ¤ 59,99 (komt dus niet overeen met de pricewatch maar ok). Nou dit leek mij perfect.

De specs:
1GHz single core gebasseerd op ARMv7
512MB ram
4GB interne opslag (2,36GB blijft over voor de gebruiker)
3,5" 480×320
Android 4.1
3,2MP camera en 0,3MP front camera

Nou voor die prijs haal je dan toch nog een redelijke smartphone in huis.
Ik kwam van een Omnia 7 af met een vrijwel dezelfde CPU en evenveel RAM. Dus qua specs leek het mij allemaal wel prima.

Ik ga beginnen met Android en wat Alcatel er mee heeft gedaan:
Het antwoord is: vrijwel niets. Het is bijna stock Android, het enige wat alcatel heeft gedaan is de icoontjes aangepast, notificatiebalk/center aanpassen en wat apps erbij gooien. Ik ben begonnen met de onnodige apps te verwijderen. Helaas is alles wat er door Alcatel in is gezet system locked, dus ik kon niets anders doen dan de boel te blokkeren.

Hierna whatsapp geďnstalleerd en Advanced Task Killer. Instellingen gedaan en klaar was het apparaat voor gebruik. Het eerste wat me opvalt is dat het systeem voor zijn "lage" specs verrassend vlug reageert. Ik heb het apparaat geen een keer zien vast lopen en hij blijft vlot reageren.

Ter vergelijking: De Samsung Galaxy Fame van mijn ma liep al vast toen ik van het begin scherm na het menu wou, vers uit de doos.

Op het vlak van snelheid en OS zeg ik dus: Goed

Het scherm:
Hier begint het nadeel van de goedkope prijs van het toestel. Het scherm is maar een simpel LCD met een lage resolutie. Het scherm is niet heel groot dus de resolutie vind ik geen ramp: ik kan alles fatsoenlijk lezen en ik kan geen pixels tellen.
Het enige nadeel aan het toestel is de goedkope digitezer die er in zit. Bij het willen verwijderen/verplaatsen van een icoontje op het home screen denkt het scherm dat ik wil swipen naar een andere pagina. Ook tik ik regelmatig "langs" het geen wat ik wil terwijl mijn vinger er gewoon boven op zit.

Het toetsenbord wat er op zit is al klein (mede door de resolutie en de schermgrootte, maar ook door de hoedanigheid knoppen). Ik tik dus regelmatig mis doordat het scherm mijn vinger verkeerd registreet. Hier doet de Galaxy Fame het dan wel gewoon perfect. Daar zit het prijs verschil van Samsung en Alcatel dus in. Voor een foto van het toestenbord van Alcatel zie screen 1: deze foto is geleend van het internet.

Op het vlak van scherm en aanraking zeg ik dus: Slecht

Accuduur:
De accuduur van het toestel is in mijn ogen prima, toestel doet gemiddeld 1 week met de accu in stand-by. Waarbij deze soms ontwaakt wordt voor Whatsapp, een e-mail of een agenda actie.

Verder kan ik geen oordeel geven over de accu, deze krijgt van mij dan ook een: voldoende

Bellen:
Wellicht het belangrijkste van een telefoon? Al word medio 2014 nog maar amper gebeld (zeker door mij) is het wel belangrijk dat mijn klanten mij kunnen bellen en ik hun. Ik heb het toestel puur op de goedkope prijs gekocht en nam de bel kwaliteit op de gok.
Deze kwaliteit is overigens goed. Het geluid is helder en het volume is goed. Ik versta mijn klanten goed. Over de opname durf ik weinig te zeggen want ik hoor niet wat mijn klanten horen maar ik ga er vanuit dat deze ook goed is, heb me nooit hoeven te herhalen en ik kom altijd duidelijk over op mijn klanten.

Voor het bellen krijgt het toestel dus een: Goed

Bereik:
Voor mijn zakelijk nummer heb ik T-mobile. Nu is het zo dat T-mobile in mijn regio de slechte speler is en Vodafone de goede.
Toch heb ik altijd rond de 85% bereik met het toestel. In de regio waar de mede-eigenaar van het bedrijf zit is T-mobile de grootste speler en daar heb ik vrijwel altijd 100% bereik.

het bereik is dus: Goed

Design:
Design is voor ieder een andere smaak. Het toestel voelt solide aan en hij voelt niet goedkoop aan. Het toestel is helemaal van plastic.

Het toestel is strak aan de voorkant met direct onder het scherm 3 touch keys, deze zijn van links naar rechts: Back, Home en App switch, deze laatste fungeert na een kleine update als menu toets (bij lang indrukken is dit wel app switch, ook werkt app switch als je de home toets lang indrukt). De toesten zijn niet verlicht en deze zijn soms lastig te zien in het donker. Maar de positionering is goed onder het scherm dus blindelings lukt het me eigenlijk altijd om de knoppen aan te raken. De knoppen hebben een goede afmeting en je drukt ze dus ook niet snel per ongeluk in.

Onder de toetsen zit een flinke ruimte waar de microfoon nog in zit verwerkt. Deze ruimte had voor mij de helft kleiner mogen zijn.
Voor een foto hiervan: zie foto 2. Wederom dankjewel Google voor de foto.

Bovenaan het toestel zit een groot Alcatel logo, een flinke speaker een front cam van 0,3MP. Het toestel is verder omlijnd met een verchroomd sierrandje.

De achterkant bevat een 3.2MP camera (zonder flitser), een grote speaker en in het midden van de cover het OneTouch logo. Op de camera's kom ik nog terug. Voor een foto zie foto 3. (thanks Google :) )

Verder zitten aan de linker zijkant de volume toesten, Dit is een grote 2-way toets.
Bovenaan links zit de power knop en in het midden een 3,5mm earphone jack.
Rechts bovenaan zit een camera knop. Hiermee ben ik nog wel eens in de verwaring omdat bij Samsung daar de power knop zit.
Bij geen van de toesten staat een logotje of icoontje die aangeeft wat de toets doet. Dit moet je dus maar zelf uitzoeken volgens Alcatel.
Of de handleiding lezen. Alle toesten zijn verchroomd.

Qua design vind ik het toestel: Goed

Camera:
De 2e ellende van het toestel. Alleen geef ik hier geen meerwaarde aan want ik gebruik het toestel puur zakelijk. En mocht ik een foto moeten maken kan ik altijd mijn privé smartphone gebruiken.

De camera's zijn werkelijk waar bagger. De frontcam is leuk maar je hebt er helemaal niets aan door de lage kwaliteit. Face unlock werkt bij daglicht als je geluk hebt soms maar daar is alles mee gezegt.

De camera in de achterkant van het toestel is iets beter maar nog steeds ruk. In een goed verlichte ruimte krijg je geen mooie foto en goed verlicht is deze ook niet. Zie foto 4.

Hier scoort een Galaxy Fame veel beter, mede dankzij zijn flitser.

De camera krijg dus ook een: Slecht

Samenvatting:
Bereik: Goed
Design: Goed
Camera: Slecht

Conclusie:
Het is een leuk toestel voor een super scherpe prijs. Hij reageert snel en ik heb geen vastlopers gemerkt.
Voor hetgeen waarvoor ik hem heb gekocht is het een prima telefoon op het scherm na, maar hier kan ik mee leven.
Het voornaamste is dat de gesprek/bel kwaliteit goed is en ik gewoon mijn agenda en taken altijd bij de hand heb.
En dat ik dan 2 keer een zin moet corrigeren neem ik wel voor lief. Antwoorden op e-mail doe ik er niet mee, en Whatsapp staat er puur op zodat mijn klanten ook een ("gratis") berichtje kunnen sturen als het nodig is.

Het toestel over het algemeen geef ik dus ook een voldoende beoordeling.

[i]Updates/changelogs:
5-3-2014: Typo's en rare zinnen aangepast met dank aan een paar oplettende mensen.
5-3-2014: Toevoeging dubbele functie App Switch / Menu hardware key toegevoegd.
13-3-2014: Aanpassing functie App Switch / Menu hardware key.

Heb jij ook een Alcatel One Touch S pop (OT-4030D) Zwart?

Goede review, precies wat ik wou weten :)