Nokia DT-900 Zwart Review

beste-spellen 6 februari 2014, laatste update op 7 februari 2014, 718 views

Nokia DT-900 Zwart

Pluspunten

• Laad even snel als een bedrade lader
  • Eenvoudig in gebruik

Minpunten

• Telefoon laad niet volledig op indien de accu geheel leeg is

Draadloos laden wordt de toekomst en met deze wireless charger haal je de toekomst nu al in huis. Dit wordt geen uitgebreide review maar meer een korte uiteenzetting over mijn bevindingen.

Verpakking
Niet veel bijzonders; een klein blauw doosje met daarin de laad-plaat en een (witte) voedingsadapter, die afhankelijk van je wandcontactdoos nt wel of nt niet de (geaarde) stekker ernaast blokkeert. Het schuifje gaat heel lastig open zonder hem kapot te maken; meer kan ik eigenlijk niet over de verpakking zeggen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het plaatje zelf stelt niet veel voor en de eerste indruk van mij in ieder geval was: moet dit nou 59 euro kosten? De bouwkwaliteit is uitstekend en het ziet er naar uit dat het een stootje kan hebben.

Prestaties
Opladen gaat net zo snel als via een kabeltje: mijn Lumia 1520 is binnen 6 uur volledig opgeladen. Ik heb geen stroommeter maar ik durf Nokia te geloven dat het stroomverlies door draadloos laden verwaarloosbaar zal zijn. De telefoon wordt ook niet warmer dan wanneer er 'normaal' opgeladen wordt.

En probleem: mijn telefoon laadt niet op wanneer deze volledig leeg is. Het windows-lampje gaat knipperen, wat gelijk staat aan bijvoorbeeld de rode batterij op het scherm bij veel andere telefoons, maar daar blijft het bij. Gek genoeg moet ik de telefoon na een kwartiertje even van het plateau af halen en vervolgens weer terug plaatsen om het laden voort te zetten. Het lijkt er op dat de telefoon niet herstart wanneer een bepaald accuniveau bereikt is en dat hij hierop blijft 'hangen'. Goed om te weten wanneer je je lege telefoon op het plaatje legt en meteen gaat slapen: dat probeer je n keer, maar daarna niet meer (en jij nu ook niet meer nu je deze review gelezen hebt).

Eigenlijk is dit onvergeeflijk voor een product waar je op moet kunnen vertrouwen, maar ik geef het het voordeel van de twijfel: mogelijk ligt het aan mijn eigen telefoon die een software-update kan gebruiken. Daarnaast: het is nieuwe technologie en dan kun je verwachten dat niet alles direct vlekkeloos werkt.

59 euro voor een lader is een hoop geld. 40 50 euro (de huidige prijs) nog steeds. Een standaard micro-usb ladertje kost je een paar euro, dus je betaalt een flinke hoeveelheid extra om geen kabeltje meer in je telefoon te hoeven stoppen. (Uiteraard is een reparatie van de micro-usb aansluiting op je telefoon duurder, Nokia's schijnen daar nogal een slechte reputatie mee te hebben... :+ )

Dat is een beetje het probleem van dit product: dat wat het moet doen, doet het meer dan prima, maar de prijs is totaal niet te verantwoorden tegenover wat je er voor terug krijgt. Er is dus geen rationele reden om dit product niet volledig links te laten liggen.

Wat is dan wel een goede reden om het te kopen? Gewoon, omdat het kan. En omdat het ontzettend gave technologie is. Misschien ook om mee op te scheppen tegenover vrienden. Oftewel: omdat je het wil. En dat is soms een prima reden om tot aanschaf over te gaan.

Heb jij ook een Nokia DT-900 Zwart?

Sorry hoor, maar het doet wat het moet doen. Je moet na een 15 min de telefoon als het ware opnieuw aan de lader hangen. Waardeloos i.m.o.
Stevige prijs, via Ebay heb je een merkloze Qi lader voor iets van een tientje.

Maar, ik zie idd wel een soort van toekomst in draadjesloos opladen.
Je eerste plaatje mist tags.

Hoe groot is hij? Als ik de fotos zo zie is hij niet veel groter dan een telefoon, dus je moet de telefoon nog vrij precies neerleggen?
Hij hoeft niet heel precies erop. Hij moet wel in de zelfde richting liggen en een beetje erop.. maar het luistert allemaal niet zo heel nauw. Ik heb een 920 en ik flikker hem er elke avond in het donker op en het werkt prima.