Sennheiser HD 555 (Grijs) Review

rlkz 15 december 2008, laatste update op 17 november 2015, 4.488 views

Sennheiser HD 555 (Grijs)

Pluspunten

• Klankweergave
  • Bouwkwaliteit
  • Draagcomfort

Minpunten

• Jackadapter

Vooraf
Gezien ik mijn 'oude' Sennheiser HD485 momenteel gebruik op m'n werk was ik opzoek naar een waardig exemplaar die naar mijn eisen voldeed voor alledaags thuis gebruik. De voornaamste zaken die voor mij noodzakelijk waren;
  • Draagcomfort, maw circumaural
  • Klank
  • Open systeem
  • Algehele kwaliteit
Tevens moest de hoofdtelefoon goed presteren onder alle soorten audiobronnen. Gezien ik veel tijd doorbreng achter de PC (privé, deels werk) moest er een hoofdtelefoon komen die qua comfort etc net zo fijn is als de HD485. Achteraf bleek slechts maar een aantal Sennheiser modellen hier aan te voldoen (met kostprijs in gedachten) De selectie die hier uit voortkwam bestond uit een HD555 of HD595.

Tijdens een luistersessie bij een HiFi speciaalzaak (aangesloten op Marantz cd speler) uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de HD555 voor mij het geschikt zou zijn. Uiteraard is de HD595 ook een fantastische model, maar persoonlijk vond ik het ruimtelijke klankbeeld niet fijn. Daardoor viel deze vrijwel gelijk af.

Specificaties
Impedantie: 50 Ohm
Aandrukkracht hoofdtelefoon: 3,5 N
Gewicht (zonder kabel): 260 g
Acoustusch principe: open, dynamisch
Draag principe: circumaural
Kabel lengte: 3 m
Frequentuebereik: 15-28000 Hz
SPL: 112 dB (1 kHz, 1 Veff)
THD: < 0,2 %

Jack plug 6,3 mm stereo (3,5 mm Adapter)

Algehele indruk
Zoals alle hoofdtelefoons van Sennheiser worden deze netjes geleverd in een stevige kartonnen verpakking, niets op aan te merken. Na het openen vinden we naast de hoofdtelefoon een jackadapter aan voor 6,3mm naar 3.5mm. De bouwkwaliteit is overigens zeer goed te noemen, wat me ook al opviel tijdens m'n luistersessie. Een groot pluspunt is zijn de zachte oorkussen die ruim over het gemiddelde oor heen vallen, wat het comfort tengoede komt. Als ik de HD555 vergelijk met de HD485 dan zit de HD555 duidelijk ruimer en zachter. Dit is zeker een groot pluspunt wanneer vrijwel de hoofdtelefoon altijd wordt gebruikt.

Mbt de jackadapter, deze is vaak net te groot. Hierdoor is het vaak niet altijd mogelijk om de hoofdtelefoon aan te kunnen sluiten op een dergelijk systeem. In mijn geval wordt de HD555 aangesloten op de console van mijn Logitech Z-2300 geluidsetje, maar dit past helaas niet. Een verloopje van Griffin (Apple iPhone) van 3.5mm female naar 3.5mm male lost het probleem op. Natuurlijk kan dit niet volledig als nadeel worden bestempeld van de hoofdtelefoon, maar eerder van de Z-2300.

Geluidskwaliteit
Wat me opviel tijdens het beluisteren is de weergave van het geluid, waarin het open systeem ook een rol in speelt. Het klinkt namelijk heel direct en realitisch (wat overigens Sennheiser ook adverteerd) in tegenstelling tot mijn HD485. Naast enkele doorsnee pop nummers geluisterd naar enkele rustige tracks om het verschil te kunnen waarnemen. Zoals er verwacht mag worden van een hoog-segment hoofdtelefoon zijn de aanslagen van instrumenten duidelijk te horen waarbij de warme klank wordt behouden zonder te overheersen. Het geluid is in eerste instantie wellicht te helder, maar dit is puur gewenning. Overigens is de bassweergave voldoende en niet te overdreven, gewoon exact juist afgestemd op het overige geluid.

Naast het beluisteren van muziek wordt de hoofdtelefoon ook regelmatig gebruikt bij PS3 games en alle soorten films. Maar wederom weet Sennheiser een goede allrounder neer te zetten die naast muziek ook ruimschoots voldoet voor overige multimedia doeleinden.

Bronmaterialen;
PC - M-Audio Revolution 7.1
HTPC - Marantz SR5004

Tracks;
Faithless - Soundcheck Jam (Flac)
Beef - Justified (VBR 320kbps)
Duffy - Warwick Avenue (EAC)
Duffy - Syrup & Honey (EAC)
Jamiroquai - You Give Me Something (VBR 320kbps)
etc

Sinds ik de HD555 in bezit heb, ben ik erg te spreken over de kwaliteit van deze hoofdtelefoon. Naast de klankweergave staat comfort ook hoog aangeschreven. Tot op heden niets meer dan lof, maw een echte aanrader! :)

Heb jij ook een Sennheiser HD 555 (Grijs)?

Bedankt, heb ik veel aan. Is deze headphone ook geschikt voor gaming?
Absoluut, bij PS3 games sta ik regelmatig versteld van de geluidseffecten. Alles klinkt erg natuur getrouw :)
Mooie review, heb zelf de hd515 ongeveer het zelfde model. Draag comfort is echt perfect, na uren heb je er nog steeds geen last van.

Enigste nadeel is inderdaad dat de adapter iets te groot is, op sommige apparaten kan ik die niet aansluiten(tv etc).
Kopie van post, maar hier zeker relevant:

Veel succes met de HD555. Ik heb hem zelf ook in combinatie met een bureaubladversterker (een kleine Dynavox, type weet ik zo niet), en qua comfort is deze absoluut subliem.

Zo'n versterkertje is aan te raden: Je geluidskaart heeft vaak niet genoeg kracht om de zware drivers van de koptelefoon aan te sturen op de manier waarop Sennheiser het bedoelde. Je zult vooral veel verschil in basrespons merken. Daarnaast is de 3.5mm adapter die Sennheiser erbij levert (de standaardconnector is namelijk een 6.3mm) plus de kabel zelf een behoorlijke constructie, en die wil je niet aan je geluidskaart hebben hangen. Beter is het om met 3.5mm naar 2 tulpstekkers een versterkertje te verbinden met je pc. Een goedkope Dynavox (hoeft niet eens meer dan 50 euro te kosten) is daarbij een prima oplossing.

Edit: Nette review trouwens!

[Reactie gewijzigd door Canterwood op 17 december 2008 14:35]

Toch maar even reageren hier, puur omdat deze headphones wat mij betreft subliem geluid produceren :)

Via deze (uiterst simpele) Youtube tutorial is te zien hoe je met een kleine aanpassing van je HD555 een HD595 maakt.. er worden namelijk dezelfde drivers in gebruikt, alleen heeft de HD555 een modificatie om ze 'slechter' te laten klinken out-of-the-box.

Ik kan zelf vouchen voor het feit dat deze mod de bas stukken helderder laat klinken :)
Je kunt een koptelefoon of speaker niet echt beoordelen als ze uit de verpakking komen. Pas na ca 200 uur luistertijd (sterk afhankelijk van type en volume van de muziek) zijn de drivers "los". Ik denk dat hij nu echt lekker klinkt en zit.

Ik heb met Sennheiser de ervaring dat ze een stuk beter klinken na een maandje of zo. Makkelijk uren luisteren zonder moe te worden. De wat duurdere AKG's vind ik ook erg prettig om naar te luisteren, maar die zitten bij mij net wat minder comfortabel.

Bij Sony lijkt het omgekeerd. Die zitten lekker en klinken eerst helder, maar na een tijdje gaan ze erg wollig klinken en wordt het vermoeiend om langere tijd naar te luisteren. De vermoeidheid is simpel te verklaren; onze hersenen vullen ontbrekende informatie aan.

De mod kan ik ook aanbevelen als je wat ouder bent (hoge frequenties worden minder). Definitie is een stukje beter en dan gelijk aan de duurdere 595. Ben je jonger (<25 jaar) dan kan de mod misschien net wat schreeuweriger overkomen.