Samsung SyncMaster 172T (17", 25ms, D-sub/DVI-D, Zilver) Review

JP-tjuh 17 juli 2007, 656 views

Samsung SyncMaster 172T (17", 25ms, D-sub/DVI-D, Zilver)

Pluspunten

• Zeer scherp en mooi beeld
  • Betrouwbaar
  • Geen dode pixels
  • Mooi design (jammergenoeg niet meer toegepast in nieuwe modellen)

Minpunten

• Voor gamers niet geschikt als je totaal geen ghosting wil

Aankoop motivatie

Ik was toendertijd op zoek naar een goede 17" TFT ter vervanging van mijn 19"CRT. Toendertijd was gaming niet het belangrijkste en was ik meer bezig met foto's, films en internet. Na veel op internet rondgekeken te hebben bleek de 172T een goede keuze te zijn voor de zaken die ik doe. Het design sprak mij ook aan. De prijs was wat aan de hoge kant en dit deed mij bijna voor een ander scherm kiezen.

Ervaringen

Ik kon jammergenoeg nergens het scherm "spelend" zien dus ik wat aangenaam verrast toen ik mijn scherm aansloot en zag dat het scherm zeer mooi beeld had. De scherpte was veel beter dan verwacht evenals de kleuren etc. Ik heb geen dag meer terug verlangd naar mijn CRT. Ik heb tot nu toe geen problemen met dit scherm gehad ook al heb ik deze al een poos en staat deze dag en nacht aan. Dode pixels zijn dit scherm ook vreemd. Wel vond ik het scherm erg fel (iets wat blijkbaar bij veel TFT's het geval is) en dit heb ik terug geregeld. Je kan dit scherm tevens "tunen" met de bijgeleverde software maar op dit moment gebruik ik deze software niet en ik mis het ook niet. Het scherm heeft een DVI en analoge aansluiting. Ik gebruik de analoge aansluiting omdat toendertijd de algemene ervaring was dat er niet veel verschil tussen DVI en analoog was bij dit scherm. De prijzen van DVI kabels toendertijd was voor mij dan ook reden om analoog te gaan. Ik kan dus niets zeggen over het verschil.

Ghosting

Dit is naar mijn mening niet storend aanwezig. Tegenwoordig game ik veel, vnl FPS, maar ik kan dit soort spellen gewoon goed spelen.

Scherpte

Scherm geeft superscherp beeld. Zelf als ik mijn scherm met de huidige generatie schermen vergelijk dan blijf ik me verbazen hoeveel scherper mijn TFT soms is.

Bediening

OSD is duidelijk en makkelijk in gebruik. Jammer genoeg is de nederlandse taal niet beschikbaar. Ook is het scherm softwarematig bij te stellen. De autocentreerknop is ook een handige functie waardoor je zelf niet meer hoeft te "klooien"

• Radeon 9800 Pro 128 Mb
  • Aldi Pc, MD8080
  • Windows 2000

Heb jij ook een Samsung SyncMaster 172T (17", 25ms, D-sub/DVI-D, Zilver)?

Ik kan niet zeggen dat je "geen dode pixels" bij positieve eigenschappen kunt zetten. Ik heb namelijk een exemplaar met een permanent rode pixel een paar centimeter onder het centrum van het scherm. Dit wordt niet omgeruild door Samsung :(
Verder ben ik ook zeer te spreken over het scherm en hij ziet er ook nog eens goed uit. Ik had er toendertijd ook aardig veel betaald. Ik zat toen behoorlijk tegen de dode pixel aan te hikken maar een paar jaar later heb ik de monitor nog steeds :)
't is lochisch dat Samsung niet wil ruilen, want zij produceren schermen die voldoen aan een bepaalde norm en daarin staat dat enkele dode pixels zijn toegestaan. als je dat niet wil moet je gewoon een scherm kopen met de garantie dat ie geen dode pixels heeft, want samsung garandeerd dat niet
Heb je al tegen die dode pixel aan getikt? Hier op het werk tikken we (best hard) tegen het scherm en meestal wordt hij dan ook nog weer goed ook. :9