Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

k7of9 9 januari 2009, laatste update op 16 januari 2010, 3.617 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• solide feel
  • mooie vormgeving
  • instelbaar backlight
  • fijne aanslag
  • niet volgepropt met extra toetsen
  • toetsen slijten niet

Minpunten

• locatie enkele toetsen
  • te kleine linker shift toets (alleen bij UK indeling!)
  • prijs

Veel van de dingen die mij aan het toetsenbord opvielen zijn in eerdere reviews ook al aangestipt, dus ik zal het vrij kort houden.

Het bord ziet er werkelijk prachtig uit en het voelt zeer solide aan. Als je met je hand over de toetsen "veegt" merk je dat de toetsen superstevig zitten en nauwelijks heen en weer bewegen.
Het bord is aan de zware kant, wat wat mij betreft een voordeel is. Voor ik het bord kocht was mijn enige zorg dat de polssteun niet te verwijderen was. Dat is me eigenlijk zeer meegevallen en het voelt eigenlijk best fijn aan (daar waar ik bij elk ander toetsenbord het irritant vind).

De toetsaanslag is naar mijn smaak echt _perfect_, ik kan echt niet anders zeggen. Hiervoor gebruikte ik een UltraX, die vond ik al erg fijn maar de Illuminated is echt een klasse beter (dat mag natuurlijk ook wel voor het geld :) )

Een ander (voor mij persoonlijk erg belangrijk) voordeel is dat het toetsenbord niet volgepropt is met allerlei extra toetsen aangezien ik dat het grootste nadeel vind van 90% van de verkrijgbare toetsenborden. De extra toetsen die het wel heeft zijn dusdanig geplaatst dat ze niet meer ruimte in nemen als op een "kaal" toetsenbord.

Ook mooi is de instelbaarheid van de toetsen verlichting. De intensiteit van de verlichting kent drie standen. Ook is de verlichting uiteraard uit te zetten. De kleur van de verlichting is wit, de functietoetsen kleuren deels oranje op aangezien de toetsen oranje gekleurd zijn. Aangezien de tekens niet op de toetsen zijn geplakt/gedrukt behoren afgesleten tekens ook tot het verleden.

Er zijn wel enkele punten van kritiek. Ik kan op zich vrij makkelijk wennen aan toetsenborden met een iets andere toetsenindeling zoals deze van Logitech. Echter, wat ik minder fijn vind is dat de "context" toets (weet eigenlijk niet hoe ik het moet noemen, de toets waarmee je submenu's kan openen) is nu een toets die je kan bereiken door gelijktijdig op de FN toets + printscrn te drukken. Aangezien dit denk ik een van de minst gebruikte toetsen op keyboards is snap ik de beslissing en denk ik dat het voor de meesten niet zo'n punt zal zijn. Ik gebruik deze toets echter veel in 1 bepaalde applicatie, wat wel storend is.

Als andere nadeel wil ik de prijs noemen. Het is toch wat aan de hoge kant, wat wellicht mensen zal afkeren. Daar wil ik wel bij opmerken dat je de hogere prijs meteen begrijpt zodra je het toetsenbord voor de eerste keer in de handen hebt. Zoals gezegd, het voelt erg solide, de betere kwaliteit is gewoon duidelijk te merken. Na een dikke maand in bezit kan ik zeggen dat ik het de prijs zeker waard vind. Daarom heb ik de prijs toch als voldoende gewaardeerd.

De linker shift toets is mij wat te klein. Aangezien de rechter shift toets vrij groot is had ik het fijner gevonden als die iets kleiner was geweest in ruil voor een wat grotere linker shift toets. Eigenlijk meer zoals de afmetingen van de control toetsen op dit bord. Deze zijn beide even groot en prima qua afmeting.

~[update]: Ik wil ook nog even ingaan op de opmerking dat uit afbeeldingen is gebleken dat er verschillende toetsindelingen zijn. Na onderzoek van medetweaker Xelation is gebleken dat er twee versies zijn, een met UK indeling (welke ik heb) en een met US indeling welke een andere toetsindeling heeft.
Ook kwam ik (nogal laat, I know) achter een nogal vreemde beslissing van Logitech met betrekking tot de versie met UK indeling. Eerder had ik het over de kleine linker shift toets. Het blijkt dat de backslash toets die naast de linker shift toets zit tevens links van de enter toets zit. Kortom, Logitech heeft de linker shift toets kleiner gemaakt om daarnaast een toets kwijt te kunnen die elders op het toetsenbord ook te vinden is! Deze keuze vind ik onbegrijpelijk. Zie de foto's van mijn toetsenbord. Op het bord met US indeling blijkt dit niet zo te zijn. Zie voor afbeeldingen van de US versie de productinfo link aan de rechterkant van deze review.
Nu is het persoonlijk voor mij geen zwaar nadeel maar ik vind toch dat ik het bord qua ergonomie een puntje in mindering moet brengen. Let wel, dit geldt dus alleen voor de UK indeling!

Als je dit een probleem vindt informeer dan even rond waar je een bord met US indeling kan verkrijgen. Xelation heeft bij Laptopshop.nl een US versie kunnen aanschaffen.~[/update]

Conclusie: hou je van de laptop achtige toetsaanslag, is een iets andere toetsenindeling geen groot probleem voor je, hou je van een strakke vormgeving en ben je bereid iets meer te betalen dan kan ik dit toetsenbord zeker aanbevelen.

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Ook ik heb grote belangstelling voor de Logitech Illuminated, maar ik loop steeds tegen de verschillende afbeeldingen aan: de ene foto geeft een brede linker-shift toets weer en andere foto's weer zo'n nare smalle. Ik wil absoluut een versie met een brede linker shift toets. Wie welke versie heeft dan de brede shifttoets? Ik typ veel en snel en heb een toetsenbord nodig wat een prettige, lichte aanslag heeft, maar ik vind het eng om op afstand te kopen omdat je toch wel snel praat over 80 euro.
Deze is getest in NL: http://www.computertotaal...-Illuminated-Keyboard.htm

+dat de versie van k7of9 ook de kleine linkershift heeft.

Dus grote kans dat je een versie krijgt met kleine linkershift.

Voordeel van kopen op afstand is: Mocht het product je (om welke reden dan ook) niet bevallen, kun je het binnen 8 dagen terugsturen en krijg je de kosten van het product + de verzendkosten die je betaald hebt terug. (Daar heb je iig recht op, dus mocht een winkel moeilijk gaan doen, dan zoek je even het artikel in het wetboek op)

Er zijn 2 dingen die ik jammer vind aan dit toetsenbord:

Het zijn van die 'laptoptoetsjes', ik erger me elke keer als ik op een laptop moet typen omdat die toetsjes zo klein, vervelend aanvoelen. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik zelf geen laptop heb en alleen maar werk met 'gewone' toetsenborden.

Het 2e is de prijs. De simpelheid en de witte kleur vind ik echt geweldig, maar niet voor dat bedrag, dan kan ik beter voor een Logitech G15 gaan, ookal is dat dus meer een kermis-versie.

Als de prijs rond de 25-35 euro lag kocht ik er misschien toch wel een.

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 9 januari 2009 10:37]

Ik denk dat het handigste is om van tevoren gewoon even te informeren bij de webshop in kwestie. Zoals ik al zei heeft een medetweaker een US versie kunnen kopen. Ook hij heeft eerst even geinformeerd. Ze hebben toen in de doos gekeken en toen bleek dat het idd een US toetsenbord was (dus zonder de kleine linkershift)

Wat betreft de laptoptoetsen, tja dat is echt gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Daar hou je van of niet. Ik heb zelf geen laptop maar toch vind ik het vele malen prettiger als van die kliktoetsen. Het aantal borden met laptoptoetsen is nog sterk in de minderheid dus ik vind het erg fijn dat er toetsenborden als deze zijn. De standaard toetsenborden van Logitech en MS vind ik altijd zo log, groot en volgepropt met allerlei toetsen en scrollwheels die ik nooit gebruik.
Maarja, voor ieder wat wils :)

Wat betreft de prijs, ja die is wat hoger. Maar zoals gezegd, je ziet en voelt het er ook wel aan af. Bovendien als je een "normaal" toetsenbord koopt, krijg je er vaak ook ongevraagd een muis bij waar je ook voor betaald.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 9 januari 2009 11:11]

Lijkt me een mooi toetsenbordje :)
Maar is die ook handig om een beetje op te gamen of is het daarvoor waardeloos ?
Ik game niet zo heel veel, en wat ik nog het meeste doe is race simulators, dus dat is niet toetsenbord intensief. Als je een casual gamer bent voldoet het volgens mij prima. Ben je echt een hardcore gamer dan denk ik dat je voor een ander toetsenbord zou kiezen, zoals de G15 ofzo. Ik kan er niet zo'n heel goed oordeel over vellen wat dat betreft :)
Oke bedankt voor de reactie :D
Ik speel graag games en die g15 ziet er ook hardstike mooi uit.
Maar zoveel speel ik ook weer niet en ik denk dat de g15 voor al handig is als je heel veel online gamed en naar plan's toe gaat.
Denk dak dan ff wacht tot de prijs gedaalt is van dit ding en dat ik hem dan ga halen.
toetsen slijten niet??
pardon me, maar na een paar maanden is er bij mij 1 toets bijna volledig weggevaagd.
is gewoon wit wanneer het licht aan staat.
Reactie op sh1nigami, dinsdag 31 maart 2009 12:47
toetsen slijten niet??
is gewoon wit wanneer het licht aan staat.

FF Logitech bellen (+31 (0)20 200 84 32) krijg je meteen een nieuwe thuisgestuurd.
Service is uitmuntend bij Logitech.

[Reactie gewijzigd door PJzzz op 17 juni 2009 14:59]

Service is uitmuntend bij Logitech.
Dit kan ik beamen. Ik heb het voor dit product nooit nodig gehad maar bij een defect aan een race stuurtje hebben ze dit voor mij bij Logitech klasse opgelost.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 4 juli 2009 12:04]

Dit is dan ook een review waarin ik _mijn_ ervaringen weer geef en op basis daarvan een waardering geef.
Mijn toetsenbord wordt toch behoorlijk intensief gebruikt (waaronder coding dus veel typewerk) en ik kan werkelijk niet de minste vorm van slijtage bespeuren. Dus ik weet niet wat je allemaal doet met je bord maar ik deel je ervaring niet ;)

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 1 april 2009 23:46]

Mooie review! Goede omschrijving van persoonlijk voor- en nadelen.

Misschien ietsje meer basis info toevegen zoals:
Materiaal gebruik, kleur van het licht, een link/foto .

Ik deel met je de mening over overbodige extra toetsen. Ik ben wel benieuwd waarvoor je het toetsenbord gebruikt. Office, multimedia, editting, gamen?
Goede punten, ik zal de review binnenkort updaten met wat meer info en foto's :)
Het toetsenbord wordt voor uiteenlopende zaken gebruikt. Met name office, (web)dev, internet en multimedia. Over het algemeen toch wel toetsenbord intensieve taken. Gamen doe ik niet meer zo veel, al momenteel wel wat meer met GTA IV :P. Het gaat prima al zijn er voor fervente gamers denk ik beter geschikte borden te vinden.
De review is geupdate met wat nieuwe info en foto's :)

Sillycious, voor jou belangrijke informatie mbt de verschillende afbeeldingen in de update.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 9 januari 2009 10:04]