Sennheiser HD 439 (Grijs, Zwart) Review

Marcello_87 8 februari 2014, laatste update op 5 januari 2015, 3.887 views

Sennheiser HD 439 (Grijs, Zwart)

Pluspunten

• Comfort!
  • Audio kwaliteit!
  • Muziek luisteren

Minpunten

• Design
  • Gaming -> geen microfoon

Deze review komt uit een headset vergelijking die ik heb geschreven.

De Sennheiser HD 439 is de non-headset optie, dit is een koptelefoon zonder ingebouwde microfoon. Voor de communicatie met andere gamers zou de koptelefoon gecombineerd kunnen worden met een microfoon op een standaard of een clip-on microfoon.

Comfort
Het design van de koptelefoon is niet bepaald om over naar huis te schrijven (meningen verschillen). Het is in lijn met de HD 4xx serie van Sennheiser, wat leidt tot een vrij minimalistisch ontwerp met de nadruk op onopvallendheid. In tegenstelling tot de andere twee headsets zijn de oorkussens van de HD 439 bekleed met stof. Dit stelde ik zelf zeer op prijs, want dit voelt niet alleen lekkerder om je oren, maar dit ademt ook een stuk beter! De koptelefoon is net als de Kraken Pro uitschuifbaar en heeft een uitstekende pasvorm dankzij de roterende en kantelende speakers. Comfort is dan ook het sterkste punt van deze koptelefoon.

Audio
Een ander sterk punt van de HD 439 is de audio kwaliteit. Hij wordt geprezen op Head-Fi.org als zijnde de meest veelzijdige budget koptelefoon, met een “flat response” en “great sound quality”. Tijdens het luisteren naar muziek wordt het wel echt duidelijk waar Sennheiser goed in is; koptelefoons maken voor de muziekliefhebber. Heldere geluidsweergave en aanwezigheid van zowel een stevige (geen harde) bas, gebalanceerde midden tonen en precieze hoge tonen tijdens het luisteren van elk muziek genre. De bass-head zal niet heel erg onder de indruk zijn van deze koptelefoon, maar voor mensen met een oor voor detail in muziek (en een goede audio source) is dit een geweldige koptelefoon. Gaming is dan weer een afdeling waar de koptelefoon niet voor ontworpen is. Audio in-game klinkt heel helder, maar de gebalanceerde audio kwaliteit komt niet écht naar voren in bijvoorbeeld Battlefield 4, waar gunfire en omgevingsgeluid centraal staat.

Microfoon
Mocht je tijdens gebruik van de HD 439 ook willen kunnen communiceren met andere mensen dan zal je hierbij een losse microfoon moeten aanschaffen. De optie die ik beoogde was dan ook de Zalman ZM-MIC 1, die als clip-on microfoon wordt gebruikt. De extra moeite en losse kabels van een losse microfoon waren voor mij echter een dealbreaker in combinatie met laptop gebruik. Ik kan me voorstellen dat het met een desktop pc minder gedoe is, maar in mijn geval viel dan ook de Sennheiser (ondanks geweldig comfort en geluid) af.

EDIT: Ik heb de Sennheiser HD 439 alsnog gekocht :)

De Sennheiser HD 439 is een awesome koptelefoon voor de muziekliefhebber. De combinatie van goede audio kwaliteit en comfort leider ertoe dat de koptelefoon weinig concurrentie heeft van andere modellen rond deze prijsrange. Wie beter wil zal echt meer moeten gaan betalen. Voor de gamer die veel communiceert met anderen is een model met ingebouwde microfoon wellicht een betere keuze.

Heb jij ook een Sennheiser HD 439 (Grijs, Zwart)?

hoeveel audiokanalen heeft dit ding? 2.1, 5.1 ,7.1 enz????
Het is een 2.0 koptelefoon.

[Reactie gewijzigd door noud op 23 december 2015 23:51]

Je minpunt is dat hij geen microfoon heeft voor gamen?! Dan heb je wel echt een verkeerd product gekocht, dan moet je toch echt bij de headsets kijken. Al zoek je nog steeds een microfoon kan je een ModMic 4.0 kopen.