Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB Review

MooDyBLueS 14 februari 2014, 2.424 views

Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB

Pluspunten

• zeer snel
  • intelligent design
  • blijft koel en stil onder gemiddeld gebruik
  • zeer goed scherm
  • Iris Pro graphics verrassend snel en zuinig
  • enorm lange accuduur
  • fijn toetsenbord en touchpad
  • goede, kraakheldere speakers
  • goed doordachte combinatie van software en hardware

Minpunten

• hoge prijs
  • aluminium behuizing krasgevoelig

Omdat ik alleen het geven van sterren vaak nogal kort door de bocht vind, maar ook weer niet de tijd heb (op dit moment) voor een zeer uitgebreide review, probeer ik kort en krachtig per onderdeel een onderbouwing te geven.

Ergonomie
Wat ik onder ergonomie versta, is het gebruik van het toetsenbord, de touchpad, het kijken naar het scherm (kijkhoek, verstelbaarheid) en ook het op schoot gebruiken van de laptop. Dat zit allemaal dik in orde bij eigenlijk elke MacBook. Het toetsenbord heeft een duidelijke 'klik' als feedback en is niet te klein. Het touchpad is na al die jaren nog steeds onovertroffen. Ik probeer regelmatig Windows laptops uit, uit interesse, maar ik heb nog steeds geen enkele laptop gezien die ook maar in de buurt komt van het soepele, nauwkeurige touchpad dat Apple gebruikt. Helemaal in combinatie met multitouch gestures in OS X, is het fantastisch om mee te werken en heb je geen muis meer nodig. Het enige minpuntje is dat ik moest wennen aan het formaat t.o.v. de Magic Trackpad die ik bij mijn iMac gebruikte. Dat is echter een kwestie van wennen en nu maak ik al geen fouten meer in het gebruik ervan.
Als laatste is het gebruik op schoot ook heel erg goed te doen, doordat de laptop zo bijzonder stil en koel blijft bij normaal gebruik, heb je geen enkel moment hinder van warmte of herrie. Het gewicht speelt hier natuurlijk ook een rol bij.

Warmte- en geluidsproductie
Wederom kan ik niet anders dan vijf sterren geven. Ik vergelijk het zelfs bij mijn vorige iMac uit 2010, die nog weleens een beetje geluid kon produceren en sowieso wel warm aanvoelde (niet heet). Als je dan ziet wat de combinatie van de zuinige, koele, maar zeer krachtige quad-core Haswell processor en een intelligent gebruik van materialen en hittegeleiding doet in de MBPr, ben ik erg onder de indruk. Van mijn werk heb ik een redelijk gelijkwaardige Windows laptop van Dell (qua specs, met ook een quad-core i7 (Ivy Bridge), SSD en 8 GB RAM), maar die maakt veel meer lawaai en wordt ook een stuk warmer bij normaal gebruik. Hier merk je dus dat je bij Apple zeker niet voor de naam betaalt, maar voor een stuk kwaliteit en innovatie. Al betaal je naar verhouding wel flink meer natuurlijk.

Mobiliteit en accuduur
Onder mobiliteit versta ik hoe makkelijk je er onderweg mee kunt werken zonder consessies te moeten doen. Nou, dat is gewoonweg perfect te noemen bij deze MacBook Pro retina. Natuurlijk is hij 0,5kg zwaarder dan zijn 13" broertje, maar alsnog is 2,0kg voor een laptop met dergelijke specs uitzonderlijk licht. Bij Windows ultrabooks merk je ook dat dit soort gewichten niet bijzonder zijn, maar dan krijg je wel een low voltage dual-core i7 er voor terug en dan nog halen ze niet de accuduur van de MacBook Pro's. Nu heb ik er al een aantal keer zo'n 4-5 uur op gewerkt, waarbij ik 40-50% accu overhield. Het enige waar ik wou letten is de schermhelderheid, omdat dat een van de meest energie vretende onderdelen van de hele laptop is. Maar door de goede implementatie van de automatische schermhelderheid, heb ik er niks aan hoeven te wijzigen.
Voor mijn studie en werk heb ik ook Windows 8.1 via Bootcamp draaien en daarbij merk ik dat de accu toch een stuk sneller leeggetrokken wordt. Dat wordt ook her en der in de professionele reviews aangehaald en in mijn ogen is de conclusie dan ook niet dat Bootcamp op een Mac niet goed geoptimaliseerd is, maar dat in Windows gewoon nog veel te verbeteren valt. Waarom zijn er anders geen Windows laptops met gelijkwaardige specs die deze accutijd halen?

Tja, goedkoop is het niet. Dat geldt eigenlijk wel voor elk Apple product. En als je puur de specs erop naslaat, betaal je zeker weten teveel. Maar als je dan de praktische punten en de software mee laat wegen, kom je toch al snel tot de conclusie dat je bij Apple gewoon voor de finesse in afwerking en de puntjes op de i betaalt. Ja, het is duurder, maar waarom zou ik (heb ik wel overwogen, i.v.m. de hoge MacBook Pro retina prijzen) een Windows laptop met hoge resolutie scherm kopen als vervolgens de software gewoon waardeloos schaalt? Zelfs Windows 8.1 is er totaal niet op gemaakt (behalve de 'tablet' interface) en ook Office 2013 heeft de nodige problemen. Ja, je betaalt dan wel een paar honderd euro minder, maar ervan uitgaande dat je toch wel weer 2-4 jaar met een laptop uit deze klasse wilt doen, maakt die laten we zeggen 300-400 euro die je bespaart op de lange termijn weinig uit en zorgt alleen maar voor ergernissen. En dan komen we wederom bij de accu uit: geen enkele andere laptop haalt daadwerkelijk 7-8 uur op een volle lading (buiten die van Apple zelf).

Featureset
Als je het heel kort door de bocht bekijkt, is elke laptop wel gelijkwaardig qua featureset. Het zijn vaak relatief kleine dingen waarmee ze zich onderscheiden. Thunderbolt vind ik niet zo boeiend. In feite is het gewoon een USB 3.0 tegenhanger, net zoals FireWire een USB 2.0 tegenhanger was. Wat dan wel weer bijzonder is, is dat je op deze laptop dus 2x Thunderbolt 2 hebt en 2x USB 3.0. Daarnaast nog een HDMI-poort, wat ik een goede zet vind van Apple, maar ook dat vind je op elke Windows laptop terug, net als het SDXC-kaartslot.
Via de hardware-softwareimplementatie heb je wel weer wat unieke dingen, zoals Airplay en Airdrop, erg handig als je een foto slideshow vanaf de bank op je tv wilt tonen (moet je wel een Apple tv hebben, maar die had ik al). En Airdrop werkt handig met iPhones en iPads. Natuurlijk is dit allemaal wel weer heel erg Apple gericht, maar laten we eerlijk zijn: alle universele implementaties die we kennen, zijn vaak halfbakken oplossingen die gewoon niet lekker werken. Denk aan Bluetooth, wat de laatste jaren pas redelijk goed werkt zonder er veel bij na te hoeven denken.

Prestaties
In één woord: uitmuntend. Ik had met mijn iMac 27" uit 2010 met Core i3 eigenlijk al niet te klagen, sinds ik daar een SSD in had geplaatst, maar de MBPr gaat nog een flinke stap verder. Lees- en schrijfwaardes van minimaal 700 MB/s volgens Blackmagic zijn al een ruime verdubbeling ten opzichte van de Intel 320-serie die ik hiervoor had. Daarnaast wou ik per se een quad-core gezien het feit dat ik ook veel gevirtualiseerd draai en dan is het wel prettig dat je elke VM zijn eigen core kan meegeven. Dat werkt dan ook als een zonnetje.
Als hobby heb ik fotografie en daarvoor gebruik ik Lightroom 5, waar ik een enorm verschil in snelheid mee merk ten opzichte van mijn iMac. Alles werkt soepel en bijna-instant, wat een verademing is. Het enige wat mij opvalt is dat het afsluiten van OS X toch nog wel 10 seconden duurt, dat is dan ook het enige waarvan ik een verbetering zou wensen. Al hebben we het dan ook over verwend zijn dat verder alles zo snel werkt. En je kan natuurlijk gewoon de klep 'dichtgooien', waardoor de laptop in een low-power state gaat en dagenlang kan blijven zonder de accu noemenswaardig leeg te trekken. Ik heb hem expres een nacht zo laten liggen (op de accu) en dat had een effect van 2% op de hele accutijd, te verwaarlozen dus.

Beeldkwaliteit
Ik heb absoluut niet de middelen zoals de professionele reviewwebsites hebben om Delta-waardes uit te lezen en te checken hoe kleurecht het scherm is, dus dat laat ik ook lekker aan hun over. Wel is het zo dat ik nog nooit zo'n goed scherm heb gezien als die in deze MBPr. De iMac stond er altijd al om bekend een erg goed scherm af te leveren, maar de MBPr is nog zelfs een stap beter. Dat zal deels komen door de wow-factor van het retinascherm, maar de kleuren springen er echt vanaf zonder nep over te komen, wat een enorme prestatie is.
In twee van de professionele reviews heb ik ze zien schrijven over nagenoeg het perfecte scherm en dat wil ik best geloven na het nu zelf al weer enkele weken mee te hebben gemaakt.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Het enige andere punt naast de prijs waar ik een ster aftrek op geef. Want hoewel de bouwkwaliteit uitmuntend is en ik ook het idee heb dat hij wel tegen een stootje kan, is en blijft een aluminium behuizing een lastig iets. Het levert enerzijds een ontzettend solide en hoogwaardige afwerking, maar is ook krasgevoelig. Dat blijft altijd een keuze en je kan enerzijds zeggen dat het een gebruiksvoorwerp is, dus dat krasjes daarbij horen, maar ik houd mijn producten graag zo lang mogelijk krasvrij. Dat is dan ook de reden dat ik inmiddels een sleeve heb gekocht om hem in op te bergen voordat hij mijn tas in gaat.

Je moet minimaal twee keer nadenken voordat je een laptop in deze prijsklasse aanschaft en als je dat eenmaal hebt gedaan is het alsnog flink slikken, maar na een paar weken is de eerste schrik voorbij en kan je genieten van het verfijnde, zeer snelle apparaat wat je hebt gekocht. Zoals ik al aanhaalde, komen hardware, software en intelligent ontwerp op een passende manier bij elkaar die het gebruiksgemak en -genot alleen maar vergroten. Het is dat aluminium nog steeds krasgevoelig is (en dat zal ook niet veranderen) en dat de prijs aan de hoge kant is, maar buiten die twee punten durf ik dit volmondig de perfecte laptop te noemen.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB?

Hoe kun je bepaalde zaken nou vergelijken? Zoals bootcamp met een originele installatie. Blijkbaar ook nog nooit van Miracast gehoord. Ook niet van een gelijk dure spullen Lenovo A740 vs imac bijvoorbeeld. Als je nou niet goed kan vergelijken, hou dan op en heb het puur over je eigen spulletjes met vendor lock.
Zou je dat toe willen lichten? Ik begrijp namelijk niet helemaal wat je nu bedoelt. Wat bedoel je bijvoorbeeld met "bootcamp met een originele installatie" vergelijken? Bootcamp vs. OS X?

En wat is de reden dat je de Lenovo A740 aanhaalt? Ik maak geen enkel moment de vergelijking tussen die en de iMac. De vergelijking Lenovo A740 vs. deze MBPr zou ook een beetje gek zijn, de een is een Windows desktop (all-in-one, zo je wilt), de ander een OS X laptop. De vergelijking met de iMac maak ik omdat ze allebei (uiteraard) OS X draaien en ik daarom de prestaties, beeldschermkwaliteit en dergelijke makkelijk heb kunnen vergelijken. Daarbuiten ontgaat mij waarom je een nog niet uitgekomen product erbij haalt, want de Lenovo is nog niet te verkrijgen.

En van Miracast heb ik wel degelijk gehoord, maar ook daar geldt voor: werkt alleen op Windows 8 en Android 4.2 out-of-the-box, dus is ook zeker niet zo algemeen toepasbaar als Bluetooth. Daarmee is het in feite net zo beperkt als Airplay, maar heeft het als nadeel dat het qua naamsbekendheid totaal niet te vergelijken is met Airplay en helaas qua gebruiksgemak ook niet. Het is dat je het aanhaalde, maar ik raad je aan eens dit artikel goed te lezen.

Oh, en en dan niet om verder over te komen als Apple fan (ik kijk bij elke aankoop kritisch, net zoals nu, of ik niet beter een alternatief kan kopen, zoals een Windows laptop in dit voorbeeld). Op dit vlak, wil ik je eens vragen dit artikel te lezen die gelijk duidelijk maakt hoe bruikbaar HiDPI op Windows is, zelfs het meest nieuwe 8.1.

En als laatste: vendor lock? Ik zie je dat ook heel graag toelichten. Ja, met Airplay heb je gelijk. Maar kan je op een normale manier OS X op een Windows laptop (of desktop) draaien? Nee. Andersom juist wel, volledig native met de juiste officiële drivers.

Ik houd nu maar even op, maar kom alsjeblieft niet met ongefundeerde beschuldigingen dat ik niet zou (kunnen) vergelijken. Er is een reden dat ik voor deze MacBook heb gekozen en een aantal van die redenen heb ik nu dus al een paar keer aangehaald. Er zijn meningen en er zijn feiten, de review bevat beiden, de links hierboven alleen feiten. Ik zou je dan ook willen vragen om met feiten te komen als je iets in twijfel trekt aan mijn verhaal.