Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB Review

mprkooij 4 februari 2014, laatste update op 5 januari 2015, 9.356 views

Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB

Deze laptop is een prima product en kan de prijs zeker nakomen. De behuizing voelt solide en robuust aan.

Pluspunten

• Retina Display
  • Dun
  • SSD Read/Write speed
  • Behuizing
  • Accuduur onder OS X

Minpunten

• IR Receiver
  • Niet te upgraden

Apple MacBook Pro 13" Retina

Dit is mijn eerste geschreven review dus vergeef het me als het sommige punten niet helemaal duidelijk zijn. Helaas heb ik nog geen genoeg karma waardoor ik dus niet meer dan 4 foto's kan uploaden.

Het betreft: Retina MacBook Pro 13" Late 2013, i5 2.4 GHz, 16GB RAM, 256GB SSD.

Inhoud

» Warmteproductie en geluid
» Prijs
» Conclusie

Samenstelling

Ik heb een aantal dagen rondgekeken op het MacBook Pro Discussie topic, en heb daar ook een aantal vragen gesteld betreft het ram in de MBPr. Al snel werd mij aangeraden om voor 16GB ram te gaan, aangezien ik veel moet gaan werken met VMware en dergelijke programma's.

Ik heb voor een 256GB SSD gekozen, vrijwel omdat 128GB voor mij echt te weinig is, en omdat ik simpelweg geen zin had om er steeds op te gaan letten of mijn schijf wel of niet vol is.

Levering

Voordat ik de MBPr wilde bestellen had ik wat vragen over het Apple Care Protection Plan. Al mijn vragen werden beantwoord en de man wilde mij gelijk helpen om de bestelling van de MBPr voort te zetten. Omdat ik student ben kreeg ik ook nog eens extra korting. Na de bestelling gelijk het geld overgemaakt op de desbetreffende rekening en ik zat in spanning te wachten tot zij het geld binnen hadden. Na 3 werkdagen hadden ze het geld binnen en konden ze verder met mijn bestelling! De geschatte levertijd was 9-14 dagen. Na een paar dagen kreeg ik eindelijk bericht dat hij verzonden was. En de levertijd daardoor met één dag verkort was. Ik blij.

Eerste gebruik

Ik had nog geen ervaring met OS X en wist dus nog niet echt wat ik kon verwachten. Installeren ging heel simpel en duurde maar een paar minuten. Na alle stappen te hebben gevolgd kwam ik dan eindelijk in het startscherm. Ik was gelijk verkocht toen ik de beeldkwaliteit van het Retina-Display zag. Toen ik terug switchte naar mijn desktop scherm (1920x1080) was het toch een beetje wennen, alles zag er onscherp uit.

Featureset

De MBPr beschikt over 2 thunderbolt poorten, 2 USB 3.0 poorten, 1 audio out poort, 1 HDMI poort, een micro SD poort en een MagSafe 2.0 poort.

Tot nu toe gebruik ik de thunderbolt poorten nog nergens voor, maar zit er aan te denken om een tunderbolt to ethernet kabel te kopen. Een pluspunt van de MagSafe is dat hij met een magnetische klik vast zit. Alle poorten zitten aan de zijkant van de behuizing, dichtbij het scherm.

Bouwkwaliteit

De behuizing is gemaakt van geanodiseerd aluminium. Het ziet er zeer degelijk uit en voelt ook zo. De bouwkwaliteit is werkelijk waar fantastich. Wanneer het scherm is dichtgeklapt kan deze ook weer makkelijk worden geopend door de inkeping aan de voorkant.

De fan output zit bovenaan het toetsenbord, richting het rotatiepunt van het display. Ook zitten er fans aan de linker en de rechter hoekkant. Dit is wel een probleem als je hem bijvoorbeeld op je dekbed of een kussen zet aangezien deze ingangen dan geblokkeerd zijn.

Het toetsenbord is erg fijn en het heeft een prima formaat. Echter is er geen numpad, voor sommige is dat een probleem maar voor mij niet. Het toetsenbord heeft ook verlichting en dit is erg handig wanneer je voornamelijk in het donker werkt. Ik merk er niet heel veel van, aangezien ik blind typ.

Warmteproductie en geluid

Nu ik al ongeveer een week op de MBPr werk, heb ik eigenlijk geen problemen met de warmte productie en het geluid ervan. Ik surf een beetje op het internet, speel er een spelletje op, en run VMware. Echter heb ik mijn MBPr nog niet horen blazen. Warm wordt hij ook niet.

Ik heb de MBPr met 10-12% studentenkorting via de Apple Store gekocht. Ik betaalde daarom i.p.v. ¤1729,- ¤1591,- Ik besef dat het enorm veel geld is maar je krijgt wel waar voor je geld!

Natuurlijk betaal je bij Apple voor het logo, maar een laptop met gelijkwaardige specificaties zoals in mijn MBPr kost ook wel wat centen. Ik heb ook voor de MBPr gekozen i.p.v. Samsung omdat het mij handig leek ervaring te hebben met zowel Windows als OS X als Jr. Systeembeheerder.

De MBPr bevalt erg goed. Hij voldoet precies aan mijn verwachtingen. Hij heeft een snelle cpu, loeisnelle SSD en OS X werkt uitstekend.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB?

Waarom is de IR Receiver een minpunt?

En voor het 'logo' betalen begint een beetje 2006 te worden... je betaalt gewoon voor de hardware en de R&D, voor een vergelijkbare laptop betaal je even veel, als je er al een kan vinden.

Kijk bijvoorbeeld naar de Asus Zenbooks, of de HP Spectre series, allemaal net zo duur of duurder... en daar hoor je opeens niemand over 'betalen voor het logo' praten. Je betaalt niet voor het logo, hoogstens voor de UX, en die is bij alle bedrijven gewoon geld waard.
Deze versie heeft geen IR Receiver. Alleen de dikkere modellen hebben nog een IR Receiver.
Ja, maar ik bedoel, het is een eigenschap. Net als dat een voetbal rond is maar een flatgebouw niet. Het is dan een beetje alsof je graag een vierkante voetbal had willen hebben of een rond flatgebouw.
Ja inderdaad, en als je graag een vierkante voetbal had gehad of een ronde flat dan is het best vervelend dat die flat dat niet is. Het is iig volgens de reviewer een gemis.

Overigens is dit makkelijk op te lossen door iets in de trant van bluetooth of wifi remote te gebruiken. Deze twee opties zijn allemaal eigenlijk superieur aan IR.
Ik ben het met jullie eens, maar dat er geen IR Receiver inzit is voor mij toch wel een gemis.

@johnkeates

Voor mij voelt het nog steeds zo dat je "ook" voor het logo betaald bij Apple, mijn mening.

[Reactie gewijzigd door mprkooij op 4 februari 2014 23:03]

Ja, maar je wist toch van tevoren dat er geen IR Receiver in zit? Wat ik met de voetbal/flat vergelijking bedoel is dat je als je iets koopt, en het precies is zoals gespecificeerd, dat het moeilijk de schuld van het product kan zijn om dat je het graag anders had willen hebben. Anders kunnen we net zo goed bij elke review schrijven dat het jammer is dat er geen gratis SSD van 1TB bij zat en dat je geen 64GB RAM in het apparaat kan stoppen.
Je hebt een punt, ik wist niet dat er geen IR Receiver in zat. Ik ging uit van wel. Nou heb ik het ook weer niet zo hard nodig. Maar ik vond het gewoon jammer.
Dat het jammer is, is zeker zo ;) ik wist het ook niet. Had ik er een gekocht zonder dat te checken, dan had ik het ook jammer gevonden.

Ik hoop eigelijk dat Apple een wifi of bluetooth remote maakt. Of een optie maakt om de iSight IR detector te laten spelen. (hoewel je dan wel met dat nare LED'tje zit dat dan aan staat)

Natuurlijk zijn er zat wifi/bluetooth/rf/add-on IR remotes, maar die remote van Apple is gewoon erg fijn. Sure, met een wireless presenter van logitech kan je veel meer, maar soms wil je gewoon een klein, makkelijk, simpel, en licht dingetje dat het gewoon doet.
Je kunt ook gewoon je iPad/iPod en iPhone als remote gebruiken (als je deze hebt). Via de remote app kun je je iTunes library bedienen en presentaties kun je regelen met de Keynote app bijvoorbeeld.
Toch ben ik het niet helemaal eens met jouw beredenering. Dat de SSD van 256GB niet genoeg opslag ruimte zou bieden voor jouw blu ray rips en een 1TB hardeschijf dat wel had, maakt het wel degelijk een nadeel. Net als het ontbreken van de IR-receiver wel degelijk een correct minpunt is.

Zodra het toestel iets niet heeft mag dat als minpunt genoteerd worden. Het maakt niet uit of je het van te voren wel of niet wist. Uiteindelijk weet je ook dat hij duur en niet te upgraden is van te voren en daarom zou dat ook geen nadeel mogen zijn?

Dat niet bij iedere review staat dat je er 64GB ram in kan stoppen kan ook eenvoudig weg te maken hebben met het feit dat de gemiddelde consument dat ook niet kan verwachten van die laptop. In mijn optiek zijn de minpunten verbeterpunten voor het product die je had kunnen en of mogen verwachten.

Overigens: Mooie foto's en lekkere bondige review! :)

[Reactie gewijzigd door Bierdopje120 op 5 februari 2014 18:27]

Het aluminium van de Macbook en de meeste andere Apple producten is geanodiseerd, niet geschuurd.
Thanks voor je opmerking :) Heb het even aangepast!
Je SSD is wel up te graden toch…? Het is een vrij dure (¤300 ofzo) module die je onder je trackpad kunt vervangen. Of is dit alleen bij de 15" modellen?
Nope, de MBPr gebruikt een eigen connector. Het 1TB model werkt via PCIe, de rest met SATA3. Maar wel beide met een Apple proprietary connector.

@johnkeates: zo had ik het niet gezien, goed punt ;)
Ik bedoelde meer dat er speciale upgrade kits zijn zoals deze waarmee het dus wel mogelijk is: http://www.everymac.com/s...-upgrade-ssd-storage.html :) alleen nog niet voor de late 2013, maar dat is slechts een kwestie van tijd denk ik
Prima review. Ben het alleen niet met de prijs eens, maar die discussie ga ik niet aan. Persoonlijk wil ik voor een Ferrari ook betalen en vergelijk ik die ook niet met een Aygo ;)
Netjes,
Je hebt deze ook in combinatie met •Windows 8.1 Professional gebruikt.
Is dat via BootCamp of VmWare?
Vraag mij af of dit te doen is in BootCamp.
Heb zelf ook interesse om een macbook te kopen.
Kom een keer naar de Apple Store in Haarlem :)
oke, dat is geen probleem, woon in Amsterdam dus dat moet wel lukken :)
Beste Tuli08,

Ik gebruik Windows 8.1 via BootCamp.

Het is allemaal heel simpel, bootcamp maakt schijfruimte voor je aan en jij bepaalt zelf hoeveel dat mag zijn. Daarna ga je windows installeren via een usb stick en na de installatie installeert hij automatisch de Apple drivers voor Windows 8.1 :)
Is er veel performance verschil in vergelijking met de 15 inch versie? Deze heeft een snellere processor, maar merk je hier snel iets van? Bijvoorbeeld bij kijken films of omzetten films, andere zwaardere taken of bij meerdere programma's tegelijk?

Het 13 inch formaat is voor mij precies goed, maar ik ben op zoek naar iets wat qua performance 4-5 jaar meekan voor een intensieve thuisgebruiker (dus geen professionele beeld en film bewerking, ook geen veeleisende games)
De 13 inch variant voldoet gewoon aan jou eisen.

Wat ik heb gedaan is een ram upgrade naar 16GB. Dan is hij later ook gelijk nog wat waard. En omdat het voor mij handig was i.c.m. VMware.
Ik ben ook geïnteresseerd in een Macbook pro voor mijn opleiding System and Network engineering. Nu zat ik te kijken naar exact dit model met 16GB aan RAM en 256GB SSD(misschien 512GB model als het me uitkomt) Ik wou niet een te groot apparaat dus ik dacht ook aan het 13'3 inch model.

Hoe soepel runt het met VMWare(i5+16GB Ram combinatie)? Neemt VMWare dezelfde hoeveelheid ruimte in beslag op de 256GB schijf als Windows nodig heeft? Met deze laatste vraag bedoel ik of die OS'en even veel ruimte innemen en of eigenlijk 256GB meer dan genoeg is als je de laptop voor niks anders dan je opleiding gebruikt. Ik heb een bak voor gamen en ik wil graag met OS werken die zo min mogelijk in de weg zit net als Mac OS X.

TL;DR: Graag wil ik over je ervaringen weten met software die bij SNE/Systeembeheerder opleidingen aansluit en hoe dat gewoon eigenlijk runt op de MacBook pro die jij nu bezit.

EDIT: Had je trouwens nou wel of niet Apple Care Plan erbij aangeschaft? Kon het eigenlijk niet opmaken uit de tekst. Mooie review trouwens!

[Reactie gewijzigd door Phntm op 15 maart 2014 11:12]