Intel Pentium 4 2.6GHz (S478, 2.6GHz, 512KB, 800MHz FSB, 69W, Boxed) Review

SleutelMan 23 mei 2005, 513 views

Intel Pentium 4 2.6GHz (S478, 2.6GHz, 512KB, 800MHz FSB, 69W, Boxed)

Pluspunten

• zeer stabiel
  • goed overklokbaar (in mijn geval)
  • goede prestaties in 3d modelling etc.

Minpunten

• prijs/kwaliteit (te duur)
  • vrij warm stressed

Deze processor was destijds zo'n beetje de midrange keuze voor je pc. Ik had hem ook als trouwe Intel-aanhanger gekocht, maar dat was mn eerste Pentium sinds mn PIII 500. De prestaties vallen niet tegen, maar (destijds) is (was) de prijs/kwaliteit verhouding absoluut niet goed. De pc wordt vooral gebruikt voor surfen, fotobewerken, wat 3dsmax en af en toe wat spellen. En natuurlijk voor een koetje :). De stressed temperaturen vindt ik met pakweg 55 graden acceptabel, maar ik wil toch nog eens een betere koeler aanschaffen. Idle is de processor lekker koel (31 graden) en met de huidige koeling lekker stil. De boxed cooler voldeed wel qua prestaties maar niet qua geluidsproductie...beetje irritant geluid.

Qua overklokken ben ik er zeer tevreden over, ik haalde zelfs 3,2 Ghz stabiel met stock koeling!. Echter, bij een FSB hoger dan 1000 MHz vertikte Windows om te starten. De pc is wel erg stabiel, crashes terug te leiden op de processor zijn maar 1 of 2 keer voorgekomen sinds anderhalf jaar. De prestaties zijn zoals al eerder gezegd goed voor dagelijks gebruik, alleen is de algemene architectuur niet echt snel voor Distributed.net (RC5-72).

Al met al zijn de prestaties helemaal niet slecht, maar als ik nu nogmaals de keus had zou ik toch liever voor een Athlon 64 gaan ivm de hitteproductie en de presties van deze processor.

Heb jij ook een Intel Pentium 4 2.6GHz (S478, 2.6GHz, 512KB, 800MHz FSB, 69W, Boxed)?