Jays v-Jays (Zwart) Review

xyanide1986 15 februari 2014, laatste update op 8 maart 2015, 150 views

Jays v-Jays (Zwart)

Compact, open en doeltreffend. Gaat helaas niet zo lang mee als je zou willen.

Pluspunten

• strakke dynamische bas
  • veel detail
  • goede soundstage
  • klein, licht en comfortabel
  • inklapbare schelpen
  • slim verlengkabel systeem

Minpunten

• mid/hoog-mid is iets te scherp
  • iets meer warmte in het geluid kan geen kwaad
  • Na 1 jaar normaal gebruik zitten er al scheurtjes rond de scharnieren, breekt ook makkelijk

update:
Kwaliteit van materiaal.

bouwkwaliteit:
Stevig plastic en een stoffen voering aan de binnenkant van de hoofdband (voelt aan als vilt maar is het niet). De scharnieren van de schelpen zijn van metaal dus het lijkt er op dat de V-jays wel een tijdje mee gaan. In het doosje zit een paar extra earpads mochten ze stuk gaan. Ze vouwen gewoon om de schelp heen.

Vreemd genoeg is de standaard kabel heel erg kort van de V-jays met een extra verlengstukje in de doos. Als je een borstzak hebt in de jas of een ipod shuffle om je arm draagt tijdens het joggen werkt dat prima. Mijn kabel gaat rechtstreeks naar mij broekzak en de verlengkabel is daar op perfecte lengte.
Het concept van de verlengkabel scheelt denk ik ook in het onderhoud. Als de kabel rond de plug breekt is hij zo te vervangen.

comfort:
Het is even de positie zoeken voor de vierkante oorschelpen maar dan zit hij perfect. Ik heb de V-jays de afgelopen weken dagelijks uren lang gebruikt. De klem op de oren is ook precies goed en ik heb een redelijk groot hoofd. De hoofdband gebruik ik bijna nooit als extra steun omdat ze zo licht zijn. De sound-signature kan wel tot vermoeid gehoor lijden (zie volgend kopje).

sound-signature:
De bas is verassend goed als je van clean houdt, voor sommige muziek een beetje te clean. De frequency response bij de tweakers productinformatie is natuurlijk onzin, deze koptelefoon haalt niet hoorbaar tonen onder de 40-50Hz. De bas wordt goed onder controle gehouden, maar is wel lekker dynamisch.
Misschien heb je al meer reviews gelezen die benadrukken dat het geluid van de V-jays aan de heldere kant is. Dat is een flinke understatement.
Vergeleken met een sennheiser HD558 mis ik een beetje warmte en komen de scherpere mids/high-mids van de V-jays nog beter naar voren. Het was even wennen. Dat scherpere geluid brengt natuurlijk wel weer een stuk meer details naar voren en in combinatie met de dynamische bas wordt het leuk om bepaalde nummers te horen. Voor mij zijn de V-jays helaas voor rock en metal erg moeilijk om lang mee te luisteren.

soundstage:
Voor een koptelefoon van dit formaat ben ik onder de indruk van de soundstage. Prima plaatsing en met een beetje verbeelding sta je er zelf tussen. Nu moet ik zeggen dat ik ook geen andere kleine koptelefoons heb geprobeerd in deze prijsklasse. Om een voorbeeld te geven denk ik dat de oude sennheisers van deze prijsklase moeite hebben om het stereobeeld te evenaren van de V-jays.

isolatie:
Weinig tot niets van het omgevingsgeluid wordt gedempt, maar dat maakt de V-jays prettig in gebruik op het kantoor. Als mensen mij aanspreken wil ik ze direct te woord kunnen staan.

Conclusie:
Heel klein, best fijn en 'fun' met details. Ik heb hem gekocht om te reizen en gebruik op het kantoor en hij is daar erg geschikt voor. Voor dit geld mag je wel wat meer verwachten m.b.t. levensduur van het plastic en in-line controls. Terwijl ik het schuim voor de oorkussens niet eens heb hoeven vervangen is de hoofdband al bijna stuk na 1 jaar, geen goed teken.
Als je een compacte koptelefoon zoekt met sterke isolatie kijk dan eens naar de sennheiser HD-25 serie.
Aan Jays of Sweden, als jullie hier een 'premium'/update versie van maken met een betere sound-balans koop ik hem direct!

Heb jij ook een Jays v-Jays (Zwart)?