Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Ozone Strike Pro (Cherry MX Red) Review

Foritain 7 februari 2014, laatste update op 7 februari 2014, 3.123 views

Ozone Strike Pro (Cherry MX Red)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit uitstekend
  • Mooi materiaal en mooie knoppen, lettertype opvallend
  • Keurige en toch net even opvallende verlichting
  • Uitstekende features voor serieuze gamers
  • Relatief goedkoop voor een Mechanisch toetsenbord
  • Leverbaar met 4 kleuren Cherry MX Switches

Minpunten

• Lange (optionele) polssteun ontbreekt

Review: Ozone Strike Pro

Specificaties
Uitpakken
Software
In de Praktijk

Productwebsite

Na een trouwe dienst van bijna 10 jaar was mijn Logitech G15 toch echt aan vervanging toe. Dit maal besloot ik op zoek te gaan naar een leuk mechanisch toetsenbord. De keuze is enorm, en ook de keuze voor het type switch is niet eenvoudig te maken. Mijn voornaamste eisen waren een leuke uitstraling, led verlichting en het toetsenbord moest een numpad hebben (juist numpads zie je tot mijn spijt bij veel modellen ook niet meer). Verder zocht ik bij voorkeur ook een stil toetsenbord, gezien ik met mijn hamer-getyp de slapende baby door een betonmuur nog wakker kon houden. Als laatste had het mijn voorkeur een toetsenbord bij een normale webshop te halen, gezien ik eventueel geneuzel met importeren (hoe positief de meningen daar over mogen zijn) niet zag zitten.

Vooral de eis voor enige stilte maakte de keuze voor de switch al wat eenvoudiger. Clicky-switches zoals blauw vielen dus direct af, en gezien ik ook vrij veel schrijf leek zwart mogelijk te vermoeiend bij lange sessies. Al zijn er veel andere kleuren switches beschikbaar, de meeste gangbare modellen die je bij Nederlandse shops kan halen geven je de keuze uit Zwart, Blauw, Rood of Bruin. In de hoop dat het nog iets stiller zou zijn is de keuze op rood gevallen, al twijfel ik nog altijd over bruine switches.

Nog niet zo lang geleden had ik een review gemaakt van een Ozone headset, de headset overtuigde mij met een lekker game-geluid, een goede prijs/kwaliteit verhouding en vooral ook comfort en bouwkwaliteit. Gezien Ozone ook mechanische toetsenborden maakt, en daar aardig wat positiefs over te lezen viel, besloten met de Ozone Strike Pro aan de slag te gaan. De Ozone Strike, de voorganger, kende ik zelf niet, maar Strike Pro die onlangs uit was gekomen leek mij gewoon een degelijke keuze.

Voor ik aan de echte review bgin vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Ozone website:

Een blik op de website geeft je direct het idee dat het om een echt game-toetsenbord gaat, en veel van de specificaties lijken ook op dat gebruik gericht. Zo heeft hij Full Nkey Rollover op alle 104 keys, mocht je op mysterieuze wijze in staat zijn alle toetsen te gelijk in te drukken (ik weet het, macros e.d. ;) ). In elk geval geen zorgen als je met handen en voeten tegelijk zou gamen. De windows key is in en uit te schakelen tijdens gaming om ongelukken te voorkomen, en ook de verlichting is op veel manieren in te stellen, bijvoorbeeld dat enkel je WASD toetsen verlicht zijn.

De Strike Pro werkt op alle gangbare versies van Windows, en vereist één USB aansluiting. Hij heeft ook een Audio en een Mic aansluiting, mocht je deze willen doorlussen naar je toetsenbord, en vervolgens je headset direct in je toetsenbord willen plaatsen. Het toetsenbord heeft ook een USB hub beschikbaar om bijvoorbeeld je USB stick in te plaatsen.

Andere features als de gold plated connector en materialen klinken aardig, maar ik moet toegeven dat het mij niet veel zegt, of uit lijkt te maken. Ben meer benieuwd naar de kwaliteit in de praktijk.

Niet in de specificaties vermeld maar wel op de site is de mogelijkheid om tot 30 macro’s in te stellen, welke via 5 profielen en 6 knoppen tot je beschikking staan. Het toetsenbord heeft om die op te slaan een beetje intern geheugen. Ook media knoppen ontbreken niet.

Verder mag het hopelijk duidelijk zijn dat dit toetsenbord is voorzien van Cherry MX Switches. De Strike Pro is leverbaar met zwarte, bruine, blauwe, en rode switches, waarbij mijn model voorzien is van de laatste variant. De rode switch is herkenbaar aan zijn lichte lineaire aanslag, zonder ‘clicks’ of ‘bumps’.

Het uitpakken

Het toetsenbord komt in een keurig oogende verpakking aan, met een klein gat om van buiten de verpakking de toetsen te kunnen zien, en eventueel de switch te kunnen testen. Een fijne toevoeging voor de vele landen waar Ozone in de winkels ligt, maar in Nederland zijn de producten van het hier wat minder bekende Ozone vaak enkel via webshops te bestellen dus kan je er helaas niet veel mee. (Al mag het merk van mij zeker wat meer aandacht krijgen!)

Eenmaal uit de verpakking zit de Strike Pro nog in een stuk hard plastic. Voldoende om transport beschadigingen te voorkomen lijkt mij.

Naast het toetsenbord zelf bevat de verpakking een handleiding, een driver-cd, een Ozone sticker (deze straks maar even op de loopauto van de kleine plakken!) en extra anti-slip voetjes mocht je ze verslijten. Mocht je er 1 zoeken, een flinke polssteun ontbreekt.

Eerst maar even het toetsenbord van dichtbij bekijken. De Strike Pro ziet er vooral heel erg goed uit, en voelt ook gewoon heel degelijk aan. Het lettertype is net even wat anders dan je normaliter ziet, wat ik zeker positief vind; het geeft een moderne strakke impressie. Het Ozone logo valt wat op wat van mij wel mag, maar gelukkig ook weer niet te veel (willen het wel strak houden natuurlijk). Ook de witte media en macro toetsen (althans, een deel is wit) maken hem net even extra opvallen zonder het ‘te’ te maken.

Uiteraard ontbreken macro toetsen niet op een game-toetsenbord. Nu maak ik daar zelf geen gebruik van, maar de plaatsing net boven de pijltjes toetsen lijkt mij wat ongebruikelijk. Uiteraard kan je in de software zelf alles naar wens instellen, en nogmaals, als niet-pro-gamer heb ik eigenlijk geen idee wat nou handig is. Net boven de macro toetsen zie je de G-mode knop (om windows key uit te schakelen), en de knop om de verlichting naar wens aan te passen.

Aan de achterkant zien we de USB hub en de aansluitingen voor een 3.5mm headset en microfoon.

Aan de onderzijde vinden we anti-slip rubbertjes, plastic voetjes om het toetsenbord iets te verhogen, en meer opvallend, de mogelijkheid om de kabel niet enkel door het midden naar buiten te voeren, maar ook om hem meer aan de zijkanten te doen lopen.

De aansluitingen zijn gold-plated, ik kan mij niet voorstellen dat het de verbinding beter maakt, maar wellicht dat het bij veel in/uit pluggen minder slijt? Het enige dat ik weet is dat het er in elk geval aardig uit ziet.

Even het toetsenbord naast mijn oude G15 leggen. De G15 is een fors toetsenbord, en de Strike Pro is duidelijk een stuk minder breed. In elk geval heb ik weer een lekker schoon en strak oogend toetsenbord op mijn bureau. Direct viel ook op dat het toetsenbord lekker stevig vast ligt, hij schuift in elk geval niet zo maar weg.

Ik moet zeggen dat de eerste indrukken echt super waren. Het ziet er echt keurig uit, en zowel de toetsen, de behuizing, als de losse elementen voelen gewoon top aan.

Software

Helaas kan ik fotos breder dan 600 pixels niet direct tonen, dus moet ik het even met thumbnails doen, je zal dus even moeten klikken om het volledige plaatje te zien.. Het software pakket bij de Strike Pro is eigenlijk vrij eenvoudig. Het bestaat uit vier onderdelen, waarvan “Main Control” de eerste is.

Op dit eerste scherm kan je individuele toetsen andere opdrachten geven. Voorlopig laat ik het maar even zo.

Standaard bevinden de macro toetsen zich net boven de pijltjestoetsen, maar in het tweede scherm “Macro Settings” kan je ze aan willekeurige andere toetsen binden.

Onder “Advanced Settings” kan je de polling rate aanpassen naar een maximum van 1000Hz. Ook de Key response time is vrij instelbaar met een minimum van 1 ms. Er zijn verschillende berichten te vinden van gebruikers die aangeven dat zij de verschillen goed merken, ik moet zeggen dat ik er in de praktijk weinig van merk (al heeft dat niets met dit toetsenbord specifiek te doen natuurlijk). In elk geval zal 1000Hz en 1ms de meest kritische gebruiker wel moeten bekoren.

In de macro manager kan je uiteraard je macros naar wens maken, waarbij de pijltjes naast de letters aangeven wanneer je de toets indrukt, en los laat. Ook de mogelijkheid om de precieze tijd tussen je handelingen op te nemen (in millisecondes) is aanwezig, en zo ook de optie om een bepaalde handeling meerdere keren achter elkaar uit te voeren. Lijkt mij gewoon keurig in orde wat macros betreft.

De mogelijkheden van de software waren dus vrij voorspelbaar, maar het werkt gewoon helemaal prima.

In de Praktijk

Ik heb het toetsenbord inmiddels enkele weken in gebruik, en ik kan er eigenlijk alleen maar positief over zijn. De bouwkwaliteit is top, de toetsen voelen ook lekker stevig aan, het toetsenbord ligt stevig op tafel, en waar ik mij vooraf wat zorgen maakte over het schoon houden van het toetsenbord, is voorlopig een droge brillendoek voldoende om hem in een nette staat te houden.

Wat wel op valt, al is het inherent aan rode switches, is dat met een lage benodigde druk om de knoppen in de drukken, je eenvoudig de knoppen tot op de bodem drukt. Dit maakt vervolgens weer geluid. De switches zijn echter zoals verwacht keurig lineair, en met een wat rustigere aanslag valt er ook praktisch niets te horen. Juist voor gamers zal een lichte aanslag een voordeel zijn, maar voor iemand met een flinke aanslag zal ik toch suggereren om een zwaardere switch te kiezen of een switch met een ‘bump’ om het ‘bottomen’ tegen te gaan.

Voor meer details over mechanische key switches is er een mooi topic op overclock.net (Wel in het engels). Zeker een leuk stukje lezen.

Al met al heb ik er tot nu toe gewoon veel plezier aan, met niets te klagen over de prestaties. Uiteraard mag ik ook niet vergeten dat het toetsenbord er gewoon echt heel goed uit ziet. In de uit stand is het netjes om te zien, maar juist in de aan-stand met de verlichting is hij heel erg mooi. Kleine details, zoals het ontbreken van caps/num/scroll-lock lampjes, waarbij de verlichting van die specifieke knoppen uit staat wanneer de optie uit staat, zijn ook aardig. Verder heb je opties om enkel de pijltjes en WASD toetsen te laten verlichten, de verlichting te laten knipperen (al zie ik daar praktisch weinig nut in), maar ook om de verlichting wat te dimmen. Vooral het laatste is een aardige feature, want op de volle stand geeft de Strike Pro aardig licht af. Op 30% en 70% is het resultaat in het donker echter erg goed. Zoals op de foto’s duidelijk zal zijn zijn de pijltjes, QWEASD, en de escape toets rood verlicht, terwijl de rest wit verlicht is. Tot zo ver ik heb kunnen zien is dat niet aan te passen, maar het resultaat vind ik gewoon leuk.

Foto’s maken van verlichting op hardware vind ik nog vrij pittig, dus maak ik er maar een flinke reeks van om een beetje degelijke impressie te geven:

In de "game-mode" met enkel de rode leds aan.

Het num-pad, m.i. een cruciaal onderdeel van een all-round toetsenbord.

De Media-keys zijn van zichzelf al wat 'witter', maar lichten ook goed op.

Caps lock uit.

.. en Caps Lock aan.

Ozone-setje, de Strike Pro naast de Strato Evo.

En met afstand mijn favoriete foto, onze kleine man op weg naar z'n eerste LAN-party, een mooi mechanisch toetsenbord mag dan natuurlijk niet ontbreken! Ook meteen een mooi plekje gevonden voor de meegeleverde sticker.

Hopelijk geven deze foto's een beetje beeld van de praktijk. Ik vind het toetsenbord en z'n verlichting er in elk geval echt leuk uit zien.

Na mijn eerste aanraking met Ozone was ik erg positief, en nu met het tweede Ozone product in huis ben ik wederom erg tevreden. De Strike Pro zit goed in elkaar, ziet er goed uit, heeft tot zo ver ik kan zien alle features die een serieuze gamer zou willen, en is ook voor mijn ‘normaal’ gebruik gewoon uitstekend. Kwalitatief valt er niets over te klagen, of het nu om de buitenkant gaat, de switches zelf, de software, of zelfs de kleine details als de aansluitingen en de kabels. Met keuze uit 4 switches zal hij ook de meeste liefhebbers van mechanische toetsenborden kunnen bekoren. Ik zou zeggen neem rustig de tijd om jouw favoriete switch uit te zoeken, want daar verschillen de meningen wel sterk over, en enige aandacht aan die keuze maakt een groot verschil in het plezier wat je uit een mechanisch toetsenbord haalt. Iets wat uiteraard voor alle mechanische toetsenborden geldt.

Met z’n mooie kwaliteit, looks en twee-kleur verlichting ben ik vooral ook erg tevreden hoe hij er op mijn bureau uit ziet. 85 euro is relatief weinig voor een dergelijk mechanisch toetsenbord, maar een beetje opvallen mag voor die prijs natuurlijk wel. Wat mij betreft is de Ozone Strike Pro gewoon een dikke aanrader, met vooral veel plus-, en eigenlijk geen minpunten.

Zoals altijd nog wat vergrotingen:
http://tweakers.net/ext/f/FPTcKXHHXdvW4fb3eI5Bd1Ok/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/jTPNE75ESKwYo0SL0lfAkaDT/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/hSvQiDUNrZbvodoTitqf7Xff/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/wqcCfT6R4Cy1YiElVBWYPppg/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een Ozone Strike Pro (Cherry MX Red)?

Na even zoeken waar ik dit bordje kan kopen kom ik dit tegen: http://i62.tinypic.com/2s0fzpe.jpg . Typisch weer dat die medewerkers geen idee hebben waar ze over schrijven :p.

Dan niet bol.com :+ . Ben toch al niet zo'n fan van hun winkel. Weet iemand waar ik de cherry mx black versie van dit bord kan koen?

[Reactie gewijzigd door Centelte op 8 juli 2015 15:43]

Volgens mij is CaseKing nog altijd hun exclusieve distri voor Europa. En zij hebben geen MX Black variant op de site (meer?) staan :'(
Dat is spijtig. Dan maar een ander mx black bordje :o
Keuze genoeg gelukkig. Welke is het geworden?
Ik heb mijn keuze maar uitgesteld :p. Aankoop heeft geen haast en ik vind de rest van de bordjes niet zo mooi.
Het gouden laagje op de connectors is om corrosie tegen te gaan:). Mooie review ben nu erg gaan twijfelen tussen deze of een cm storm quickfire Tk.
Ik snappem, al moet ik usb corrosie zelf nog meemaken ;)

Bedankt voor je reactie en compliment, en ik zou zeggen veel succes met je keuze, valt inderdaad niet mee met het enorme aanbod.
In principe is de goldplating ook redelijk nutteloos voor dergelijke apparaten. Je laat de USB stekker van een toetsenbord namelijk (meestal) lange tijd in de usb port zitten en haalt het er ook niet vaak in en uit. Echter, bij "intensief" misbruik wil het toch voorkomen dat die connectors flink aan gort worden geholpen door de jaren heen :P. Mijn mobiel begint er extreem last van te krijgen inmiddels... maar dat is dan ook microUSB.

Goede review! Die foto ook van de kleine met het reusachtige toetsenbord.. :p
Dank je :D Zowel voor het compliment als de toevoeging!
goede review, heb een kleine opmerking, zwarte switches zijn lineair net als rode en dus niet zoals blauwe switches
Dank je! Zal het ook meteen even aanpassen, na een zoveelste herziening zie ik zelf de kleine foutjes niet meer. Voornaamste reden om niet voor zwart te gaan was dat ik de verwachting had dat bij veel schrijven de zwarte switch te zwaar zou worden. Achteraf gezien twijfel ik daar eigenlijk wel aan, al denk ik ondertussen nog altijd dat bruin eigenlijk 'mijn' switch is.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 7 februari 2014 18:36]

Is dit een goed toetsenbord voor gamen en school?
Het is een uitstekend toetsenbord in elk opzicht. Enige wat je voor jezelf moet bepalen welke kleur switch jouw voorkeur heeft.
Dat weet ik dus niet, ik hoorde dat Brown juist een betere keuze was voor als je niet wist wat voor switch je voorkeur is.
Het is echt heel persoonlijk. Testen is veruit het handigste, maar er is inderdaad heel veel aandacht aan switch-keuze terwijl 90% van de pc gebruikers met een willekeurig bordje van 10 euro tevreden is.

Normaliter is rood meer voor gaming, en dan extra zo voor FPS games e.d. Clicky en bump switches zijn dan vaak minder populair. Terwijl clicky switches weer populair gevonden worden in RTS games. Tikken op dit rode bord is overigens echt wel prima, alleen een lichte switch "bottom" je eenvoudig, wat meer geluid maakt dan wanneer je de knop niet helemaal door drukt. Nu heb ik een slapend babytje in huis dus is dat een overweging, maar het is echt zeer persoonlijk. Ben echter wel met je eens dat bruin inderdaad een beetje de middenweg bewandeld en daarmee de meest veilige keuze is voor iemand die echt niet weet wat ie wil. Maar nogmaals, doe jezelf een plezier en ga op zoek naar een plekje om eens switches te testen als je echt zeker wil zijn.
Waar zou je dat kunnen testen? Ik woon nou niet in de buurt van een mediamarkt of saturn ofzo.
Altijd lastig, ik zou het niet weten bij jou in de buurt. Cooler MAster verkoopt switchtesters, maar dat geeft niet echt een hele goede indruk van hoe het is om met een heel toetsenbord te werken. Ik gebruik hem wel als referentie en als je al enige ervaring hebt met één mech switch is het makkelijker in te beelden hoe een andere is.

Anders een (game) evenementje opzoeken als je echt je huiswerk wilt doen, of op de gok :D
Die stickers op z'n karretje _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :D
:D

Ik moet nog altijd op zoek naar die "SPEED DEMON" sticker die je vroeger bij Intel SSDs kreeg. Heb ze ergens, maar weet niet waar :'(

Mooie review weer, geeft stof tot nadenken!

Ben moment zelf ernstig aan het twijfelen tussen rode en zwarte switches, omdat ik een lineaire aanslag zonder clicks wil. De rode vond ik erg licht aanvoelen, misschien te licht. De zwarte daarentegen heb ik dezelfde verwachting als jij bij. Volgende week even bij een shop langs om te testen, want ik durf op vermoedens de aankoop niet aan. Bedankt voor je review!
Graag gedaan, dank je wel, en succes met de keuze. Ben wel benieuwd waar je nu op uit gaat komen natuurlijk.
Sorry als ik er overheen heb gelezen, maar mag ik vragen waar je het toetsenbord hebt besteld/gekocht?
Ik word erg nieuwsgierig na deze review, ook mijn G15 is aan vervanging toe!
Staat maar 1 shop in de lijst ;)

Tot zo ver ik weet wordt Ozone in europa exclusief via CaseKing.de verkocht, al weet ik wel dat meerdere Nederlandse shops ook daar inkopen, vandaar dat hun producten ook bij NL shops in de lijst staan. Weet niet waarom voor dit bordje enkel Afuture in de lijst staat.

je hebt dm overigens.