sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

LaCie 2big NAS 6TB Review

Marcel IJzerman 5 februari 2014, 857 views

LaCie 2big NAS 6TB

Pluspunten

• Ziet er op zich leuk uit

Minpunten

• Eindeloos veel softwarematige problemen, naar mijn inzicht is dit geen goed product. Lacie lijkt meer aandacht gestopt te hebben in de ontwikkeling van de hardware dan het ontwikkelen van betrouwbare goed werkende software.

Na veel onderzoek gedaan te hebben over opslag kwam ik uit bij deze schijf. Lacie is één van de duurdere merken voor harde schijven en ik ging ervan uit dat de kwaliteit goed was. De kwaliteit van de behuizing en de look en feel is inderdaad ook goed maar ik heb oneindig veel software problemen gehad. Waar ik als eerste op stuitte is dat het ongeveer een week kost om 3TB op te slaan op de NAS met het RAID systeem via WIFI, een week non stop kopiëren dus zonder onderbreken, en dat doe je dan met Intego Backup Manager, maar die crasht om de haverklap, Intego Backup Manager zit vol met bugs, ik ben er in ongeveer 20 pogingen 0 keer in geslaagd een back-up te maken, laat staan een back-up die automatisch blijft updaten. Na ongeveer een week heb besteed aan uitzoeken hoe ik het beste een back-up kon maken heb ik besloten de schijf met netwerk kabel aan mijn netwerk te verbinden en dus niets via WIFI te backuppen. Nu gebruik ik Time Machine (zonder RAID) voor de automatische backups en dit lijkt redelijk te werken al heb ik regelmatig problemen als ik een software update wil doen, of soms is de schijf spontaan onvindbaar.

Heb jij ook een LaCie 2big NAS 6TB?

De snelheid van Wifi (en bijbehorende transmissieproblemen) hebben weinig met LaCie te maken. Je moet zo'n apparaat gewoon bedraad op je router aansluiten en zeer zeker het initiële laden bedraad doen.

Daarvoor heb je geen speciale software nodig want kan gewoon vanuit Explorer/Finder.
TonVH, het praktische leek mij juist dat je een NAS draadloos kunt laten backuppen, er wordt nooit aangegeven dat backuppen alleen mogelijk is wanneer je computer aan een bedraad netwerk zit aangesloten. Maargoed, inmiddels had ik mijn hoop gevestigd op het bedraad backuppen wat in eerste instantie goed leek te werken maar nu ervaar ik toch weer een hoop problemen.

Sinds een half jaar heb ik de Lacie aangesloten direct aan de computer via UTP kabel, daar heb ik een paar maanden redelijk (langzaam maar niet onmogelijk) backups mee kunnen maken met Time Machine, echter heb ik toch weer problemen met de snelheid die op het moment varieert tussen 500kb/s tot 0,5kb/s.

Ik blijft van mening dat het apparaat teveel mankeert om verkocht te worden en ik denk dat niet alleen mijn exemplaar problemen geeft maar dat de problemen liggen bij de wijze waarop Lacie zijn producten ontwikkelt. Ik raad echt iedereen af hieraan te beginnen, het kost mij veel te veel tijd en ik heb spijt dat ik het niet in een hoogwaardig back-up systeem heb geïnvesteerd.