Edifier Studio R1600T Plus (Zwart) Review

Gamebuster 7 februari 2014, 1.170 views

Edifier Studio R1600T Plus (Zwart)

Pluspunten

• Geluid
  • Uiterlijk
  • Fijne bediening
  • Kan goed werken met 2 ingeschakelde audiobronnen tegelijk

Minpunten

• Geen koptelefoon aansluiting
  • Meegeleverde kabel iets aan de korte kant
  • Meegeleverde kabels zijn lang niet zo mooi als de speakers zelf
  • Stroomkabel niet afneembaar

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Mijn Z5500 was overleden. Ik was het idee van groot stroomverbruik, veel draadjes en veel opzet-tijd zat en besloot voor een mooi 2.0 setje te gaan. Een snelle pricewatch check resulteerde tot de aanschaf van deze 2 houten geluidmakers.

Waarom deze Edifier?
- Ik wilde iets dat er goed uitzag en geen plastic geval.
- Ik wilde zo min mogelijk draadjes en minimaal Stereo geluid.
- Ik wilde lager stroomverbruik van mijn Z5500
- Ik wilde voldoende geluid voor mijn bureau, meer hoeft niet
- Ik wilde er niet meer dan 150 euro voor betalen
- Ik wilde minimaal 2 geluidsbronnen erop kunnen aansluiten
- Ik wilde een koptelefoon erop kunnen aansluiten

Deze Edifier leek volledig te voldoen aan mijn eisen. Tenminste, dat dacht ik, tot ik later opeens mijn koptelefoon wilde aansluiten en erachter kwam dat blijkbaar niet ieder 2.0 setje een koptelefoon aansluiting heeft. Meer daarover later.

De doos
De 2 houten doosjes kwamen in een doos niet veel groter dan de 2 speakers samen en wat piepschuim. Toevallig was dat ook precies wat in de doos zat: 2 speakers, wat piepschuim en random wat kabels en papiertjes hier en daar. Geen super presentatie wat je ziet bij Apple speelgoed, maar het gaat natuurlijk om het product.

In de doos vond ik de volgende dingen:
- Een linkerspeaker met enkel een ingang voor 2 draadjes
- Een rechterspeaker met de ingebouwde versterker, 2 audio ingangen, een uitgang voor 2 draadjes voor de linker speaker en een stroomkabel die je niet eraf kan halen. Aan de achterkant van deze speaker zitten ook metalen ribben, vermoedelijk om de eventuele warmte af te voeren.
- Een generiek paar draadjes voor speakers om de linker- en de rechter speaker met elkaar te verbinden.
- Een enkel kabeltje voor het verbinden van het setje met een willekeurig apparaat met een koptelefoon aansluiting. (3.5mm plug naar zo'n rood+wit stekkertje)

Het aansluiten
Direct sloot ik alles aan. Ik had wat moeite om de audiokabel te verbinden met mijn PC, gezien mijn PC links van me staat en de audio ingang van het setje in de rechterspeaker. Ik vind de kabel dan ook wat kort. Ik ga toch een 2e halen om zowel mijn laptop als PC te verbinden met het setje; de korte die standaard meegeleverd wordt kan ik dan gebruiken met mijn laptop, die dichterbij staat.

Ik startte muziek en… Niets. Geen geluid. Ik draaide de volume hoger, maar nog steeds niets. Na vlugjes gekeken te hebben of ik iets gemist heb, kwam ik al gauw tot de conclusie dat de enige manier om het setje aan/uit te zetten is met een schakelaar op de achterkant. Niet heel praktisch… maar we hebben geluid!

Het geluid
Ik ben geen Audiofiel dus ik kan het maar beter realistisch houden. Ik heb ervaring met de volgende speakers/koptelefoons die ik als referentie gebruik voor de geluidskwaliteit. Als ik de Edifier beter vind klinken is dan mijn referentie materiaal beschouw ik het "goed geluid".

Mijn ervaringen:
- InCase Over-Ear koptelefoon
- Sennheiser MMi 70
- Logitech Z 5500
- Creative T20 2.0 (niet heel veel ervaring, ik gebruik ze zelf weinig)
- Mijn autospeakers (MTX "deurspeakers" + tweeters, weet niet welke)
- Apple earpods (die nieuwere die je bij iPhone 5+ krijgt)

Verder, op de Edifier heb ik de bass en treble neutraal ingesteld.

Het eerste dat me opvalt aan de Edifier is dat ik meer details lijk te horen op alle frequenties dan dat ik gewend ben van speakers, met name in vergelijking met de Z5500 die me soms de indruk gaf dat-ie alleen zware bas en middentonen kon weergeven. De geluidskwaliteit van de Edifier is te vergelijken met de InCase Over-Ear koptelefoon, die ook alle tonen gelijkmatig weer lijkt te geven.

De bass is sterk aanwezig, maar niet overheersend zoals soms bij de Sennheisers. Andere reviews zijn niet zeer lovend over de bass. Ik vind dat bass ruim voldoende en goed in balans met de rest van de frequenties.

Al met al kan ik zeggen dat mijn 1e indruk zeer positief is over de geluidskwaliteit, maar dit kan liggen aan onze verse relatie: In het begin zijn alle nieuwe speeltjes de mooiste die je hebt gehad. De toekomst zal mij leren of ik het geluid prefereer over bijv. mijn headset of autospeakers.

Volume
Er komt nog vrij stevig geluid uit deze speakers. Ik heb de volumeknop over de helft kunnen zetten, iets dat ik nooit met mijn Z5500 heb gedaan. Verder is de volumeknop traploos. Je kan dus nauwkeurig instellen hoe hard je je geluid wil hebben. Dat stel ik op prijs: Bij de Z5500 zat ik meestal op zo'n 4 "blokjes" en kan ik het geluid alleen maar met stapjes van 1/2e blokje verhogen of verlagen. 4.5 blokje was dan weer te hard en 4.0 blokje te zacht. Traploos en een nuttiger volume bereik voor desktop speakers stel ik dan ook wel op prijs. Uiteraard kan-ie dan wel veel minder hard dan de Z5500, maar daar heb ik toch geen behoefte aan.

Meerdere audio ingangen
De 2 audiobronnen die je kan aansluiten zijn niet te schakelen. Beide audiobronnen zijn tegelijk hoorbaar. Het aansluiten van nieuwe audiobronnen (of het in/uitschakalen van een audiobron, zoals een startende PC) zorgt niet voor plopjes of andere hoorbare bijwerkingen.

Nog niet eerder heb ik zo'n feilloze ervaring gehad met het weergeven van meerdere audiobronnen tegelijk. De geluidskwaliteit lijkt niet achteruit te gaan, zelfs niet als ik van beide bronnen tegelijk vol volume geluid afspeel vindt er geen "clipping" o.i.d. plaats (alleen hoor je 2 muziekjes, niet praktisch)

Aangenaam verrast! Ik was erg pessimistisch over het gebrek aan een schakelaar maar dit bleek toch goed te werken zonder schakelaar.

De knoppen aan de zijkant
Aan de zijkant heb je 3 knoppen. 1 voor bass, 1 voor treble en 1 voor het volume. Alle3 zijn identieke draaiknoppen. Er zit vrij stevige weerstand in de draaiknopjes, maar ze zijn verder prima te bedienen. Het is me wel opgevallen dat het geluid heel soms zeer subtiel "knettert/ruist" wanneer ik aan de volumeknop draai. Ik weet niet of dit normaal is (mijn Creative 2.0 setje doet exact hetzelfde, maar dan veel erger) en of dit langzamerhand erger wordt. Je moet er wel echt voor zitten om het te horen en is natuurlijk alleen bij het verhogen/verlagen van het volume. Er zit zover ik weet 2 jaar garantie op: Als het een serieus issue wordt, claim ik gewoon de garantie.

Stroomverbruik
Ik heb dit niet nauwkeurig gemeten, maar een snelle meting wees 9 watt aan wanneer de speakers ingeschakeld waren maar er geen geluid werd afgespeeld. Dit is minder dan mijn Z5500 in standby (dus niet eens ingeschakeld) verbruikte, dus ik ben blij.

Uiterlijk
Ze zijn lekker stevig en geven een bevredigend geluid wanneer je er tegenaan klopt. De houtkleur komt overeen met al mijn Ikea meubels en kasten, wat ik wel leuk toeval vind. De knoppen zitten uit zicht aan de rechterkant van de rechterspeaker. Als voordeel heeft dit dat je ze niet ziet, maar als nadeel heeft dit dat je je arm even moet strekken bij bediening. Over het uiterlijk ben ik in ieder geval tevreden.

De meegeleverde kabels zien er goedkoop uit, maar lijken verder prima te zijn. Ik vind het jammer dat ze die kabels + stekkers niet in de stijl van de speakers hebben gedaan (zwart, rond). De kabel tussen de 2 speakers is doorzichtig, wat ik persoonlijk niet mooi vind.

Al met al ben ik voor de degelijke prijs prima tevreden. Het geluid is goed en ze zien er erg goed uit. In praktijk moet nog blijken hoe goed ze werken met meerdere geluidsbronnen.

Ik zou dit setje aanbevelen aan mensen die enigszins goed desktop geluid willen en er niet een meervoud van 100 euro aan wil uitgeven.

Changelog
Feb 10: Tekst duplication weggehaald zodat ik minder dubbel schreef over dezelfde bevinden.

Feb 12 : Featureset van 3 naar 4 sterren veranderd i.v.m. de goede ondersteuning van meerdere audiobronnen

Heb jij ook een Edifier Studio R1600T Plus (Zwart)?

Setje staat hier nu nog steeds en heb er veel plezier van! Uitstekend tevreden mee, zeker geen spijt van. De speakers hebben zich bewezen tot uitstekende speakers voor een belachelijk lage prijs, formaat en stroomverbruik
Bedankt voor je review!
Leest prettig.
Ik miste alleen opvolging op de clifhanger van de koptelefoon "daarover later meer"
Ik ga ervan uit dat het ontbreken ervan de zaak wel samenvat :-)

Grtz Kurt