Specificaties 7" (1920x1200), Android 6.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart Review

klonic 5 februari 2014, laatste update op 5 februari 2014, 1.420 views

Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart

Pluspunten

• Fijn materiaal (al komt dat misschien doordat ik het vergelijk met Aluminium)
  • Fijn scherm
  • Prijs, je krijgt gewoon veel bang voor je buck!

Minpunten

• Privacy
  • Accu laden gaat langzaam
  • Kan erg heet worden
  • Filetransfer gaat traag

Als Apple fan was ik direct na de introductie van de iPad een beetje teleurgesteld. De iPad was mooi, dat zeker maar iOS is wat mij betreft niet voor een tablet, dan is het iets te beperkt. Daarnaast is de iPad misschien niet duur gezien het feit dat het een krachtpatser is in een mooi jasje, maar §479 voor een 16GB tablet is toch veel geld. Vandaag de dag zou ik voor ene mini model gegaan zijn maar gezien het feit dat ik graag GPS wilde (dan moet je het Cellular model kopen) en 32GB wilde is de prijs toch §599. Goed, een compromis, geen GPS wel 32GB: §479 of §389 voor het 16GB model.

Tijdens de BTW actie van de mediamarkt het ik een Nexus 7 (2013) gekocht (Tweakers review). Hij doet op een hoop vlakken niet onder voor de iPad mini Retina. Ik betaalde §211 (normaal §257) en kreeg 32GB en GPS, wel een scherm dat wat smaller is. Voor de goede orde de Nexus 7 kost ongeveer de helft van een iPad mini Retina.

Op de tweede dag dat ik deze Nexus 7 had ben ik samen met een vriend die een Note 3 heeft een beetje gaan klooien. Wat opvalt is dat je natuurlijk niet hoeft te jailbreaken als je wilt gaan tweaken (dat weet iedereen nu wel denk ik) daarnaast zijn er in de playstore ook een paar apps die er niet voor iOS zijn: uTorrent e.d. :p

Prestaties
De Nexus 7 lijkt een prima tablet te zijn wat betreft prestaties. Echter, het overzetten van documenten van mijn Retina Macbook Pro late 2013 (dus met PCIe SSD) naar de Nexus 7 gaat tergend traag. De Note 3 doet dit veel sneller.
-Intern (Nexus 7 -> Nexus 7 dus intern een map kopiŽren) dan haal ik 14MB/s (dat is dus 14MB/s lezen en schrijven tegelijk).
-Mac -> Nexus 7: 970MB overzetten (via usb 2.0) kost 70 seconden (14MB/s schrijven).
-Nexus 7 -> Mac: 550MB overzetten (via usb 2.0) kost 30 seconden (18MB/s)
Ook merkte ik dat de Nexus 7 lichtjes hapert bij Spider-man, op de Note 3 ging dit soepeler. Bij Asphalt 8 merkte ik dat de Note 3 de levels sneller geladen had. Dit zijn de enige situaties waarbij de prestaties een verschil lieten zien t.o.v. de Note 3.

De camera is overigens ook niet al te best. Maar dat is niet echt een issue lijkt me.

Beeldkwaliteit
Asus heeft een prachtig scherm gemonteerd met 1920x1200 pixels. Voor mij betekend dit dat alle schermen die ik veel gebruik (Retina Macbook Pro, iPhone 4, Nexus 7 (2013)) een scherm met hoge pixeldichtheid hebben. Het gevolg, zie je een ander scherm, dan is het echt afzien.

Bouwkwaliteit, robuustheid ergonomie
Het apparaat voelt stevig aan en het materiaal voelt erg fijn. Mijn Mac voelt nog wel eens ijskoud aan ('s ochtends) maar met de Nexus 7 is dat niet. Het voelt overigens wel wat goedkoper dan een iPad, maar dat is hij ook en hij voelt zeker niet §240 goedkoper! Het materiaal krast trouwens ook niet al te snel. Ik heb hem nu op tafel liggen zonder hoes of iets dergelijks en hij is diverse malen over de tafel getrokken, maar nog steeds krasvrij. De Nexus 7 laat zich makkelijk gedurende een lange tijd bedienen zonder kram in de hand al is het me wel een paar keer voorgekomen (kramp dus). Wat mij wel is opgevallen is dat er een hoop Nexus 7's met een kapot scherm op marktplaats staan, veel meer dan bij bijvoorbeeld een iPad.

Warmte- en geluidsproductie
Ik heb het apparaat een keer een uur aan laten staan met Asphalt 8 op pauze. Toen ik terug kwam was hij bloed heet (pijnlijk heet)! In de Tweakers Review is te lezen dat hier een geunderclockte Snapdragon 600 in zit en dat is misschien maar goed ook.

Mobiliteit en accuduur
De accu van de Nexus 7 lijkt toch wat sneller leeg te zijn dan die van een iPad. Wat vooral opvalt is dat het apparaat niet (ok nauwelijks, 1%/30minuten) oplaad tijdens het spelen van Asphalt 8 maar dat is volgens mij ook gewoon een heel zwaar spel.

De prijs is natuurlijk dik in orde. §211 is geen geld en §257 is nog steeds en lage prijs voor een geweldig apparaat.

Overige
Wat mij wel opvalt is dat je privacy totaal zoek is. Je kan bijvoorbeeld niet instellen om apps geen toegang te geven tot foto's of adresgegevens. Dit is op iOS een fluitje van een cent en wat mij betreft de grootste misser van dit apparaat (of eigenlijk Android in het algemeen). Ik zal dus een andere custom rom moeten gaan gebruiken alleen weet ik nog niet welke...

Heb jij ook een Asus Nexus 7 (2013) WiFi 32GB Zwart?