Dell XPS 15 (9530-4883) Review

Johnny E 7 februari 2014, 3.056 views

Dell XPS 15 (9530-4883)

Pluspunten

• Scherm, scherm en scherm
  • Snelheid
  • SSD
  • Geheugen
  • Bouwkwaliteit
  • Werktijd op accu

Minpunten

• Matig touchpad
  • Matig keyboard
  • Geen ethernet

Gisteren is m'n XPS15 gelukkig gerepareerd, het was uiteinelijk dus maar twee dagen wachten op het vervangende moederbord.

M'n vorige laptop was een Sony Vaio VGN-FW41E Core2Duo T6400 laptop, nu alweer 4,5 jaar oud.
De laptop doet het nog goed maar kon toch bepaalde taken niet meer aan.

Daar de Vaio naar m'n vriendin gaat, kon ik na hard werken en sparen de XPS 15 kopen.
Met een werkende Nvidia GT750M chip kan ik nu dus gerust m'n ervaringen delen.

Ik kan niet anders zeggen dan dat het een zeer mooi gebouwde laptop is. De stevigheid van de behuizing, de aluminium afwerking het voelt allemaal erg goed en premium aan. Onder volle belasting laten de fans zich goed horen, tja snelheid heeft een keerzijde. M'n GT750M GPU is dus wel defect geraakt, en dat na slechts 1 dag gebruik, ik had waarschijnlijk een maandag ochtend moederbordje te pakken, het is gelukkig keurig opgelost.

Over het toetsenbord ben ik toch wat minder te spreken, het is voor mij een wat krap toetsenbord. voor mijn gevoel ligt het ook wat te ver naar achteren. De ruimte aan de zijkanten hadden ze wellicht kunnen gebruiken voor een apart numpad.

Het touchpad vindt ik redelijk, soms registreert hij de aanrakingen toch wat vreemd en onnauwkeurig.
Wellicht moet ik er nog wat aanwennen. De knopwerking is ook wat stug..

Wat is het toch een mooi, helder en super scherp scherm, de resolutie en kleur weergave is echt super!
De helderheid stel ik bij standaard gebruik in op 50%.100% is echt te helder. De scaling problemen neem ik maar voor lief, dat zal vast binnenkort tot het verleden horen.

Over de snelheid niets dan lof, de Samsung 840PRO msata SSD is lekker rap, de Intel Core i7 doet z'n werk lekker rap en de 16GB geheugen biedt voor nu en de toekomst voldoende ruimte. M'n VM'tes kunnen er iig leker op pruttelen.

Qua aansluitingen heb ik vodoende aan de aanwezige USB poorten en de hdmi en mini-dp poort, een ethernet poort mis ik echter wel. Dell had op z'n minst een USB dongeltje mogen meeleveren.

De batterij houdt het bij mij zo'n 6,5-7 uur uit, dan doe ik geen gekke dingen, wat browsen en scriptjes schrijven.

De GT750M moet ik nog goed testen, dat gaan we nu dus maar eens doen.

Ik heb 1699 betaald voor het top model (15% VIP korting), dat vindt ik een goede prijs, de volle 2099 is toch echt te veel voor het geboden.

Heb jij ook een Dell XPS 15 (9530-4883)?

Waar heeft u het 512Gb model besteld?
Waar heeft u het 512Gb model besteld?
Gewoon via Dell.nl, heb hem wel met een VIP code besteld.
Zie dell.nl/vip.
Is het fysiek mogelijk om naast de 512Gb ssd nog een hdd toe te voegen?
Is het fysiek mogelijk om naast de 512Gb ssd nog een hdd toe te voegen?
Nee dat is niet mogelijk, in het top model zit een hoge capaciteit batterij, deze neemt de hdd positie in. Bij het middelste model kan je wel een SSD plaatsen naast de Hdd.
Dit is trouwens info die je allemaal terug kan vinden in het XPS topic in GoT
Ik zal het eens doornemen. Merci voor de tip!!!
Er is toch een bepaalde code die je kunt toevoegen achter de Dell URL van de laptop die je op dat moment wilt aanschaffen waar je dan vervolgens de configuratie kunt aanpassen? Ik kan hem niet zo snel vinden, maar dan krijg je alle configuratie opties te zien (heb ik ook gebruikt destijds voor de configuratie van mijn Dell XPS, daar was standaard geen verlicht toetsenbord bij, maar toen was die optie met meerprijs wel zichtbaar). Als iemand die code weet, dan hoor ik het graag, ik wil weer een XPS volledig zelf samenstellen, maar heb die code niet meer helaas....

Heb je de SSD er via Dell in laten zetten of zelf? Indien je dit zelf hebt gedaan, is dat een beetje te doen dan?
Ik heb nog niet eerder van een custom XPS15 gehoord.
Ik heb het top model van Dell gekocht met de 512GB SSD, deze zat er dus al in.
De onderkant van de laptop is middels torx t5 schroefjes vast gezet en deze kan je zelf eenvoudig verwijderen. Een msata of 2,5" ssd zijn dan zo geplaatst.
Bij het top model is het niet mogelijk een 2,5" ssd te plaatsen ivm de krachtigere accu.
Hij kost nu 1899 zie ik, ik heb helaas geen VIP.
Tenminste ik neem aan dat het die van 1899 is met I7-4702HQ en 91W/u accu.

Kun je me zeggen of er een US keyboard op zit?
dwz
  • boven de ENTER toets zitten dan ] en \
  • de shift naast de z is breed
  • oven de 2 zit de @
  • links van de enter zit de toets met ' en de "

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 29 maart 2014 23:14]

ik heb m vandaag binnen gehad en heb US Keyboard met alle toetsen zoals jij beschrijft.

Ik heb trouwens de versie met 32GB mSATA en 1TB hdisk gekocht, maar heb er zelf gelijk een Samsung 500GB SSD ingezet en de mSATA SSD verwijderd.

Was idd fluitje van een cent: een aantal torx en 2 schroefjes onder de service tag los schroeven en je trekt de onderkant er zo af om de hdisk te verwisselen :9
Cool, dank je.
Veel plezier van je nieuwe speelgoed :)
overigens deel ik de mening van het touchpad / keyboard niet zoals in deze review staat. ik vind het een erg prettig toetsenbord en heb liever een gecentreerd toetsenbord dan een num-pad, maar dat is uiteraard persoonlijk.

touchpad heb ik ook geen vreemde dingen gemerkt, werkt een stuk fijner dan mijn vorige laptop (hp dv7).

het gebrek aan ethernet is idd jammer, maar daar kan je voor een paar tientjes een usb interface voor kopen, reden is waarschijnlijk om de laptop zo dun mogelijk te houden, dus die keuze snap ik eigenlijk wel.

wat me wel opvalt is dat de laptop vrij warm wordt aan de onderkant en dat het schalen in windows 8 echt nog redelijk dramatisch is:

ik heb nu de resolutie maar gewoon op 1920x1080 en dan op 100% gezet ipv 3200x1800 / 200%.

reden is dat een aantal programma's (waaronder photoshop!!) niet meeschalen en dus een onwerkbare interface hebben. ook ziet chrome er erg slecht uit.

op 1920 x 1080 is de scherpte wel wat minder, maar zijn de "probleem programma's" wel goed werkbaar.

hopelijk komen er snel veel updates beschikbaar die het schalen en de hoge dpi ondersteunen, want als je eenmaal gezien hebt hoe mooi het eruit kan zien, wil je eigenlijk niet anders meer.
Laats toevallig met iemand over gehad die het ook irritant vind als ze iets uit het midden moet zitten. Zelf nooit zo last van gehad. Ik hang in talloze hoeken en standen achter mijn schermen 8)7

Als je een shortcut maakt naar photoshop kun je wel display scaling on high DPI settings per app uitzetten. Maar dan krijg je denk ik hele kleine text in PS.
dat is dus het probleem: photoshop scaled helemaal niet, dus altijd veel te kleine interface en daarmee helaas onwerkbaar.

chrome heeft weer een ander probleem: scaled wel, maar dan ziet het er niet uit vanwege anti-alias. dit heb ik overigens met meer tooltjes. nu heb je dat ook licht als je de resolutie op 1920x1080 zet, maar dan valt het veel minder op. hopelijk over een paar maandjes opgelost met de update rondes...
Ik vind de problemen mbt het schalen eigenlijk best meevallen, ik had erger verwacht na wat ik gelezen heb. Voor Photoshop is er een hack beschikbaar door een extern manifest bestand aan te maken, google er maar eens op.

Chrome ziet er bij mij helemaal scherp uit, wel twee handelingen moeten uitvoeren om het scherp te krijgen. 1- Zet windows schaling uit in de eigenschappen van de shortcut. 2 - zet de high dpi flag aan in de Chrome
ik heb zojuist service verzoek ingediend bij Dell om mn display te downgraden naar een full hd scherm.

heb geen zin om een half jaar of langer te wachten op een mogelijke update. als ik van te voren had geweten dat scaling zo slecht zou werken in windows, had ik een andere keuze gemaakt...
Ik las op wat sites dat er ook een Full HD (1920 x 1080) versie van de XPS 15 bestaat, echter zie ik die niet op de NL site terug. Weet iemand hier meer over?