Intel NUC DN2820FYKH Review

3kes 12 februari 2014, 8.629 views

Intel NUC DN2820FYKH

Pluspunten

• Klein, stil en kan vooralsnog alle door mij aangeboden content vlekkeloos afspelen.

Minpunten

• De out-of-the-box bios versie is dramatisch!

Deze NUC heb ik op goed geluk besteld! Heb een tijd met een pch-c200 gedraaid maar vond dat deze aan vervanging toe was.

Na wat geknoei met een Android stick en XBMC-hub besloten om een HTPC te gaan gebruiken. Deze Intel NUC heeft een geweldige prijs en levert een prachtig stukje werk af.

In eerste instantie was er geen beweging in te krijgen. Allerlei USB problemen, installatie van MS Windows 8 eindigde na 5 seconden in een blue screen (systeem zou niet ACPI-compliant zijn...)

Na een BIOS flash loopt het systeem als een geruisloos zonnetje.

Config:
Intel DN2820FYK NUC
Corsair 4Gb so-dimm 1333-9 SR LV
Kingston SSD 60Gb V300
Windows 8 i.c.m. XBMC, VLC en NZBGet

De bedoeling is nog om er een externe USB3.0 harddisk aan te hangen.

Heb jij ook een Intel NUC DN2820FYKH?

nog een min-punt: geen digital audio (COAX of SP/DIF) out

[Reactie gewijzigd door pasarica op 12 februari 2014 23:51]

Ik heb dit doosje aangeschaft daarvoor, nog niet uitgetest:
Die splitter heeft een analoge uitgang zo te zien? Zit uiteraard ook op de nuc. Hier gebruik ik een goede stereo installatie. Multichannel surround sets kunnen mij vooralsnog niet enorm bekoren.
Ja, het is een stereo jack plug én optische aansluiting in één. Je krijgt er zo'n ding bij:

Aan het eind van het gat zit zo'n optische transmitter. Ik vermoed dat als je stereo uitzend dat dan de stereo plug werkt, en bij compressed audio als AC3 en DTS de optische aansluiting (niet DTS-HD master, dat is lossless en werkt alleen via HDMI of speciale aansluiting, maar wie gebruikt dat nou (tenzij dikke 10k kostende 7.1 thuisbioscoop)).

Zal het straks eens testen.

[Reactie gewijzigd door Bartjuh op 13 februari 2014 11:22]

Ben benieuwd! Gebruik je dit apparaatje i.c.m. de DN2820?
Draait xbmc een beetje soepel op 1080p?
Draait 10x beter dan op de quad-core android stick. Ook streams van icefilms lopen veel prettiger.
Waarom heb je voor Windows 8 gekozen?
Ik ben wel benieuwd hoe deze NUC draait met OpenElec.
Zou je dat eens willen proberen?
Je hoeft je SSD niet te formatteren gewoon OpenElec vanaf een USB stickje draaien.
Heb zelf de NUC ook hier staan en heb zojuist even OpenElec op een USB stick gezet.
Helaas kom ik niet erg ver, krijg het bootscreen te zien waarbij gekozen kan worden uit de live versie en de installer.
Maakt niet uit welke keuze ik maak maar kom er niet meer verder.
Zodra ik de keuze maak verwijderen de optie's, dan zie ik aan de activity led van de USB stick dat er nog zo'n minuut lang gegevens worden gelezen van de stick waarna deze geen activiteit meer vertoond.
Op het scherm blijft alleen de OpenElec achtergrond zichtbaar zonder andere zaken.
Wellicht ten overvloede maar van OPENELEC kun je geen live-stick maken. Je moet hem installeren waarbij het niet belangrijk is welk medium je gebruikt als doel. M.a.w., je kunt hem "installeren" op een USB-stick, SD-Card of HDD/SSD.

Kort komt het erop neer dat je (indien je wilt testen) bijvoorbeeld 2 USB-sticks nodig hebt;
1 voor de INSTALL-key
1 als doel voor de installatie

Ik raad je wel aan om, voor het "installeren" alle HDD/SSD's los te koppelen zodat je tijdens de procedure geen verkeerde schijf kunt aanwijzen en dat de bootloader ook echt alleen op de USB-stick terecht komt.

Nadat je de install procedure hebt afgerond kun je gerust de HDD/SSD's weer koppelen (sata kabeltje's weer aansluiten).

[Reactie gewijzigd door pasarica op 22 februari 2014 17:37]

Daar heb je gelijk in, ik heb dit niet duidelijk uitgelegd.
Zelf heb ik een Zbox nano AD10 waarbij ik via een USB installatie stick met OpenElec een installatie heb uitgevoerd op een SD kaartje.

Ik heb namelijk geen SSD of HD geïnstalleerd in de Zbox omdat dit helemaal niet nodig is. Een SD kaartje had ik nog liggen van 2GB en dat is ruim voldoende, de Zbox heeft een SD kaart slot dus vandaar die keuze.

In het geval van de NUC waar het hier om gaat mag het ook een tweede USB stick zijn, na installatie vervalt de eerste USB stick weer.

Ik ben toch benieuwd hoe de NUC met OpenElec, dus XBMC werkt.
Vooralsnog geeft Openelec geen kick. Heb alle versie's geprobeerd maar verder dan het keuze menu en het daarop volgende scherm komt ie niet.

Omdat de nuc met bios versie 'out of the box' usb echt dramatisch was verwacht ik dat dit ook iets hiermee te maken heeft.
klopt, dat probleem heb ik ook. Openelec kan ik dus niet testen. Ik gebruik Windows i.v.m. nzbget. Misschien zijn er plugins waarmee het ook een NMT wordt onder xbmc maar zovee ben ik nog niet.

Ook weet ik niet of netflix draait onder openelec xbmc.
Op het openelec forum is een heel topic aan dit doosje gewijd:

Ga er binnenkort ook 1 aanschaffen.
Dat moet ik dan is doornemen. Voor nu werkt win8/xbmc i.c.m. de microsoft rc6 remote als een zonnetje.
DN2820FYK NUC

Wie kan en wil mij iets vertellen over de netwerk doorvoersnelheid en de internetdownloadsnelheid.
Ik haal nu gemiddeld 345MB via gigabitlan, lukt dat met deze DN2820FYK NUC ook?
Kan deze DN2820FYK NUC een glasvezellijn volledig benutten van 100Mb?

Hoor het graag, ben namelijk op zoek naar een mini HTPC maar deze moet wel de snelle glasvezel en lan doorvoersnelheid aankunnen.

Graag jullie ervaringen :)