Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i5-4250U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC D54250WYK Review

_svl_ 5 februari 2014, laatste update op 8 februari 2015, 2.625 views

Intel NUC D54250WYK

Prima product, klein! Minpunten zijn duidelijk bij aanschaf.

Pluspunten

• heerlijk klein -> dus makkelijk weg te werken
  • bij normaal gebruik zeer stil
  • externe adapter -> dus makkelijk te vervangen

Minpunten

• alleen miniDisplayport en miniHDMI -> dus nieuwe kabels kopen
  • enigszins prijzige oplossing door formaat, mSATA, sodimm en mini aansluitingen
  • geen Nederlandse stekker aan stroomkabel

Ter info, dit is mijn eerste review en het doel is alleen duidelijk maken hoe ik de nuc (D54250WYK) gebruik, vandaar is algemene info (die in meerdere andere reviews te vinden is) achterwege gelaten.

Na twee weken gebruik als "desktop" (formaat en lage stroomverbruik waren hoofredenen aanschaf van de nuc) ben ik nog altijd zeer tevreden. In combinatie met 16GB geheugen, 256GB ssd en wireless kaartje draait Ubuntu 13.10 als een zonnetje. Installatie was zeer eenvoudig, twee dell 2412m schermen erbij en gaan. Voor totaal 650 euro (nuc:329 geheugen:140 wifi-kaartje:20 ssd:160) een leuk systeempje.

Enige puntjes die ik tegen kwam:
  • er zat bij mijn versie geen "normale" typeC stroomkabel maar een Britse typeG, heb de doos in de winkel open gemaakt en werd gratis door paradigit erbij gedaan
  • ubuntu installeerde wel maar wilde niet starten (oplossing: nogmaals installeren in legacy mode ipv UEFI mode, zie bios)
  • pairing naar logitech bluetooth speaker adaptor werkt, maar verschijnt niet als sound output (nog niet opgelost) update: is een bekend ubuntu 14.04 probleem, zie https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/1283003 oplossing voor mij was "sudo pactl load-module module-bluetooth-discover"
  • standaard stond minimale fan speed percentage vrij hoog ingesteld waardoor de nuc constant op minimaal 3000 RPM draaide (en daarmee totaal niet stil was), heb deze in de bios lager ingesteld waardoor de nuc bij normaal gebruik nu rond de 2000 RPM zit, temperatuur zit dan zo te zien dan tussen de 40 en 50 graden celcius. Geen idee of dat normaal is, maar lijkt me wel ok.
  • temperatuur gaat bij bv afspelen hd content snel richting 70 graden celcius, wederom geen idee of dit normaal is, dit lijkt wat hoog naar mijn idee
Hoe dan ook, zonder noemenswaardige problemen en zeer eenvoudige installatie is dit gewoon een fantastisch dingetje :)

Heb jij ook een Intel NUC D54250WYK?

Erg stil vind ik hem zeker niet. Ik wil hem gebruiken als HTPC maar ik vind het geluid op 3 meter afstand echt irritant hard. Voor mij onacceptabel. Dus ik ga nu voor een (prijzige) fanless Tranquil behuizing er omheen.
Erg stil vind ik hem zeker niet.
Bij mij is ie vanaf gemiddelde belasting (bv hoge resolutie youtube video full screen) ook zeker niet stil, dan gaat de fan zo boven de 3000rpm. In dat geval vind ik het niet erg want dan heb ik er toch geluid bij aan staan, maar goed alsnog dus niet stil. Bij lage belasting is hij nu wel stil (bij 2000 tot 2300 rpm), heb je in de bios al eens het minimale fan % aangepast?

[Reactie gewijzigd door _svl_ op 17 februari 2014 21:37]

Bij mij is de herrie van de fan continu, ook al is ie helemaal idle. Gisteravond nog op gelet, ik moest het geluid van mijn tv eigenlijk veel te hard zetten om de NUC niet te horen. Echt heel erg irritant dus. Ik vond het zo storend worden dat ik diezelfde avond nog een fanless Tranquil case besteld heb. Dus maar liefst 140 euro overgemaakt naar Tranquil voor een fanless Abel H2 plus portokosten. Erg prijzig dus voor zo'n behuizinkje, dus ik hoop maar dat mijn NUCje lang mee mag gaan. Want 1 model verder en je hebt niets meer aan die behuizing. :)

Ik zal het (voor de vorm) nu eens gaan proberen in de BIOS ja, wie weet helpt dat in de tussentijd tot de Tranquil aankomt, haha.

Overigens wel een lekkere combinatie die je daar hebt qua monitors en onderdelen. :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 18 februari 2014 14:28]

Wellicht handig om de laatste bios update erop te zetten. Ik heb er ook eentje en die is muisstil ook bij het afspelen van HD materiaal. Ik heb de fan eigenlijk tot nu toe nog nooit horen bleren.

Wat betreft je audio probleem, de NUC heeft geen geluidskaart of iets dergelijk. Let ook op dat je de goede audiodrivers installeert. (zit bij de grafische drivers in, driver pack van januari downloaden)
Nieuwste bios heb ik. En die video/audio drivers, werkt dat ook met Ubuntu? Want ik zie geen linux-driver van januari (alleen OS-independent van sep 2013)...
Enkele vragen:
- welke wifi kaartje heb je precies hierbij gekocht?
- werkt de IR functie?
- werkt HDMI-CEC (vooral handig als je XBMC draait)
- werkt dit ook met Chromecast/EZ cast?
Wifi kaartje zou ik moeten checken (maar ben nu niet in NL). IR gebruik ik niet, XMBC en Chromecast ook niet helaas...dus kan je geen ervaring delen. HDMI-CEC ondersteuning kan je het beste even checken bij intel zelf denk ik.