Philips Fidelio S2 (Goud, Zwart) Review

Wilfried83 13 februari 2014, laatste update op 13 februari 2014, 2.409 views

Philips Fidelio S2 (Goud, Zwart)

Pluspunten

• Helder en compleet geluid voor zowel bass als meer instrumentaal/vocals.
  • Stijlvol
  • Voelt stevig aan door dikker, platte kabel en stevige jack.

Minpunten

• Er had een volume-regelaar op de afstandsbediening gemogen voor deze prijs.

Ik heb deze in-ear koptelefoon nu een paar weken in bezit en ben hier erg tevreden over. Vooraf was ik op zoek naar een vervanger voor mijn gesneuvelde koptelefoon die standaard bij mijn mobiel werden geleverd.
Nu viel mijn keuze op dit model wat in mijn optiek een goede prijs/kwaliteit verhouding zou moeten hebben. Hiervoor heb ik goedkopere modellen gebruikt en het verschil in geluid en comfort is wel merkbaar.

Dit is mijn eerste review dus mochten er constructieve verbeterpunten zijn dan hoor ik deze graag :)

Geluidskwaliteit
Ik ben erg te spreken over de geluidskwaliteit van deze koptelefoon. Getest met verschillende muziekstijlen, varierend van muziek met meer bass tot aan zuivere vocals, klinkt perfect. Ik heb het gebrek aan de noise-cancelling functie niet als gemis ervaard, dit was voor mij ook geen pré.

Ik heb http://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php gebruikt om de oortjes te testen, De uitslag:

10 Hz >> 200 Hz : begint inderdaad bij 20Hz.
22 kHz >> 8 kHz : hoorde ik vanaf 17kHz (wellicht horen jongere gebruikers dit al bij een hogere kHz.
Dynamic Test : 48 dBFS.
Bass Shaker : Geen deffecten geconstateerd
Full Range Sweep : Matched.
Left en Right channel : Klopt.
Center en Twisted : Klopt.
Binaural Test : Klinkt echt alsof er echt op de deur wordt geklopt. Niet van echt te onderscheiden.

Draagcomfort
De dopjes zitten lekker en hebben genoeg flexibiliteit.
Ik moet zeggen dat ik alleen de standaard dopjes heb getest die er al op zaten. Deze koptelefoon heeft 5 maten earpads, de andere 4 heb ik dus (nog) niet gebruikt. Het snoer is niet bijster lang maar het is ook niet storend (ter referentie: ben zelf van gemiddelde lengte: 1,86). Wat ik wel prettig vind is de snoerverdeler op de kabel die makkelijk verstelbaar is. Wat ik bij vorige koptelefoons vaak had was het naar beneden trekken van de kabel wat een lijnbreuk veroorzaakt.

Ik gebruik ze veel op het werk om even te concentreren en ook tijdens het sporten. Alhoewel ze niet als sport-koptelefoon te boek staan ging dit prima met hardlopen of in de sportschool.

Bouwkwaliteit
Ik vind het op dit moment nog vroeg om hier een goed oordeel over te vellen.
De koptelefoon voelt stevig aan en de platte kabel ook wat veiliger (voorkomen van lijnbreuk).

Gebruiksgemak

Erg fijn in het gebruik. Niks op aan te merken.
Misschien een klein puntje maar voor mij toch wel prettig zijn de indicatie van L en R die wat groter is dan gemiddeld, wel handig :)

De bijgeleverde opbergettui is niet heel ruim maar als je ze netjes oprolt past dit perfect.

De afstandsbediening werkt goed. Aangezien ik er bijna niet mee op straat loop heb ik de afstandsbediening slechts één keer gebruikt voor een telefoongesprek, dit ging ondanks wat wind prima.

Het enige minpuntje wat ik kan noemen is het gemis van een volumecontrole op de afstandsbediening.

Heb jij ook een Philips Fidelio S2 (Goud, Zwart)?

Aanvullend op deze review:

Ik heb deze sinds kort na de release, helaas is bij mij het rubber op plekken al door, door slijtage en bij de aansluiting van de rechterdop zat het koord wat scheef gezet, hierdoor is die plek ook snel gaan slijten. Echter, de bedrading en soldering van de doppen zelf zijn zodanig sterk dat ik nog geen moment van kwaliteitsverlies heb mogen meemaken (lees het essentiële stuk). Ik heb in 15 jaar tijd aardig wat in-ears gehad en versleten.

Essentieel: als ik muziek ga luisteren en ik lig erbij, dan heb ik helaas een tic. ik schud met mijn hoofd heen en weer, heb ik geen controle over. Zo heb ik er snel aardig wat versleten door mijn hoofdschudden. Deze oordopjes houden dit gebruik nu al anderhalf jaar vol. De langste daarvoor waren van Sony en die ong. 8 maanden. Het is dus zeker niet zachtzinnig als ik echt onder de indruk ben van bedrading en soldering.
Nette review, Mooie toevoeging ook!
Ik heb ze net voor kerst gekregen :-)
Bedankt!
Dank je voor de review Willfred! Ben je er nog steeds tevreden mee of heb je ze inmiddels doorgesleten? En hoe zit het met de cable noise? Ik heb zojuist de Sennheiser Momentum IEM aangeschaft, maar als ik (bij wijze van spreken) te hard adem hoor ik me muziek al bijna niet meer door alle cable noise.
Ik heb ze inmiddels doorgesleten, slijtage van het rubber vlakbij de stekker.
Hierdoor ging de bedrading na loop van tijd achteruit.
De slijtage was pas na meer dan een jaar en ik gebruikte ze vrijwel dagelijks.
Wat betreft cable noise, ik heb hier geen last van gehad.

Op dit moment heb ik goedkoper setje van een ander merk maar overweeg ze in de toekomst wel weer een keer aan te schaffen of een nieuwere versie van Philips Fidelio indien aanwezig.