Lian Li PC-Q18 Review

n0hh 4 februari 2014, 639 views

Lian Li PC-Q18

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Koelingsmogelijkheden
  • Installatiegemak
  • Accessoires

Minpunten

• Kabelmanagement
  • Meegeleverde casefans

Na een aanzienlijke periode van ori๋nteren en watertanden, hakte ik in oktober 2012 de knoop door: mITX! Een razend rappe hardware van klein formaat. Leuke combinatie natuurlijk, maar dan is het wel zaak dat je case er voor kan zorgen dat alle hardware genoeg frisse lucht krijgt. Met de Lian Li TU-200 was dat erg minimaal (zie mijn review). Daarom, ruim een jaar later, besloten toch maar eens wat anders te zoeken en die gelegenheid maar direct aangrijpen om nog wat kleine wijzigingen door te voeren. Het moest sowieso weer een Lian Li case worden, want prachtig, maar met betere airflow. Toen bleven er voor mij twee over; de Q08 en de Q18. De Q18 is de nieuwste van de twee en de best afgewerkte. Zo kun je in de Q18 drie 140mm fans monteren, zitten er stoffilters aan de voor- en onderzijde en kun je de case openen zonder gereedschap. De hotswap cage van de Q18 zou een voordeel kunnen zijn voor iemand anders, ik was sowieso niet van plan deze te gebruiken dus voor mij is het geen meerwaarde.

De specs zijn als volgt (bron: lianli.com):

Eerste indruk
De case werd geleverd in de eigen doos, vandaar dat deze wat gehavend was tijdens verzenden.

De TU-200 werd op dezelfde manier geleverd. Zou het waarderen als ze er nog een doos omheen zouden doen เ la Apple. Blijft het allemaal net wat mooier. Ook beter voor het geval iemand z’n case retour stuurt. Kan me herinneren dat de TU-200 al eens aan iemand anders geleverd was (delen van zijn adresgegevens waren nog aanwezig op de doos). Verder weinig aan te merken op de verpakking. De case zat netjes in een pastic zak met op elke hoek een stuk piepschuim. Prima.

Kon een dikke glimlach niet onderdrukken toen ik de case ging bekijken. Lian Li weet wel hoe ze een case af moeten werken. Het geborstelde aluminium is werkelijk prachtig!

De belangrijkste reden voor de aankoop van deze case was een betere airflow. De hotswap cage was dus het eerste onderdeel dat moest verdwijnen aangezien het de airflow aanzienlijk verstoord. Handig om te weten, deze cage is niet “by design” te verwijderen. Hij zit met een soort popnagels vast aan de optische drive bay. Kwestie van vier popnagels doorboren en hij is los. Mocht je de cage weer willen installeren dan is dat mogelijk mits je het juiste formaat moertjes kunt vinden. Onderin de case zit een bracket met de mogelijkheid drie 2.5 inch drives of twee 3.5 inch drives te installeren. Omdat ik een derde fan wil installeren, moet ook dit onderdeel verdwijnen. Wat overblijft is een uiterst “naakte” case. Me gusta! :9~

Inbouwen
Het inbouwen gaat uiterst makkelijk. Vrijwel geheel te danken aan het feit dat ik de hele case gestipt heb van z’n interne onderdelen. Mocht je de case niet strippen, de moederbord tray kun je er uithalen om het installeren van je moederbord en CPU koeler wat makkelijker te maken.

De lichte upgrade waar ik het eerder over had, betreffen twee Noctua NF-A14FLX casefans en een Noctua NH-L9i CPU koeler. Allemaal met als doel de PC een stuk koeler te laten lopen. De keuze voor de CPU koeler was snel gemaakt. Je hebt heel weinig ruimte voor het installeren van aftermarket CPU koelers (i.v.m. de plaatsing van de PSU voor het moederbord) en als je in de Pricewatch aangeeft dat de koeler maximaal 80 mm hoog mag zijn, dan hou je een select gezelschap over. Heb van de meeste fans gezocht naar reviews en ervaringen en over de Noctua was vrijwel iedereen wel tevreden. Ik ga niet overclocken o.i.d., als het maar een goede en stillere upgrade is t.o.v. de stock koeler. Nu ik een Noctua CPU koeler ging installeren moesten de overige fans ook bij Noctua vandaan komen. Compulsive much? :+ Daarnaast zijn ze bij LinusTechTips ook altijd razend enthousiast over deze fans, dus wat dat betreft was de keuze snel gemaakt. Bij aankoop wist ik niet zeker of er een fan aan de onderkant gemonteerd kon worden, daarom had ik maar twee Noctua fans besteld. Op de site stond het wel, maar in de TU-200 kon je zogenaamd ook een tweede fan monteren aan de onderkant, alleen waren er geen aansluitingen. Daarom was ik wat terughoudend in het bestellen van de derde Noctua fan. Uiteindelijk is het wel mogelijk dus die derde fan moet er nog komen. Tot die tijd gebruik ik een Lian Li fan.

Het mooie van Lian Li is dat men ook tal van accessoires maakt die compatible zijn met hun cases. Zo hebben ze ook een 5.25” mounting kit waar je vier 2.5” drives in kunt monteren. Aangezien ik mijn optische drive toch zelden tot nooit gebruik, was de keuze snel gemaakt en ben ik gegaan voor deze kit. Het mooie is dat het meegeleverde frontje exact hetzelfde geperforeerd is als de rest van de voorkant van de case.

Kabelmanagement
Hier merk je de nadelen van een mITX systeem. Voor kabelmanagement is weinig ruimte. Achter het moederbord is vrijwel geen ruimte dus je moet het op de plek waar de hotswap cage zat kwijt zien te raken. Ik heb hier ook niet al te veel moeite voor gedaan. Mijn enige eis was dat er geen kabels voor de fans mogen zitten. Dat is gelukt op de 24pin connector na. Maar dat is ook niet anders.

Koeling
Dit is toch wel het belangrijkste onderdeel voor mij geweest. Wat is de winst qua airflow en koeling? Mijn processor werd voorheen tijdens het decoden van films maximaal 88 graden. Met de Noctua koeler en de nieuwe case is dit gedaald naar 72 graden. Mijn GPU werd voorheen maximaal 79 graden tijdens gamen. In de Q18 is dit gedaald naar maximaal 72 gaden. Beide temperaturen zijn gemeten na een uur COD Ghosts met alles maxed out. Grafisch niet het zwaarste spel maar heb momenteel geen spellen die zwaarder zijn. Al met al prima winsten dus. Vooral tijdens gamen werd de TU-200 in zijn geheel erg warm. Waar je de case ook aanraakte, het was warm. De Q18 daarentegen blijft voor het overgrote deel gewoon koel.

Geluidsproductie
Ik heb geen aparatuur om geluidsproductie te meten. Heb wel een App’je maar weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is. Enige opmerking die ik heb is dat de Lian Li fan aan de onderzijde verreweg overal bovenuit komt. Heb de fans overigens direct op m’n PSU aangesloten en de Lian Li fan heeft, i.t.t. de Noctua fans, geen low noise adapter. Dus die zit continu volle bak te knallen. Verklaart voor een groot deel de herrie. M’n PSU is een close second. Heb op internet al gelezen dat dit type PSU van Corsair een herriemaker is/kan worden. Dat maakt de keus voor de Q18 t.o.v. de Q08 nog beter, aangezien de Q08 een ter hoogte van de PSU een deels geperforeerd zijpaneel heeft. Zou de herrie voor mij nog erger zijn aangezien de PC rechts naast mij staat.

Mijn doel was m’n systeem koeler te laten draaien. Wat dat betreft is de missie geslaagd. Zeker de CPU heeft hier mooie winst behaald. Het is lastig te beoordelen wat de meeste invloed heeft gehad; de koeler of de algehele airflow. Ik vermoed het eerste maar ben niet meer in staat het te testen aangezien ik niet meer in het bezit ben van de TU-200. Over de case zelf kan ik kort blijven. Het is een prachtige case, geweldig afgewerkt en biedt tal van mogelijkheden om je hardware te installeren. Het zij met de meegeleverde features, het zij met leverbare accessoires. Voor een mITX game build is deze case wat mij betreft aan te raden. De airflow is uitstekend en je kunt er high end videokaarten prima in kwijt (tot 34 cm). Er zijn reviewers die beweren dat je er eventueel ook een 140mm radiator in kwijt kan mocht je bijvoorbeeld wel willen overclocken. Als je iemand bent die veel teveel data heeft en dus veel HDD’s kwijt moet, in de Q18 zou je er 11 kwijt kunnen (incl. 5.25” mounting kit). Voor ieder wat wils. Wat betreft de prijs, die kan je tegenstaan. In mijn geval weet ik dat het een case is waar ik de komende jaren in blijf bouwen. Dat maakt het voor mij een no-brainer.

Nog wat extra kiekjes:

Heb jij ook een Lian Li PC-Q18?

Mooie review! Geeft een goed beeld van deze mooie case.
Thanks! Het is ook zeker een aanrader :)