Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB Review

meirnoordermeer 20 februari 2014, 2.454 views

Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB

Pluspunten

• Fantastisch scherm
  • Ongelofelijke batterijduur
  • Goeie SSD
  • Geen geluid van fans
  • Goeie speakers
  • Beste trackpad van alle notebooks

Minpunten

• Prijs blijft aan de hoge kant

Sinds een week heb ik een MacBook Pro Retina 13". Deze review gaat niet over het model dat hierboven wordt aangegeven, maar om dit duidelijk te maken hier de specs:
13" Retina scherm
2.6 GHz Core i5
512 GB SSD
8 GB Ram
Iris Graphics

Waarom een MacBook Pro?
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een MacBook Air gekocht op een vakantie in Hawaii. Ik had nog nooit een SSD meegemaakt en het lage gewicht kon ik eerst niet geloven. Deze is echter een jaar net na de garantie periode overleden en achteraf gezien had ik beter Applecare kunnen aanschaffen.
Voordat ik voor de Retina MBP koos heb ik weken zitten twijfelen tussen een Asus Zenbook en een Vaio Pro. Uiteindelijk dacht ik dat het een Vaio Pro zou worden, echter de 'feel' van een Mac en het OS vind ik echt top, dus kwam uiteindelijk toch weer terug op een Mac. Ik heb voor de Retina gekozen, omdat ik deze een betere koop vond vergeleken met de Air, voornamelijk door het scherm.

Bouwkwaliteit
Je moet er van houden, maar er is niet aan te twijfelen dat de aluminium behuizing van de MBPr onwijs goed in elkaar zit. Voor zover ik weet zijn er geen notebooks die zo'n uitstraling hebben als deze. Als je de notebook op een tafel legt valt je pas de goede uitstraling op.

Prestaties
Onder mijn bureau thuis staat een 4770k PC met R9 290X, ik ben dus behoorlijke prestaties gewend, maar ik wist natuurlijk dat dit absoluut niet te verwachten was van een notebook. Desondanks is de MBP nog steeds lekker rap, waar de MBP van mijn vader (4 jaar oud, dual core i7 2.66 GHz) soms nog moeite heeft met bepaalde taken, heeft deze dat totaal niet. Het zal waarschijnlijk komen door de PCI-E SSD, die ook echt snel is. Snelheden van het 512 GB model zijn 730+- MB/s voor zowel schrijven als lezen. Opstarten is gebeurd in minder dan 15 seconden en dan kan je meteen je gang gaan.
Ik heb overigens ook nog een benchmark gedaan met Cinebench, daar kreeg ik de volgende scores:
CPU: 3.05
GPU: 23.37 FPS
De scores geven aan dat dit geen snelheidsmonster is, mijn 4770k scoort overigens 8.8, maar dat is dan ook een quad core en een desktop CPU. Voor een notebook zijn de prestaties voor de prijs erg goed te doen!

Om gaming te testen heb ik League of Legends ge´nstalleerd. De game is erg goed speelbaar. Op medium settings met een resolutie van 2560 x 1600 draait het spel gemiddeld 40-45 FPS, echter is alles dan net te klein om te kunnen zien of te kunnen lezen. Hierdoor heb ik de resolutie op 1280 x 800 gezet, waardoor het spel er wel wat minder scherp uitziet, maar wel heel erg goed speelbaar is (FPS van 70+).
Als iemand wilt dat ik nog een game test, aarzel dan niet om te vragen! (en een benchmark programma als Fraps zou ook erg handig zijn als iemand iets weet ;) )

Batterij
Met de komst van Haswell is de batterijduur van vrijwel elke nieuwe laptop er een groot stuk op vooruit gegaan, dat geld ook voor deze MacBook. Ik was al gewend aan de lange batterijduur van MacBooks, maar de nieuwe generatie slaat alles. Als voorbeeld gebruik ik een schooldag van vorige week. Ik heb in de ochtend ongeveer 2,5 uur gewerkt aan een werkstuk, na een uur pauze heb ik een lecture gekeken die 40 minuten lang was, maar waar ik eerst nog bepaalde software voor moest installeren om deze te kunnen kijken (was dus ongeveer een uur). Later die dag heb ik nog eens 3 uur besteed aan hetzelfde werkstuk. Toen ik thuiskwam was er nog ongeveer 45% van de batterij over, de laptop heeft het dus makkelijk 6,5 uur volgehouden en ik had nog makkelijk door kunnen werken. Als je dit omrekent kom je op een schatting van bijna 12 uur! ((6,5/(100-45))*100=11,8)

Warmte en geluid
Mijn MacBook Air kon destijds aardig wat geluid maken, net zoals de 15" MBP van mijn vader. Deze MacBook echter heb ik nog geen geluid horen maken. Ik vind het nog steeds ongelofelijk, zelfs bij de Cinebench test heb ik de ventilatoren niet horen spinnen. Nou zou je misschien denken dat de notebook hierdoor heel warm zou worden (fans draaien schijnbaar niet...), maar dat is totaal niet het geval. De onderkant wordt aan de kant van het scherm wel degelijk warm, maar het is niet erg storend. De MBP van mijn vader wordt warmer en menig ander laptop wordt naar mijn idee net zo warm.

Scherm
Het scherm is natuurlijk waar het bij deze notebook over gaat, ik kan hier ook over zeggen dat het het beste scherm is wat ik tot nu toe heb gezien. Werkelijk alles aan dit scherm is perfect. Kleuren zijn realistisch, kijkhoeken zijn echt geweldig en de resolutie van 2560 x 1600 maakt het helemaal af met een ongelofelijke scherpte.
Voor als je het nog niet wist in OS X kan je in de systeemvoorkeuren de resolutie schalen. Standaard staat deze ingesteld op een geschaalde resolutie van 1280 x 800 (resolutie van de originele MBP 13"), bij deze modus vond ik alles iets te groot dus op dit moment staat de MBP ingesteld op 1680 x 1050. Dit is de maximale resolutie die je kan kiezen. Alle resoluties op de MBP zijn geschaald, wat betekent dat stel je hebt 1280 x 800 gekozen, dan rendert de MBP het beeld in 2560 x 1600, maar op je scherm wordt het weergegeven als 1280 x 800 (maar dan superscherp). Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld 1680 x 1050, hierbij wordt het beeld gerendeerd op 3360 x 2100.

Ik ben erg blij met de aankoop van deze MacBook Pro. Ik lijk misschien een Apple fan (wat ik ook deels ben), maar op dit moment is dit het enige Apple product wat ik in bezit heb, mijn desktop draait gewoon Windows 7 omdat ik dat achter een bureau fijner vind werken. Echter onderweg is Mac OS X weer erg fijn om mee te werken. Ondanks dat de prijs van deze notebook vrij hoog was vind ik dat hij elke euro waard was. Wat opvalt bij de MacBooks is dat vrijwel elk aspect van de notebook erg goed is uitgewerkt (Zelfs de speakers zijn van erg goede kwaliteit!). Bij bijvoorbeeld de Vaio Pro vond ik de trackpad erg lastig om mee te werken, je zou deze kunnen vermijden door het touchscreen te gebruiken, maar in principe zou dit niet moeten hoeven.

Ik heb nog geprobeerd foto's toe te voegen, echter om de een of andere reden werkt het uploaden van de foto's niet. Ik zal kijken of het later deze week nog lukt.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB?

Kan je voor mij misschien testen hoe DayZ op deze laptop loopt?

Alvast bedankt,
Arthur
Zou het graag voor je doen, ben echter op dit moment op reis tot de 21e. Staat momenteel ook geen Windows via BootCamp op mijn MacBook. Zal als ik terug ben even voor je kijken!

Meir
Hartstikke bedankt dat je het voor mij wil testen als je terug bent!

Alvast bedankt,
Arthur