Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) Review

MooDyBLueS 14 februari 2014, 1.835 views

Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)

Pluspunten

• goedkoop
  • alles-in-één oplossing
  • aan/uit-knop
  • werkt out-of-the-box direct met Windows 8 en OS X Mavericks

Minpunten

• bereik is echt zeer slecht
  • touchpad precisie had beter gekund

Dit toetsenbord met geïntegreerd touchpad heb ik express gekocht om enerzijds makkelijk een draadloze oplossing te hebben voor de enkele keer dat ik nog een losse PC gebruik/inspoel en anderzijds is het handig om te gebruiken i.c.m. Plex op mijn MacBook, waardoor ik vanaf de bank films en series kan bedienen.

In eerste instantie twijfelde ik of dit wel zou voldoen, ik heb liever een echt kwaliteitsproduct dan dat ik voor iets ga met een lagere prijs, maar ik vond dit Logitech setje er wel heel erg aantrekkelijk uitzien en ik heb goede ervaringen met dit merk, dus waarom niet?

De ergonomie valt me niet tegen, typt best fijn en ook het touchpad is voor deze prijsklasse prima te noemen. Door de vorm is deze gemakkelijk op schoot te gebruiken, maar ook naast je op de bank of een niet al te stabiel oppervlak. Iets minder hieraan vind ik de positionering van de pijltjestoetsen, die ik juist met Plex veel gebruik. Ze zijn wat lastiger in gebruik, maar ik begrijp wel dat je met een touchpad erbij het formaat klein wilt houden en dan moet je dergelijke consessies doen.

Zowel de Windows 8.1 pc waarmee ik deze tijdelijk gebruikte als mijn MacBook herkende de Logitech K400 direct en zonder software/drivers te hoeven installeren. Ook handig dat er een zeer kleine unifying ontvanger bijgeleverd wordt, die met een verlengstukje tot een soort USB-stick formaat omgetoverd kan worden.

De vormgeving is basic, maar met een leuke twist door het speelse touchpad, zonder het erg kitscherig te maken. Handig is ook het aan/uit knopje achterop, zodat je nooit met leeglopende batterijen zit.

Verder is de prijs gewoon prima te noemen. Een normaal bedraad toetsenbord is al de helft van de prijs en als je er een muis bijkoopt, hoef je hoogstens nog 5-10 euro bij te leggen en je kan de K400 kopen. Goeie deal dus.

Aan de bouwkwaliteit merk je dat je hier met een instapproduct te maken hebt, maar het is nu ook weer niet bagger. Er zitten kraakjes in door het goedkopere plastic, maar het geheel voelt wel degelijk aan. Wel hadden de touchpadknoppen van mij van een wat hogere kwaliteit mogen zijn.

De precisie van het touchpad valt mij ietwat tegen, je moet er iets harder overheen wrijven dan ik gewend ben van andere touchpads. Maar het ergste is nog wel dat het bereik vanaf 1,5 meter ineens drastisch afneemt en de touchpad onbruikbaar maakt. Het toetsenbord lijkt het dan nog wel goed te doen, maar de muisaanwijzer begint weg te springen of reageert soms even niet. Dat vind ik toch wel het allergrootste nadeel aan de K400 en zelfs voor deze prijs een echt minpunt.

Verder is de functionaliteit gewoon goed te noemen, met zelfs een paar handige extra knoppen.

Al met al dus een best fijne implementatie van toetsenbord en touchpad ineen, al is het bereik helaas te slecht om op grotere afstanden te gebruiken.

Heb jij ook een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)?

Dat van het bereik is denk ik iets van een wat latere revisie. Ik heb dit keyboard al zo'n 2 jaar en daarbij is het bereik prima. Recentelijk heb ik voor mijn moeders pc hetzelfde keyboard gehaald en deze heeft ook heel af en toe wat haperingen. Het viel me op dat haar keyboard, t.o.v. de mijne van 2 jaar terug, iets anders is m.b.t. de extra functies boven de F-toetsen.
Dat zou zomaar kunnen, het valt mij op dat er bij K400r onderop het keyboard staat. Misschien dat jij de normale K400 hebt?

Snap dan alleen niet waarom Logitech dit gedaan zou hebben, behalve dat ze kosten willen besparen.
Op de stikker onderop staat bij mij gewoon K400. Ik kan morgen voor de gein eens kijken wat er op de stikker bij het exemplaar van mijn moeder staat.
Ik gebruik zelf thuis ook de K400 en kan bevestigen dat deze oudere versie prima bereikt heeft :) Wel vreemd inderdaad dat de K400r minder goed bereik heeft.
Ik heb een Logitech K400r en moet zeggen dat ik geen problemen ondervind met bereik. Op 8 meter er vandaan heb ik goed bereik en werkt alles goed. De nauwkeurigheid van het touchpad is ook prima. :*)

Heb eerst een pricewatch: Rapoo Keyboard E2700 :X geprobeerd maar had hier veel last van. Vooral met het slepen van objecten. Dus ingeruild voor de Logitech.
Ben je zeker dat het bereik niet aan een lege batterij oid ligt? Ik wilde voor mn mediacenter precies dit toetsenbordje nemen maar zit er in de regel een meter of 3 a 4 vanaf..
Dat lijkt me heel sterk, want ik heb hem net een week in mijn bezit en er zaten labels tussen de batterijen (om geen contact te maken). Heb gelijk even getest en wat blijkt: in de Windows pc die op dit moment links van mijn tv staat, geeft hij rechts van de tv (ongeveer 1,5 meter) een haperende werking. Recht van voren wordt het na pakweg 2-2,5 meter ook al minder.

In mijn MacBook kan ik de hele woonkamer doorlopen en werken de pijltjestoetsen binnen Plex gewoon feilloos. Dat is op het verste punt 7 meter hemelsbreed.

Het lijkt er dus op dat het heel erg afhankelijk is van andere apparatuur die eventueel kan storen. Blijkbaar stoort de tv, de receiver of de router die daar ook de buurt staat.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 14 februari 2014 16:02]

Zou ik zeker doen als het bereik belangrijk voor je is. Daarnaast geef je al aan dat je het voor je media center wilt gebruik, die staat waarschijnlijk bij je tv, dus genoeg mogelijkheden voor storing.

Verder heb ik, zoals ik in de review al schreef, uitsluitend goede ervaringen met Logitech, dus als ik jou was zou ik de luxere uitvoeringen niet zonder meer uitsluiten.
Ik heb hem ook en als ik de ontvanger in de achterkant in USB poorten steek, dan werkt het voor geen ene klote inderdaad. Als ik hem aan de voorkant doe dan werkt het wel goed.
Hier komt het 'leuke', in het geval van de pc spreek ik over de voorkant! En het maakt ook geen verschil of ik het met of zonder het USB-verlengstuk gebruik.

Kortom: de K400 is gewoon heel erg gevoelig voor storingen van andere apparaten. Ik denk ook niet dat het aan de ontvanger ligt, want dat is een Unifying ontvanger die ook bij de topmodellen draadloze toetsenborden en muizen geleverd wordt. Het zal aan het toetsenbord zelf liggen.

Anyway, ik gebruik hem met name met de MacBook en dan heb ik geen enkel probleem, waarschijnlijk omdat op het bureau geen enkel ander storend apparaat staat, behalve de printer die 99% van de tijd uitstaat. Alle andere apparatuur staat bij de tv in de buurt (receiver, router, NAS, pc, KPN decoder, etc...).