Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Sigma) Review

-Elmer- 17 december 2008, laatste update op 17 december 2008, 1.423 views

Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Sigma)

Pluspunten

• Groot bereik
  • Autofocus
  • Weinig chromatische aberratie

Minpunten

• Beeldkwaliteit zeker bij 300mm erg slecht
  • Manual focus erg losjes
  • Rare geluiden bij manual focus
  • Lens voelt erg kwetsbaar aan

AF-snelheid Score: 3
Chrom. abberratie Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 3
Scherpte (open) Score: 1
Handling Score: 3
Op 16 december 2008 heb ik deze lens tweede hands via een fotovakhandel aangeschaft als aanvulling op mijn groothoek- en primelens. Hiervoor pakte ik mijn analoge SLR als ik een telezoom lens nodig had. Ik gebruikte daarvoor een 70-200mm F/4.0 manual focus lens. Deze lens beviel me erg goed maar ik kon helaas voor een leuke prijs geen vergelijkbare (auto focus) lens vinden voor mijn DSLR. Omdat ik toch graag een telezoomlens wilde hebben en ik een telezoom deze toch niet veel zal gebruiken leek deze lens me een goede keus. Niet al te duur en toch een fijn bereik. De lens zag er van buiten nog goed uit en er waren geen krassen op de lens.

Beeldkwaliteit
Bij een korte brandpuntafstand is de lens qua beeldkwaliteit best bruikbaar. Het beeld is redelijk scherp en het contrast is ook best aardig. Bij 300mm is de lens echter eigenlijk niet meer bruikbaar. Het beeld is buitengewoon onscherp en het contrast is ook niet in orde. De kwaliteit is op de 300mm bij deze lens zo beroerd dat het denk ik voor de meeste mensen niet meer bruikbaar is. Erg vervelend is dat het beeld aan de randen nog veel minder scherp is en het beeld wat lijkt 'weg te trekken'.
Een positief punt van deze lens vind ik de chomatische aberratie. Deze lens heeft hier vrij weinig last van.

Manual Focus
Omdat ik altijd heb gewerkt met een analoge SLR die geen auto focus functie had ben ik erg gewend om manual focus te gebruiken. Ik vind het dan ook veel belangrijker dat ik handmatig goed kan scherpstellen dan dat de auto focus goed werkt. Het handmatige scherpstellen met deze lens vind ik veel te 'losjes' waardoor nauwkeurig scherpstellen niet erg makkelijk is. Bij het handmatig scherpstellen hoor en voel je de autofocus motor en tandwielen meedraaien. Dit vind ik bijzonder onplezierig en voelt erg voor mij erg goedkoop aan, in eerst instantie dat ik dat er zand tussen de lens elementen zat.

Auto focus
De autofocus heb ik maar kort getest en leek vrij aardig te werken. Niet er snel maar wel acceptabel.

Diafragma
Bij een brandpuntafstand van 70mm is het diafragma F/4.0, hetgeen voor een telezoom objectief prima bruikbaar is. Bij het instellen van een iets grotere brandpuntafstand is het maximale diafragma echter al snel F/5.6. Dat is wel wat minder handig.

Macro
De lens heeft een macrofunctie waardoor de minimale scherpstelafstand in plaats van de standaard 150cm 95cm wordt. Als deze macrofunctie wordt ingeschakeld wordt de zoom functionaliteit geblokkeerd. Een scherpstelafstand van 95cm is voor macrofotografie natuurlijk niet echt bruikbaar maar kan in sommige situaties toch nog van pas komen.
De schakelaar om de macrostand te activeren zit naar mijn mening op een wat onpraktische plek maar gezien de beperkte macrofunctionaliteit zal dit denk ik uiteindelijk niet erg storend zijn.

Bouwkwaliteit
De lens is opgebouwd uit glas en plastic/kunststof en de lensmount is gemaakt van staal. Tussen de verschillende lenselementen is naar mijn mening iets te veel speling waardoor de lens wat gammel aanvoelt. De brandpuntafstandinstelring is aardig stevig en draait niet te licht. Bij 200mm gaat deze ring zelfs behoorlijk stroef lopen en moet je wat meer kracht zetten om deze verder te kunnen draaien. De meegeleverde zonnekap zit wat losjes op de lens maar heeft wel tot voordeel dat deze ook andersom over de lens kan worden geschoven/gedraaid waardoor deze tijdens transport niet extra ruimte inneemt.
Buitengewoon onhandig is echter dat het voorste element meedraait. Het gebruik van polarisatiefilters e.d. is hierdoor nogal lastig.

Gewicht
Met een gewicht van 550 gram is dit telezoomobjectief erg licht. Dit is onderweg natuurlijk erg prettig maar het komt de kwaliteit in dit geval helaas niet ten goede.

Helaas kan ik in deze conclusie weinig positiefs over deze lens schrijven. De beeldwakliteit is op de chromatische aberratie na naar mijn mening erg slecht. Op een korte brandpuntafstand is deze nog acceptabel maar bij 300mm echt onwerkbaar slecht. De handmatige focus is erg losjes en maakt rare geluiden, het maximale diafragma van F/5.6 is erg snel bereikt en bouwkwaliteit laat zeker te wensen over.

Opmerking
Het is natuurlijk mogelijk dat ik een hele slechte lens heb ontvangen en deze lenzen over het algemeen een stuk beter presteren, dat hoop ik tenminste wel. Omdat ik het zo'n schok vond toen ik deze lens ontving heb ik deze direct terug gestuurd naar de winkel en mijn geld terug gevraagd. Ik kreeg bij de lens een zichttermijn van 8 dagen en 3 maanden garantie dus dat was gelukkig geen probleem. Ik ben nog op zoek naar een andere lens die beter aansluit bij mijn behoeften, en vooral beter presteert. Waarschijnlijk wordt dit een wat oudere manual focus lens.

Heb jij ook een Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Sigma)?

Een lens testen zonder fotos.. Zucht....
Anderszijds een prachtig onderbouwde review!

[Reactie gewijzigd door C-Gate op 17 december 2008 00:46]

De reden dat ik geen foto's heb toegevoegd is omdat ik binnen zeer korte tijd met een aantal testfotos als kon zien wat de kwaliteiten waren van de lens. Normaal gesproken voer ik een uitgebreide test uit maar de kwaliteit was al zo ontzettend slecht dat ik daar geen tijd in wilde steken. De testfotos zal ik zelf beoordelen op geschiktheid om op tweakers te plaatsen en wellicht nog toevoegen.
Het is lastig om het op zijn meritus te beoordelen, want het gaat hier om een tweedehands objectief.
De positieve en negatieve eigenschappen komen ook nauwelijks overeen met de voor mij meest betrouwbare lens-site. Zeker het fenomeen 'rare geluiden' is iets wat niet helemaal thuishoort bij een goed functionerende lens van Sigma.
Het is inderdaad lastig om te beoordelen of een tweede hands lens uit zichzelf beroerd is of dat dit veroorzaakt is door slecht gebruik/onderhoud. Omdat het toch iets zegt over hoe deze lens zich houdt over een aantal jaren leek het me toch interessant om er een review over te schrijven.
Omdat het objectief er van buiten nog prima uit zag durf ik niet direct te stellen dat de problemen werden veroorzaakt door slecht gebruikt maar uitsluiten kan ik dit natuurlijk ook zeker niet. Het maken van rare geluiden hoort naar mijn mening ook zeker niet bij een goed objectief en verwacht het ook zeker niet van een Sigma. Of dit slijtage is, onvoorzichtig gebruik of een productiefout kan ik niet zeggen.