Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i3-4010U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC D34010WYKH Review

ArnieSchmitz 10 februari 2014, laatste update op 10 februari 2014, 5.377 views

Intel NUC D34010WYKH

Pluspunten

• Intel power
  • Compact
  • Stil
  • Zelf beslissen wat je toevoegt aan het moederbord
  • Ruimte voor een 2,5 inch HD of SSD (en daarnaast nog mSATA)
  • Blijft koel
  • XMBC werkt out of the box
  • Intel tune en sticker :-P

Minpunten

• Prijs (maar ja Intel heh)

Reden voor de aankoop
Ik ben al een langere tijd opzoek naar een HTPC met XMBC. Nu zat ik eerst te denken over een RaspBerry taart, maar nadat ik deze in actie had gezien bij een vriend ben ik van dat idee afgestapt. Ik wil wel zeker weten dat ik films op goede kwaliteit zonder stotter kan kijken. Ik heb meerdere ARM achtige systemen bekeken zoals CubieTruck en Cubox-i. Maar de support voor XMBC is naar mijn idee matig.

Dan maar gaan kijken voor de Zotaz nano AQ01 met kabini APU. Interessant, maar voor ongeveer hetzelfde geld (AQ01 incl. geheugen etc. etc.) was een DIY HTPC met AMD A6 op mini-itx board krachtiger (wel groter). Ook daarover begon ik weer te twijfelen, want het stroomverbruik is dan wel weer aanzienlijk hoger.

Op het juiste moment zag ik in de pricewatch dat Intel een verhoogde versie van zijn vierde generatie (Haswell) NUC i3 had uitgebracht. In deze versie is er ruimte gemaakt voor een 2,5 inch schrijf of SSD. Nu had ik nog een WD 2,5inch externe HD liggen... dus kosten voor opslag zijn al gedekt. Na het lezen van reviews over de kracht van de GPU (HD4400) in Haswell en het lage stroomverbruik was ik verkocht. De levering van de verhoogde versie (let op de H aan einde van product code) is niet echt best op moment van schrijven, maar ik had bij Azerty net op tijd een bestelling kunnen plaatsen. Meteen 4gb sodimm geheugen (low power!!!) en mini-HDMI/HMDI kabel bij besteld.

Muzikale unboxing
Het uitpakken van de doos was echt een “huh” moment (pas op spoiler! lees dit niet als je ook een “huh” moment wil). Bij het opentrekken van de doos hoorde ik een Intel tune, keek naar de NUC nog in plastic, maar die stond niet aan (logisch geen stroom :-p ). Deed de doos weer dicht en weer open… weer die Intel tune! Wat blijkt zit er een licht sensor aan de rand van de doos die de tune activeert, net als met zo’n muzikale verjaardagskaart. Mijn avond kon niet meer stuk.

Installatie en ervaring
Alles wees eigenlijk voor zich, ik had meer moeite om de 2,5 inch HD uit zijn case te halen dan het in elkaar zetten van de NUC. De NUC voelt heel stevig aan, het zwart aan de boven en onderkant is van plastic. Wanneer je de onderkant van de NUC open schroeft zie je eerst de houder voor een 2,5 inch HD of SSD met alle benodigde bekabeling en adapter erbij. Je schuift de HD zo in de speciale houder op de adapter (hoe je het ook wil noemen) en zet hem vast met 2 schroefjes. Om bij het bord te komen haal je de houder uit de behuizing, wat wel een beetje pielen is omdat de korte SATA en SATA power kabel nauw langs de zijkant naar het moederbord lopen.
Het plaatsen van de sodimm is appeltje eitje, er is plek voor 2 sodimms mocht je dat willen. Houd er rekening mee dat de geheugen dimm maar 1,35 volt mogen trekken! De enige sata port wordt dus al gebruikt voor de HD of SSD. mSATA is ook aanwezig, dus daar zal ik later nog een SSD plaatsen (mooie iets om voor mijn verjaardag te vragen). Ook is er een pci slot aanwezig voor een wifi / bluetooth module, de antennes zitten er wel al standaard in langs de zijkant van de behuizing. Misschien dat ik die later nog wel er bij koop. Kan handig zijn als je de NUC meeneemt op vakantie. Nu nog niet nodig omdat ik via de kabel stream vanaf mijn NAS.

Als eerste op een USB de laatste stabiele versie van OpenElec geprobeerd. Werkt als een tiet out of the box! Las op fora dat er nog wel een paar issues waren met openelec. Ik was ook niet van plan openelec te gebruiken maar wilde het wel proberen. Persoonlijk vind ik het zonde om die i3 power niet voor wat meer te gebruiken. Dus windows 8.1 erop, drivers up to date installeren en klaar voor XBMC. Na de juiste instellingen voor XMBC te hebben uitgevogeld mijn eerste film gekeken (25gb blue Ray). Super mooi! Het was wel even zoeken naar de juiste geluidsinstellingen omdat ik nog een antieke philips surround dvd speler heb die via scart verbonden is aan mijn tv. Ben er dus achter gekomen dat 5.1 geluid niet mogelijk is (verjaardagscadeau 2… een receiver), dan maar 2.1 (HDMI wasapi). Als je je geluid niet goed instelt heb je kans dat je fps echt in kakt.

Een site die me erg goed heeft geholpen om win 8.1 en XMBC te tillen tot een echt media center ervaring is deze http://mymediaexperience.com/windows-8-xbmc-appliance/. Bij het aanzetten word ik ingelogd in Windows en XMBC start automatisch op. Let hierbij op dat je windows 8.1 dan meteen laat opstarten in desktop (aankomende windows update is dit default). Vanaf de tablet met de XMBC remote app kan ik meteen een film of serie kiezen. Wanneer ik XMBC afsluit kom ik terug in de normale windows omgeving en gebruik ik een remote mouse app om zo mijn tablet te blijven gebruiken. ( bug in XBMC launcher is als alt-tabt naar een ander scherm je weer terug schiet naar xbmc)
Daarnaast nog wat streaming diensten (apps) geinstalleerd en mijn windows startpagina netjes (grotere iconen) gemaakt. Omdat mijn NAS niet heel krachtig is gebruik ik de NUC ook voor wat andere zaken zoals couchpotato. En alles te bedienen met de tablet of phone. Het stroom verbruik is ook minimaal, ligt volgens mij onder de 10W tijdens het kijken van een film (volgens HWmonitor), hier zal ik nog op terug komen na het plaatsen van een verbruiksmeter. Er zijn al benchmarks genoeg te vinden op het web dus daar ga ik mijn vingers niet aan branden.

Kwa geluid productie kan ik maar 1 ding zeggen….. ik hoor niks (~2800 rpm idle)! En met de warmte valt het bij normaal gebruik ook wel mee, idle schommelt die van mij rond 35 graden. Ik denk dat het koeler kan als je een SSD gebruikt, omdat de luchtstroom van onder en zijkant omhoog word getrokken en achter er uit.

Het kost wel wat meer dan een ARM gebaseerd doosje, maar dan weet je ook zeker dat het werkt en voorlopig blijft werken. Niet dat ik snel een 4k beeldscherm zal aanschaffen, maar deze NUC kan het wel afspelen.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is de al ingebouwde IR module. Als iemand tips heeft over hoe ik deze kan gebruiken dan zijn ze welkom. Heb je nog meer handige tips bijv. jou beste video setting voor XBMC met een Intel NUC dan hoor ik ze ook graag!

• Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB - SO DIMM 204-pin - DDR3L - 1600 MHz / PC3-12800 - CL11 - 1.
  • Konig - Video/audio-kabel - HDMI - 19-pens HDMI (M) - 19-pins mini-HDMI (M) - 1.5 m

Heb jij ook een Intel NUC D34010WYKH?

Is de prijs van deze NUC echt een - punt? Ik geloof erin dat er gewoonweg 3 lagen van capabele Media spelers zijn.

1. ARM based (android) Media Boxes met XBMC ondersteuning
2. Deze Nuc's en andere HTPC Barebone machines
3. Custom Build MediaCenter PC's / Home Servers.

De schaal waarin dat omhoog gaat qua prijs staat vrijwel gelijk aan de mogelijkheden die daarmee erbij komen. (helaas ook het stroomverbruik).

Maar volgens mij zijn die Nuc's nog best aardig geprijsd voor de kracht die ze leveren en het lage stroomverbruik dat ze realiseren. Ik zie dus niet direct minpunten. Ik mis de totaalprijs van je setup in je review, maar ik schat dat je uitgekomen bent op rond de 300 euro vanwege het feit dat je nog een Harddisk had liggen. Met een SSD zou je momenteel uitkomen op ongeveer 350 euro.

Een High End ARM box brengt je op ongeveer 170 euro, vanaf zo'n 200 euro heb je een low end Barebone (Zotac ID18 + geheugen + SSD), jouw High End Barebone brengt je op ongeveer 350 in totaal en een Homeserver (ga ik uit van meer storage en speciale stille componenten, brengt je uit op minimaal zo'n 400 tot 800 euro afhankelijk van je wensen. Met goed zoeken en geduld kun je natuurlijk al deze prijzen nog wat omlaag krijgen, ik ben voor een Apple TV3 alternatief gaan zoeken in dezelfde prijscategorie en terechtgekomen op een Android Box van Minix welke ik (met 6 weken geduld) binnen ga krijgen van GeekBuying, ik moet toegeven dat ik ook graag voor een Nuc of de Zotac was gegaan, maar dat was niet mogelijk voor mijn gestelde budget.

Het kan zijn dat ik op termijn me toch nog bedenk en inderdaad ook zo'n Nuc ga proberen te scoren! Ze zijn natuurlijk wel 10 keer beter dan welke Android Box ook.
Ja en nee... je moet je wel realiseren dat er nog componenten bij gekocht moeten worden. Ik heb ook zitten twijfelen of het mij (idd) de 300 euro waard was. Ga ik het vaak genoeg gebruiken of is het heen en weer slepen van mijn desktop naar de tv nog goed te doen? Gelukkig is de SSD voor mij niet noodzakelijk, koste het minder en heb ik de knop doorgehakt.

Ben het zeker eens met je lagen verhaal. Je kan het allemaal zo duur en zo gek maken als je wilt.
Dat besef ik me ook terdege, ik geef ook aan dat het barebones zijn, maar je gaat stapsgewijs zo wel ongeveer omhoog, de goedkoopste barebones heb je voor ongeveer 120 euro, een SSD en wat geheugen daarbij en je red het voor 200 euro wel. (oké je moet dan geen Core i3 verwachten, maar heb je dat nodig onder je tv? Een celeron voldoet ook prima, hell een Atom zou voldoende zijn als er maar een capabele Videochip in zit. Voor het HTPC heb je niet zo'n zware machine nodig. De i3 is overkill voor alleen XBMC, wat je er op de achtergrond bij doet kan impact hebben, maar dat is wel afwegen of dat thuishoort op de Mediacenter.
Leuke review, gebruik de spoilertags zou ik zeggen. :P

Kan je een pricewatch lijstje maken met alles wat je erbij hebt gekocht voor een compleet systeem?
Ik zit zelf te denken om zoiets te laten draaien voor sickbeard/sabnzbd in plaats van de NAS. Die komt met NZBget niet boven de 3MB/s terwijl ik 120 Mbit heb liggen.

Als je een 25-40GB film kijkt terwijl sabnzbd of nzbget aan het repareren is, gaat het dan nog goed met de film of gaat ie dan stotteren?
Heej Sjon,

Wist niet dat er spoiler tags waren :9 . Ik kon de geheugen en hdmi kabel zo snel niet vinden in de pricewatch. Daarom staan ze boven als "gebruikt in combinatie met". Volgens mij was het geheugen 40 euro en de mini-HDMI kabel 8 euro (azerty). Dus je moet zelf die gegevens gebruiken om ze te vinden.

Wat betreft sabnzb en film tegelijk kijken - om eerlijk te zijn heb ik daar nog niet op gelet, heb deze week nog geen gebruik van mijn speeltje kunnen maken. Als ik het niet vergeet kom ik daar wel dit weekend op terug en dan probeer ik ook meteen CPU/GPU gebruik te meten.

Het gaat wel veeeel sneller dan op de NAS ja (zelf een SYN DS112J) ! Ik laat de incompleet files op de 2,5 schrijf komen en wanneer compleet gaat het richting mijn NAS.
Haha leuk geschreven review!
Ook wel vet van die unboxing tune. Ik stel me al precies voor hoe je dan staat te kijken als je opeens zo'n tune uit een doos hoort komen.

Toegevoegde waarde aan je review kan nog wel wat plaatjes van benchmarks zijn, desnoods gelinkt/met bronvermelding naar een andere site. Dat maakt je review mooi compleet en meer een +2 review naar mijn mening. Ik ben ook benieuwd wat het daadwerkelijke verbruik is uit het stopcontact. Bijvoorbeeld sluipverbruik, film kijken of bij een spel spelen oid.

Succes met het vragen van je nieuwe cadeaus die het leven weer wat completer maken samen met dit kastje! :D
Heej Marcel,

Bedankt voor je reactie!
Ik hoop dit weekend zo'n meter te lenen van een vriend. Maar van wat ik lees op andere reviews is het uitstekend te noemen. Zelf heb ik geen tijd om de benchmarks te draaien en als je "benchmark NUC i3 haswell" googled heb je een palet aan informatie voor je neus van mensen met meer verstand over dit soort zaken.

Wat de cadeaus betreft... ben me aardig aan het inlezen over recievers :*)
Nette review! Ik gebruik ook de iOS xbmc remote app. Werkt de wake-on-lan knop met deze Intel nuc?
Nog niet uitgeprobeerd. Ik neem aan van wel. Het grappig was dat me gewone desktop spontaan aanging toen ik de WOL knop indrukte van XMBC remote. Daar stond wel al iets in mijn BIOS aan dat ik vergeten was uit te zetten.
Heb de Intel NUC D4250WYK ook binnengehaald. Het is een prima systeem. Mijn config is als volg:

- NUC
- IDNF7G D3S 8GB 1600-999 PnP LoVo K2 KHX
- Plextor M5M - Solid state drive - 128 GB - intern - SATA-600 - buffer: 256 MB
- Win8 pro
- Logitech K400 keyboard met mousepad

Gekoppeld aan mijn Samsung met HDMI kabel.
Ik stem volledig met je samen dat het fluister stil is en met de Logitech keyboard kan jij hem ook nog met een knop in de slaapstand zetten waarmee je een dag of zo later ook nog met dezelfde knop kunt wakker maken. Systeem staat vanaf koud start binnen 5 seconden op of vanaf slaapstand zo 3 seconden.

Daarnaast heb ik ook XBMC geprobeert maar gaf in mijn inziens niet zoveel toegevoegde waarde. Alles zit in Win8 met wat appjes. Heb ook Netflix en kan KPN tv kijken zonder KPN box. Alleen vraag KPN om je code en dan kan je 'Gaan met die banaan'. Muziek en films afspelen vanaf mijn NAS met WinAmp Pro en ook nog shoutcast voor alle radio stationen. Goed product en ben er ook heel blij mee. :) _/-\o_