Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) Review

Djesse8999 10 februari 2014, laatste update op 10 februari 2014, 13.626 views

Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • design
  • prijs

Minpunten

• 90 graden hoek bij plug

Sennheiserlogo
Inleidingsennhesier

Omdat ik een nieuwe telefoon ging kopen (Acer liquid S1) kwam ik op het idee om ook gelijk goede oortjes mee te bestellen, Ik ging op zoek in de pricewatch van Tweakers en vond de Sennheiser CX 300-II Precision, Ik heb ze gekozen omdat ze bovenaan stonden en een goede rating hadden, Ze kostten wel 30 euro een heleboel meer dan de standaard Action oortjes die ik altijd had gebruikt.

Of ze de 30 euro waard waren vertel ik in deze review.

VormgevingSennheiser

De oortjes zijn mijn mening mooi vormgegeven, Door de combinatie van zwart en silver zien de oortjes er niet schreeuwerig uit maar eerder rustig
1oortjesennheiser
De zijkant van een van de oortjes
2oortjessennheiser
beide oortjes naast elkaar

Bij de oortjes word ook een knijpbeursje meegeleverd waar je de oortjes in kan bewaren, Deze kan je bijvoorbeeld ook voor je kleingeld gebruiken.
Het is een leuke extra die ik eigenlijk niet had verwacht voor die prijs, Het geeft toch een beetje een premium/luxe gevoel.
sennheiserbewaarbeursje
het knijpbeursje voor de oortjes

bouwkwaliteitsennheiser

De oortjes zelf zijn gemaakt van redelijk hard en stevig plastic, Ze buigen niet als je erin knijpt (in tegenstelling tot de Action oortjes) en houden het momenteel al een paar maanden vol (ook in tegenstelling tot de Action oortjes)

Het beursje is gemaakt van nepleer wat een beetje uitrekbaar is, Het beursje doet zijn werk prima namelijk: Het beschermen van de oortjes.

Geluidskwaliteitsennheiser

Over de geluidskwaliteit ben ik zeer te spreken, De meeste oortjes die ik heb gehad hadden veel te veel bas en veel te weinig mid-hoog, De Sennheisers doen het op alle niveaus prima, Ik luister voornamelijk Rock, Hardrock, (heavy of trash Metal), Reaggea

Een paar voorbeelden waarom ik de geluidskwaliteit goed vind:

Als je nummers van bijvoorbeeld Santana op heb hoor je de gitaar heel helder,

Als je een nummer van Bob marley op hebt hoor je de bas mooi, mooi maar niet overdreven

Ik heb http://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php gebruikt om de oortjes te testen, De uitslag:

10 Hz >> 200 Hz : begint inderdaad bij 20Hz.
22 kHz >> 8 kHz : is inderdaad te horen vanaf 19kHz.
Dynamic Test : 48 dBFS.
Bass Shaker : Geen "Rattle" of dergelijk.
Full Range Sweep : Matched.
Left en Right channel : Klopt.
Center en Twisted : Klopt.
Binaural Test : Klinkt alsof iemand op een niet al te grote afstand van je oren op een deur klopt, Goed dus.

P-K Sennheiser
Als je na het lezen van de bovenstaande text er nog niet uit was: Qua prijs/kwaliteit zijn deze oortjes geweldig! Ik heb tot nu toe nog nooit zulke goede oortjes gehad, Ze zijn de 30 euro dubbel en dwars waard, Er zijn bijna geen negatieve punten die ik nu kan bedenken behalve dan de 90 graden hoek op de jackplug.
hoeksennheiser

Conclusiesennheiser

Voor de prijs van 30 euro zijn het geweldige oortjes, Ze hebben een luxe uitstraling en de geluidskwaliteit is gewoonweg super!

Als iemand nog een opmerking heeft, plaats een reactie!
Voor spelfouten heb ik echter liever een DM!

http://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php gebruikt bij het testen

• Acer liquid S1 5.7" smartphone met Android 4.2.2

Heb jij ook een Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)?

Waarom is de 90 graden jack een nadeel voor je? De gehoekte jack vind ik zelf eigenlijk wel prettig namelijk. Ik heb mijn telefoon vaak in mijn broekzak met hardlopen en ik heb al een aantal keer gehad dat een rechte jack dan een kabelbreuk krijgt net boven de jack. Met de gehoekte heb ik daar (nog) geen last van gehad.
Heb je er geen last van, dat de doppen uit je oren vallen, tijdens het hardlopen?
(met alle drie de soorten "oordopjes"..)
Nee, geen last van. Ik heb de "middelste" dopjes er op zitten en daar heb ik tot op heden nog nooit problemen mee gehad.
Best genoch! dankjewel.
dan staat je kabel toch altijd in een hoek dat kabelbreuk veroorzaakt.
Mijn ervaring is juist dat dit niet zo is. Als ik een rechte jack heb ervaar ik juist dat deze door de lengte en de manier waarop deze 'uitsteekt' meer last heeft van bewegingen als bijvoorbeeld het toestel in je zak zit. Wanneer je een gehoekte plug hebt steekt deze minder ver uit waardoor er minder kracht op komt te staan. Al kan ik mij voorstellen dat het anders werkt als je een vrij kort kabeltje hebt waarmee er juist spanning onstaat doordat de kabel meteen na de jack een hoek om moet.
mijn eigen frustratie met deze specifieke gehoekte plug is dat hij ENORM GROOT is.

Ik zelf heb een Sansa Clip voor muziek luisteren tijdens lichamelijke inspanning (zeul in dat geval liever niet mijn telefoon rond vanwege gewicht en zweet en zo en de clip kan je makkelijk ergens aan vast clippen zodat hij niet in de weg zit) maar die gehoekte plug van deze oordopjes is gigantisch in vergelijking met die minuscule muziekspeler. Er zijn véél kleinere gehoekte plugs mogelijk en mijns inziens zijn die zelfs degelijker omdat er minder potentie is voor hefboom effect op je jack poort door stoten tegen de plug.
bij mij krijg ik dan juist kabel breuk omdat de kabel met een u bocht weer terug ui8t de broekzak moet. mn jack zit op een vervelende plek.
Ook een belangrijk punt vind ik de bouwkwaliteit. De meeste oortjes gaan bij mij al na een paar maanden kapot. Dan doet 1 oortje het niet meer, behalve als ik het draadje bij de plug iets buig.

Zijn deze oortjes van goede kwaliteit? Want ik wil graag lang doen met mijn oortjes, en niet elke maand andere kopen.
Ik heb ze redelijk mishandeld (op de vloer laten liggen, op gestapt etc) en ze zijn een week geleden kapot gegaan, qua bouwkwaliteit prima dus ;)
Hoe lang had je ze al ?
Goed, maar ik weet nog steeds niet zeker of deze review me heeft overtuigd aangezien bijna alles boven de ¤10 beter klinkt dan de oortjes van action, daarom vond ik de vergelijking een beetje raar, de rest is wel goed uitgelegd :-)
Ik heb ook de CX300-II versie, moet zeggen dat ze wel degelijk heel erg goed klinken. Heb meerdere in-ear oortjes ingehad en moet zeggen dat het setje dat ik nu heb goed klinkt voor het geld. Verwacht in ieder geval geen diepe bass!
Heb ze zelf sinds vorig jaar januari en zijn inderdaad top oortjes. Gingen vorig jaar helaas wel stuk maar binnen een week kreeg ik nieuwe van Sennheiser :)

Top oortjes en een mooie review ervan!
Dit zijn erg fijne dopjes heb een keer 2 paar op de kop getikt voor 32 euro op ebay. Naarna nog 2x wat van ear candy versleten. Nu ga ik toch weer voor deze cx 300. Niet alleen omdat de geluidskwaliteit meer dan prima is maar ook omdat ze niet irriteren bij lang gebruik zelfs niet als je ze op hebt in bed..
Had tot voor kort mijn dopjes (deze variant) dood verklaard en was alweer op zoek naar vervangende dopjes. Ik moest steeds de plug in allerlei hoeken vouwen om hopelijk goed geluid te krijgen. Gezien de staat heb ik de rubberen hoes rondom de plug van de plug zelf getrokken en een paar keer (flink hard) aan de kabel getrokken in de hoop deze los te trekken van de plug. Ik kreeg hem niet los, maar zonder de rubberen hoes werken de oortjes weer perfect :)