Bose AE2 (Zwart) Review

NuttySmeets 16 februari 2014, laatste update op 17 maart 2014, 2.387 views

Bose AE2 (Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit muziek
  • Comfortabel
  • Pasvorm
  • Vervangbare kabel
  • Compact

Minpunten

• Lengte kabel (te lang en te kort)

Ik heb sinds enkele maanden de Bose AE2 zwart in mijn bezit. Ik heb deze hoofdtelefoon gekocht omdat ik eens wat anders wilde dan oordopjes en ik het leuk vind om af en toe te kunnen wisselen tussen de Bose IE2 en de around ear.

Van aankoop tot gebruik
De hoofdtelefoon is tweedehands via Marktplaats verkregen tegen een schappelijke prijs omdat ik geen 150 euro over had voor een extra hoofdtelefoon. Hij kwam zonder de doos met de aankoopbon erbij geleverd.
Toen ik voor het eerst luisterde naar de AE2 bij de verkoper klonk het geluid nogal koud en eerlijk. Ik maak die vergelijking met de Bose IE2 die ik al meer dan een jaar gebruik om muziek onderweg mee te luisteren. Bij deze hoofdtelefoon heb ik het geluid altijd als warm ervaren met diepe meer aanwezige bassen. Dit heb ik uiteraard bij hetzelfde afspeelapparaat ervaren. Dit was voor mij even wennen omdat ik een warm geluid persoonlijk iets prettiger vind. Al gauw nam ik de AE2 mee de bus in richting school en ging veel muziek luisteren.
Thuisgebruik
Thuis maakte ik eerst meer gebruik van mijn Bose 301 Series II in combinatie met de Kenwood KA-4020 versterker, tot vandaag. Op het moment van schrijven heb ik de Phones uitgang op mijn versterker eens uitgeprobeerd om muziek mee te luisteren en kwam al gauw tot de conclusie dat de muziek veel natuurlijker, helderder en dieper klinkt dan dat je deze rechtstreeks met je laptop of telefoon verbindt.
Bose of Beats by dr. Dre
Als ik hem dan toch mag vergelijken met een hoofdtelefoon uit dezelfde prijsklasse doe ik dat maar meteen met de Beats Solo HD. Het eerste wat me opvalt is het totaal verschillende ontwerp, waar Beats graag veel kleurencombinaties mogelijk maakt houdt Bose het eenvoudig net als voorheen Apple deed met haar iPhones op zwart of wit. Dit kan voor mensen een probleem zijn, maar omdat ik een hoofdtelefoon koop om er muziek mee te luisteren is het voor mij geen probleem of deze wel bij mijn kleding of schooltas past.
Nu de geluidskwaliteit. Het eerste wat me hier opvalt is dat de Beats te veel harde bassen heeft waardoor het geluid uit balans is. Bij Bose is dit veel beter verdeeld waardoor muziek veel natuurlijker overkomt, de balans tussen de aanwezige hoge midden en lage tonen is bijna perfect. En hiermee doe ik ook gelijk een voorzichtige uitspraak omdat ik niet weet of het geluid nog mooier kan.
Het ontwerp en de kwaliteit
Het begon met het opzetten van de AE2 waarvoor ik eerst even moest proberen hoe ver ik de oorkussens uit moest schuiven voor ik er uren mee kan luisteren, wat gelukkig niet zoveel voorstelt en je al gauw binnen een minuutje hebt gevonden hoever je hem wilt uitschuiven.
Daarna heb ik de hoofdtelefoon verschillende uren achter elkaar opgehad en merk dat hij zelfs na een uur luisteren nog net zo comfortabel zit als op het moment dat ik hem op mijn hoofd zette.
Dan ga ik het nu hebben over de bouwkwaliteit en gebruikte materialen. Nu ik de Bose AE2 eens nader bekijk zie ik dat het op het eerste gezicht nogal fragiel en compact oogt in vergelijking tot sommige andere hoofdtelefoons. Maar al gauw blijkt dat deze hoofdtelefoon wel tegen lichte stootjes kan. De hele hoofdtelefoon is van kunststof in combinatie met aluminium, leer en stof gemaakt. Het leer op de oorkussens en bovenop de hoofdband is heel zacht en voelt duur aan, maar je moet er niet met je nagel of een ander scherp iets overheen strijken want dan bestaat er een grote kans dat dit natuurlijk scheurt. Dit geldt ook voor het gebruikte stof aan de onderkant van de hoofdband. Het kunststof wat voor het overgrote deel aanwezig is, is minder gevoelig voor krassen dan sommige andere kunststoffen die ik gebruikt heb bijvoorbeeld bij mobiele telefoons. Het Bose logo dat erop afgedrukt is, is niet van superieure kwaliteit omdat dit in de loop der tijd vervaagt en misschien wel helemaal weg gaat.
Tot slot wil ik hier mijn conclusie kwijt. Ik kan iedereen die op zoek is naar een comfortabele hoofdtelefoon om muziek mee te gaan luisteren die van goede kwaliteit moet zijn deze Bose AE2 aanbevelen.

Tip voor de gebruiker die overweegt er een aan te schaffen om muziek mee te gaan luisteren: sluit hem eens aan op een luxe versterker en met muziek uiteraard gewoon op 2.0 stereo.

Foto's volgen nog

Heb jij ook een Bose AE2 (Zwart)?

Ik heb deze koptelefoon ook. Mij bevalt de geluidskwaliteit en de ergonomie! Ik heb hem al een tijdje en hij heeft ook wat stoten en vallen meegemaakt; de bouwkwaliteit is ook goed te noemen.
Vallen en stoten doe ik liever niet met dat ding haha. Maar goed om te horen dat ook jij tevreden bent over deze hoofdtelefoon. Wat mij betreft zou Tweakers ook een grote test voor hoofdtelefoons van 100,00 tot 500,00 mogen uitvoeren, om zo te kunnen bepalen welke hoofdtelefoon voor welk muziekgenre of doel het beste is. :)
Ik heb deze koptelefoon ook al een paar jaar. De kussentjes zijn niet van echt leer. Nu is het versleten en moet het vervangen worden. Maar dat doe ik graag, want het is een erg fijn ding. Zit erg comfortabel, super licht en goed geluid. Ik heb ook de noisecancelling van Bose gekocht, maar die is toch stuk minder comfortabel, want zwaarder.