Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver Review

kameel30 14 februari 2014, 2.380 views

Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver

Pluspunten

• Zwartwaarde
  • Contrast
  • Compromisloos beeld
  • Verkrijgbaar in 50, 55 en 65 inch

Minpunten

• Geen

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ik heb na lang zoeken en lang wachten deze tv gekocht. Ik kan niet anders zeggen dat dit een geweldige tv is. De enige reden waarom je deze tv niet zou moeten kopen is als je gevoelig bent voor lichtinval. Dit is namelijk het enige waar een LED tv beter zou scoren. Maar ik doe dan liever mijn gordijnen dicht overdag dan dit ik om die reden een mindere tv aanschaf die onder alle andere omstandigheden slechter presteert. TV kijken doe je nu eenmaal het beste zonder invloeden van zonlicht van buitenaf (net als muziek luisteren ook beter gaat zonder omgevingsgeluiden ;-)

Afwerking
De tv zelf is erg goed afgewerkt en komt zeer degelijk over. Het design vind ik zelf erg mooi maar eerlijk gezegd vind ik dit bijzaak.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is subliem; Zeer diepe zwart waarden en een enorm contrast wat echt van het scherm af spat. Je ziet gewoon letterlijk meer details door deze twee aspecten, vooral in donkere scenes. Er is totaal geen sprake van ghosting, blur etc. gewoon een strak compromisloos beeld.

Functionaliteiten
Qua functionaliteiten zit het wel goed. Ik gebruik nog niet eens een kwart van de mogelijkheden denk ik. Wat ik wel erg handig vind is de koppeling met youtube, even op je telefoon een trailer oid opzoeken en die op je tv afspelen werkt vlekkeloos en snel.

Wat ik wel mis, wat samsung volgens mij wel heeft, is een second screen, oftewel het beeld wat op je tv zichtbaar is kopieren naar bijvoorbeeld je tablet. Er is wel een second screen mogelijkheid, maar alleen vanuit de tuner die in de tv zelf zit. Ik gebruik een Humax decoder, dus heb ik de mogelijkheid niet.

De ingebouwde mediaspeler werkt prima. Ik maak zelf gebruik van een apple tv 2 met xbmc, maar ik heb even alles getest en zowel via het netwerk als direct van een harde schijf een film afspelen gaat prima en vloeiend.

3d ook even getest en ziet er prima uit. Ik gebruik dit zelf praktisch nooit.

Remotes werken beide prima, de touch remote is erg prettig en alleen daardoor twijfel ik om ook een kaart in de tv zelf te steken want nu gebruik ik praktisch alleen maar de humax remote, eigenlijk zonde.

Alternatieven
Panasonic heeft hiermee (en met de zt60) de beste tv van 2013/2014 in handen. Ik heb ook nog gekeken naar de st60 en de samsung f8500 plasma. De st60 heeft verreweg de beste prijs/kwaliteitsverhouding van iedere tv in 2013/2014. De samsung f8500 wordt alleen geleverd in 51 en 65 inch, daarnaast is de beeldkwaliteit net wat minder qua zwartwaarde en contrast. De samsung heeft een veel hogere lichtopbrengst en werpt hiermee hoge ogen. Echter kun je je afvragen wat je hieraan hebt in je huiskamer onder ideale omstandigheden (zonder omgevings/zonlicht). Voor mij was het geen meerwaarde en was de keus voor de vt60 snel gemaakt.

Ik hoop dat de leesbaarheid van deze review voldoende is, wegens gebrek aan tijd heb ik het schrijven van een review al zo lang uitgesteld dat ik er nu één wilde plaatsen, maar nog steeds weinig tijd dus minder aandacht besteed aan de opbouw en leesbaarheid dan ik zou willen ;-) Ik vond het alleen goed dat er wel een review zou komen op tweakers aangezien er nog niet één geplaatst is en deze tv toch meer verdient ;-)

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P55VT60E Zilver?