Wacom Bamboo Review

teranos 21 december 2008, laatste update op 4 januari 2010, 1.609 views

Wacom Bamboo

Pluspunten

• genoeg tekenoppervlakte
  • alles is configureerbaar
  • windows herkent meteen (bij mij)
  • compatibiliteit
  • DPI van een professioneel gamersmuis

Minpunten

• hoge piep bij de led's

Hallo ik ga de wacom bamboo tekentablet reviewen dit is mijn eerste geschreven review dus ik hoop dat er geen fouten in zitten ofzo ;)

Intro
Waneer je wilt beginnen met een tekentalet is dit een hele goede keuze. De geweldige compatibiliteit met photoshop en illustrator maken het compleet voor mij.
het apparaatje wordt geleverd met handige software software zoals just write office of bamboo link just write office is een extraatje voor MS office waardoor je toegang hebt tot handschriftherkenning en signaturemode om je documenten te ondertekenen dit staat allemaal op aparte cd's (wat mij betreft hadden ze het allemaal op een dvd mogen zetten voor mij).
* update : ik gebruik de bijgeleverde software amper en heb het dus gedeinstaleerd

DPI
De DPI van dit apparaat verbaast mij zeer (2540) dat is iets meer dan dat van een professioneel gamersmuis, wat ik geprobeerd is een spel te spelen met dat snelle bewegingen en een uiterste precisie vereist zoals airrivals tot mijn verbazing werkte dat echt geweldig (na enige oefening) Natuurlijk is een tekentablet daar niet voor gemaakt maar ik raad het in ieder geval aan om het eens een keer te proberen.

Inhoud van van de doos :
  • pentablet
  • Afmetingen (B x D x H): 200 mm x 185 mm x 11 mm
  • Active Area ( W x D ) 147.6 x 92.3 mm
  • Gewicht: ca. 370 g
  • Gegevenspoort: miniUSB
  • Resolutie (per punt): 0,01 mm (2540 dpi)
  • Drukniveaus : 512
  • aximale leeshoogte: 5 mm
  • 4 ExpressKeys voor terug en vooruit en andere instelbare functies
  • Touch Ring voor in en uitzoomen en andere instelbare functies
Reden van aankoop
De Wacom Bamboo heb ik gekocht op een van de HCC dagen want het was redelijk goedkoop. Het tekentablet is verpakt in een luxe verpakking die je het product werkelijk presenteert de mogelijkheden dat ik drukgevoeligheid en een gummetje (op de achterkant van de pen) had zorgde ervoor dat ik het heb gekocht.

Reden van niet terugbrengen
Direct bij gebruik en nu nog steeds vond ik het tekentablet zeker z'n geld waard. Het enige nadeel is dat het stof aantrekt als je 't wekenlang aan laat staan (ja dat doe ik).

Omgeving
Ik gebruik het tekentablet in mijn kamer waar iedermoment van de dag de zon schijnt (behalve nachts natuurlijk). Het ligt naast veel andere apparatuur (camera, printer, PSP, mobiel , etc) en heeft tot nu toe nog geen bijwerkingen. Ook ligt het op een glad houten oppervlak.

Ervaringen met andere tablets
Dit is mijn eerste tekentablet en voelt prettig aan voor mij, op de HCC dagen had ik de witte versie kunnen kiezen de "bamboo one" maar deed dat niet omdat hij wit is :P het verschil tussen de bamboo one en de bamboo is dat de bamboo one voor mij wat kinderlijker oogt voor mij met de wat gladdere randen en dat het pennetje geen gummetje heeft (hij is volgensmij ook kleiner).

Tot slot
Mijn eindoordeel hierover is dat ik het een gewoon geweldig apparaat vind ik ben erg blij dat ik niet een van de onbekende tekentabletten van LIDDL heb gekocht inplaats van een van een bekende naam. Ook al ben ik van mening dat ze iets moeten doen aan dat gepiep van die led's, ik heb er nooit last van gehad want je hoort het alleen als je je oor dichtbij de led's houd. Dit tekentablet werkt perfect met mac os X, alleen waneer je de drivers hebt geinstaleerd dan werkt de drukgevoeligheid. Ik zal het nog veel gebruiken en ben van plan nog later een van de intuos of de cintiq varianten te kopen.

Heb jij ook een Wacom Bamboo?

De hoge piep schijnt een productiefout te zijn die inmiddels is opgelost. Wellicht dat het tablet onder garantie vervangen kan worden.

De twee Bamboo's waar ik mee heb gewerkt (waarvan ik er met 1 nog steeds werk) hebben daar geen last van.
Ik heb ook Wacom Bamboo, maar ik heb geen last van een hoge piep, ik hoor inderdaad wel heel zacht een hoge piep toontje, maar alleen als met mijn oor boven op de LED ga liggen. Kan inderdaad wel aan een productie fout liggen want ik heb deze begin februari 2009 gekocht en ik heb er dus niet echt last van.
Piep? nog nooit van gehoord.
Ik zit nu op m'n werk en de bamboo die ik hier heb piept inderdaad ook maar tenzij ik mijn oor er tegen aan hou niet hoorbaar.

Of mijn tablet is stiller of het zijn mijn oudere oren die daar op een beetje afstand niets van meekrijgen :)
Op zich mooie review. Alles is goed onderbouwd.
Wat ik wel jammer vind, zijn de foto's die missen, dat had echt wel een mooie toevoeging geweest.

Wat voor jou zeker ook geen verkeerd idee is, is om je interpunctie aan te passen. Hier en daar worden zinnen onleesbaar, omdat komma's en punten missen en dat maakt het lezen er van behoorlijk irritant / storend.

Ook zou ik je (sub)titels / headings altijd laten beginnen met een hoofdletter, dit ook om de leesbaarheid ten goede te komen.

Noem me misschien een zeur, maar dat zou de review echt zoveel beter maken.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 december 2008 23:15]

Hoe zit het met de mac ondersteuning? Ik wil in de toekomst een Macbook kopen. Kan het tablet hier ook op worden aangesloten?