Specificaties Socket A met NVIDIA nForce2 chipset - Bekijk alle specificaties

Abit AN7, nForce2 (Sound 5.1, Lan, SATA) Review

TSASDA 23 mei 2005, laatste update op 26 mei 2005, 1.724 views

Abit AN7, nForce2 (Sound 5.1, Lan, SATA)

Pluspunten

• meegeleverde extra's
  • prestaties
  • overclockbaarheid
  • compatibiliteit (het feit dat een volgestoken mobo het al een goed jaar trekt geeft toch wel recht op deze vermelding, ondanks het XP-M en geheugenprobleem)
  • geen franjes?

Minpunten

• geen franjes?
  • luidruchtige NB-koeler
  • te weinig support in de vorm van BIOS-updates

Layout Score: 4
Abit's AN7, een mooi all-round multimediabordje opgebouwd rond nVidia's machtige nForce2 Ultra chipsetje. Het feit dat dit bord uitkwam na de nu reeds legendarische 2e revisie van hun NF7 mobo, zorgde ervoor dat vele mensen hoge verwachtingen had van dit bordje inzake overclocking, maar al snel werd duidelijk dat deze in de praktijk, in de eerste plaats door de overvloed aan extra aansluitmogelijkheden en nog enkele andere dingen toch een behoorlijk stuk achter deze van de NF7 lagen. Hier was ik echter reeds mooi van op de hoogte voor aanschaf en voor mij leek dit het perfecte bord : zowat elke aansluiting van A tot Z is voorzien, een zeker level van overclockbaarheid en de verhoopte stabiliteit waarmee ik Abit persoonlijk assocïeer.

Het eerste exemplaar dat ik toekreeg betrof echter een DOA, en werd dan ook meteen omgeruild voor een ditmaal werkend exemplaar. Maar laten we beginnen met de package, deze is behoorlijk compleet, een tweetal IDE kabels, floppykabel, 2 SATA kabels, een USB-bracket (dacht ik toch, is alweer een jaartje geleden eh :)), mooie, verzorgde manual, quick-startguide en nog de vanzelfsprekende driver-CD en RAID-floppy, dit alles mooi verpakt in 2 afzonderlijke doosjes. Het bord zelf is standaard ATX-formaat, wat een hele verbetering is tegenover de small-ATX bordjes waar Abit een tijdlang mee gexperimenteerd heeft. Eerste dat in het oog springt is...eigenlijk niets. Je ziet een mooi,verzorgd uitgewerkt moederborddesign voor je, waarbij je waarschijnlijk de ATX-connector toch graag op een iets noordelijkere positie had gezien, ik in ieder geval wel. Voor de rest is dit een zeer normaal bord, het PCB gaat onder de standaard groen-bruine kleur door het leven, en ook de PCI sloten moeten het met hun vertrouwde witte kleur stellen, geen bordje voor patsers dus...
Wat gewoon al bij het aanschouwen van dit bord verder nog opvalt is dat de NB-koeler ongetwijfeld weer zo'n herriemakertje zal zijn, en dat is ie jammer genoeg ook.

Installatie van het bord zelf alsook die van uitbreidingskaarten en uiteraard CPU en geheugen is een fluitje van een cent, wat niet mag verbazen anno 2004. Rond de socket is voldoende plaats voorzien voor koelers van groot kaliber, al kunnen er mogelijk door de ietwat ongelukkige positionering van de ATX-connector onvoorziene probleempjes opduiken. Het AGP-slot is voorzien van een vastklik-systeem, wat bij kaarten met aangepaste koeler wel eens van pas kan komen, wel opgelet met hele lange kaarten, deze zullen zo goed als zeker in contact komen met de geheugenbankjes, een Radeon 9800 en een GeForce 6800GT passen in ieder geval probleemloos.

De geboden features zijn lekker uitgebreid, je vindt volgende dingen terug op het bord :

- 2x PATA
- 2x SATA
- 3x DDR (3GB max)
- 5x PCI
- 1x AGP
- 1x firewire
- 8x USB 2.0
- Sil3112 SATA RAID
- nVidia Soundstorm Technology (heerlijk dit)

Maar zoals je ziet ook een beetje verouderd. Geen PCI-e, SATA II of WLAN, anno 2005 beginnen de uitbreidingsmogelijkheden wat krap te worden, maar dat soort dingen weet je als tweaker eigenlijk wel op voorhand, dus een minpunt kan je het bezwaarlijk noemen.

Wat het BIOS betreft : heerlijk Abit :) SoftMenu III is aanwezig en verder uiteraard ook de nodige aanpassingsmogelijkheden voor zowat alles waar het bord over beschikt. Multiplier, FSB, DRAM frequency, DRAM timings, voltages, noem maar op, alles valt aan te passen. De voltages zijn overigens één van de hoofdredenen dat ik dit bord heb aangeschaft, core is nl. in te stellen tot ruim boven de 2V, DRAM gaat tot 3.2V en verder valt ook nog het AGP en NB voltage aan te passen. De DRAM timings zijn echter wat magertjes uitgevallen naar mijn mening, een zestal timings zijn in te stellen, de rest blijft verborgen of dient in Windows met speciale tooltjes aangepast te worden. Een totale downer vind ik µGuru, dit is een door Abit ontwikkeld systeem dat instaat voor de voltages e.d., maar dat in de praktijk meer ergert dan iets anders. Voltages worden niet getoond in CPUID-tooltjes, processortypes worden niet doorgegeven etc. Op zich geen erg natuurlijk, maar toch wel vervelend afhankelijk van wat voor gebruiker je bent. Sind eind vorig jaar zijn er geen nieuwe BIOS'en meer beschikbaar gesteld, wat wel jammer is, zeker voor een bedrijf als Abit, had ik toch wel meer van verwacht.

Compatibiliteit is OK, goedkopere geheugenreepjes hebben de neiging niet altijd te willen werken, helemaal niet in dual channel. Met reepjes voorzien van Mtec chips heb ik best wel last gehad, alsook van een paar met Nanya chips, maar zoals gezegd waren deze reepjes ook zowat de goedkoopste van de goedkoopste. Dan maar OCZ erin geprikt eh :) XP-M CPU's herkende ie overigens niet, ze deden wel wat ze moesten doen, en alles viel ook mooi te overclocken, maar verder dan een 'unknown CPU type' is ie nooit gekomen met XP-M's. Voor de rest niets aan te merken op de compatibiliteit, als je m'n systeemspecs ff bekijkt zul je zien dat dit bord letterlijk volsteekt, om van m'n case nog maar te zwijgen. Dit alles werkt, in alle eerlijkheid ietwat tegen m'n verwachtingen in, probleemloos.

Prestaties, deze zijn op z'n minst bevredigend te noemen. Overclocked, niet overclocked, 'this board delivers', dat is zeker. Er zijn snellere borden op de markt, maar dit bord is uiteindelijk niet ontworpen om de snelste te zijn. Wat dit mobo eigenlijk zo leuk maakt is gewoon het zekerheids- en stabiliteitsgevoel. Alles wat je er tegenaan gooit, komt er in gerenderde/gecodeerde vorm weer mooi uit. Met drivers is het soms wel een beetje vervelend inzake installatie, maar ook dat went, eens je weet waar je moet op letten, doe je dit in een handomdraai.

Overclockbaarheid is, afhankelijk van hoe hoog je verwachtingen lagen, goed tot zeer goed te noemen. Door het ietwat andere design en extra chips op het PCB, is dit bord beperkter wat betreft de te halen FSB-snelheid in vergelijk met de NF7. Veel meer dan 230MHz moet je met dit bord niet verwachten, hier en daar haalt er misschien eentje de 240Mhz, maar ze zijn zeldzaam. Voor de rest, het is een Abit, je hebt een overvloed aan opties zoals gezegd, de stroomvoorziening op het bord is van hoge kwaliteit, kortom een goede mix om toch wat meer uit je CPU te kunnen halen.

De prijs was op moment van aanschaf een beetje aan de hoge kant vond ik, maar spijt heb ik er niet van. Tegenwoordig zijn ze nog een stuk goedkoper, dus als je een tweede PC wil maken en een degelijk bordje zoekt daarvoor, kan je dit model toch wel eens in overweging nemen lijkt me.

Heb jij ook een Abit AN7, nForce2 (Sound 5.1, Lan, SATA)?

Wat het bios betreft zijn er mensen die zelf e.e.a. in elkaar geknutseld hebben. Ik gebruik zelf nog een NF7-S (komt op het zelfde neer, maar dan zonder uGURU chip) en ik gebruik het Manta Rays XT OC BIOS
Gebruik dit bordje al enige tijd i.c.m. een XP 3200+. Veel plezier van.
Draaide hiervoor een KR7A in Raid 1, maar kreeg op de AN7 i.c.m. Maxtor 9 drives (PATA) het Raid niet goed aan de gang. Maar dit schijnen meer mensen te hebben met een AN7 en Maxtor drives.
Lijkt me beetje kaal moederbordje... :Z Ik zelf zouw zo iets nooit kope