Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E Review

PSV_Supporter 20 februari 2014, laatste update op 20 februari 2014, 1.564 views

Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • Snel
  • Stabiel
  • Overzichtelijke interface

Minpunten

• Geen webinterface

Features Score: 5
Soms heb je van die producten in huis gehaald waarbij je denkt: Waarom heb ik dit niet 5 jaar eerder gedaan?
Dit product is er 1 van!

Wat een stabiliteit en snelheid heb ik nu in mijn netwerk gekregen, ronduit optimaal!

Maar goed: First things first, hoe de situatie was voordat ik dit in huis had gehaald.
Zoals menig netwerk langzaam aan groeit en daardoor wel eens wat problemen op gaat leveren, zo was het hier niet anders. Ik had o.a. een Linksys WRT320 router, 2 HP 100 mbit switches, een no-name 5 poorts gigabit switch en een Experiabox van KPN. Hoewel ik wist dat ik met die HP switches mijn netwerk al voorzien was van bottlenecks, bleek de Experiabox de grootste bron van ergenis te zijn. Het welbekende KPN kastje is ook alleen maar voorzien van 100mbit poorten (ook aan de glasvezel kant), voorzien van zeer weinig mogelijkheden en aan alle kanten beperkt door KPN.
Problemen die regelmatig voorkwamen: WiFi verbindingen die zwak werden of onbereikbaar werden. Throughput op bedraad en/of draadloos die terug liep. Internet signaal die regelmatig weg viel, TV verbindingen (loopt ook over dit netwerk) die haperingen opleverden of de settopbox die daardoor helemaal de verbinding verloor. Kortom vrij waardeloos bij tijd en wijle.

Met de aanschaf van 3 van deze switches, het toepassen van VLAN's en na wat finetuning, heb ik nu een optimaal netwerk. De experiabox dient alleen nog maar voor de telefoonverbinding, verder compleet uitgeschakeld. Het TV signaal wordt naar doorgesluisd naar de 2 poorten (op zolder en in de woonkamer) waar de settop box op aangesloten is en komt dus niet meer onnodig terecht op andere poorten. Het internetsignaal wordt naar 1 poort, waar de TP Link WDR4900 op aangesloten zit, aangeboden. Daarna wordt de internetverbinding alleen gedeeld met poorten waarop ik wil dat er internettoegang mogelijk is. Resultaat: Een netwerk wat veel minder onnodig verkeer heeft, super stabiel is en supersnel data kan doorsturen van A naar B. Mijn internetverbinding kwam in de oude configuratie hooguit tot 45Mbit en ook alleen via bekabeld netwerk. In de huidige configuratie komt de verbinding continue tot 50Mbit, met regelmatig pieken tot 60Mbit (Ik vermoed dat KPN dan de verbinding niet voldoende knijpt.)

Deze switch is prima te configureren, echter helaas niet via een webpagina. Je moet eerst een (klein) programma installeren om de switches te kunnen configureren. Minpuntje, maar verder niet onoverkomelijk. De interface is overzichtelijk en duidelijk en biedt voldoende informatie. Aangezien het gebruik van VLAN's voor mij compleet nieuw was, was het wel even stoeien om de juiste instellingen toe te passen. (Moest er immers 3 tegelijk goed instellen, om b.v. van poort X op switch A, via poort Y op switch B, netjes bij poort Z op switch Z terecht te kunnen komen.)

Ik vind het haast onvoorstelbaar hoeveel stabiliteit en functionaliteit je voor zo'n 20 euro per switch je in huis kunt halen. En ook als je niets configureert, zou ik deze switches aanraden, ze zijn snel en stabiel en dat is wat je wilt in je netwerk.

Heb jij ook een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E?