Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Jolla (Wit) Review

Nas T 3 februari 2014, laatste update op 5 februari 2014, 1.427 views

Jolla (Wit)

Pluspunten

• Open source
  • Out-of-the-box onbeperkte toegang met root (devel-su)
  • Ontwikkelsnelheid
  • Stabiliteit en snelheid GUI

Minpunten

• Volwassenheid

Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van de Jolla.
De Jolla is de telefoon, Sailfish het besturingssysteem. Dit is hetzelfde verschil tussen een Samsung Galaxy S4 en Android.

Mijn vorige telefoon was een Galaxy S3. Daarvoor had ik een Nokia N900, een "voorloper" van de Jolla. De N900 was voornamelijk de reden dat ik Sailfish wil proberen en ik zal mijn bevindingen hier neerzetten.

In het kort:
Jolla is een relatief kleine onderneming met ex-Nokia medewerkers. Zij hebben MeeGo, een van de voorlopers van Jolla's Sailfish (een open source mobiel OS) meegenomen en verder ontwikkeld tot wat Sailfish is nu. Waarom de ondersteuning voor MeeGo is gestopt, is (mij) niet duidelijk, het was een sterke concurrent van Android/iOS/WP. Ik vrees dat de acquisitie van Nokia door Microsoft MeeGo's ontwikkeling door Nokia heeft stopgezet.

Ik wil niet de standaard zaken behandelen, ik wil duidelijk maken wat ik van de telefoon vind. Als je wilt lezen over de hardware, lees de review van Tweakers.net. Helaas lijkt de telefoon hier slecht uit de test te komen, dit vind ik een verkeerd beeld geven (zeker nu na de NFC-bug-update). Ik zou het scherm als gemiddeld willen beoordelen. Resolutie en contrast kan beter, maar dan was de telefoon zeker duur geweest. De telefoon voelt snel aan, de accu gaat lang mee. Het scherm is geen eyecatcher, maar voldoet gewoon. Evenals de camera. Het is gewoon geen teleurstelling, zoals de review van Tweakers.net doet vermoeden.

Android-ondersteuning:
Stel je eens voor dat je windows-applicaties op Linux zou kunnen draaien. Verwacht je dan dat het vlekkeloos is? Ik niet.
Je hebt de mogelijkheid om Android apps via de Yandex store te installeren, waarbij alle apps in principe functioneren.
Je kunt ook Google play op de telefoon installeren, hierbij kun je sommige apps niet installeren of werken ze niet naar behoren.
Waar moet je (op dit moment) rekening mee houden:
Je contactenlijst wordt niet herkend. Waarschijnlijk zoekt een app uit Android naar een bepaalde locatie op je telefoon, maar Sailfish slaat de contacten elders op waarschijnlijk.
Wat wel werkt is de camera en gps.
Sygic kon ik helaas niet via google play installeren, via een .apk bestand wel. Ik heb een code voor de hele wereld, dus ik kan downloaden wat ik wil.
Chrome (ook beta) kon ik wel installeren via google play, maar ik kon geen websites openen. Kortom: bij de Yandex store werkt alles tot op zekere hoogte, bij google play is het op eigen risico.

File managers:
Ik heb enkele file manager, een native voor sailfish, Cargo Dock en ES File Explorer voor Android. Ze werken allemaal, maar ik mis wel wat functionaliteit. Het vervelendste is dat de managers geen root-toegang hebben en ik dus niet alles kan inzien en kopiŰren/verplaatsen. Dat kan wel via de terminal, maar is niet zo gebruiksvriendelijk.
Ook zou ik graag vanuit de file manager kunnen kijken hoe groot een map is en hoeveel bestanden er in staan. En bestanden delen via bluetooth/mitakuuluu (whatsapp-client).
KopiŰren/verplaatsen/installeren/openen gaat met de meeste bestanden, zeker het openen kan fijn zijn. Installeren van .apk bestanden gaat probleemloos. Dat zijn wel zaken waarvan ik zou verwachten dat die nog niet ge´mplementeerd zouden zijn. Ik mis nog wel een app (behalve vim/nano) die tekst-bestanden kunnen wijzigen.

Browsers:
Ik heb nog niet echt een fijne browser gevonden. Ik eis van een browser dat ik de mogelijkheid heb om Óltijd pagina's in desktop-modus te openen, in plaats van kreupele mobiele sites te zien. Reden: je mist vaak functionaliteit/info die belangrijk is. Tot nu toe heb ik die nog niet gevonden. Opera/Firefox voor Android gaan hier niet consistent mee om, evenals de native browser en webcat. Webcat is op zich wel fijn door het minimalistische uiterlijk, Firefox heeft ook wel een fijne user experience maar het is het allemaal nog net niet.
De browser(s) mogen wat mij betreft wat uitgebreider/volwassener. Het voelt nu aan of ze uit Symbian komen.

Hoe staat Sailifsh er voor? Aan de ene kant zijn er zeker zaken die niet af zijn. Het afsluiten/minimaliseren wat al dan niet meedraait bij landscape-modus, Adnroid apps waarbij niet alles even goed werkt (maar mijn overtuiging is: liever iets dat half werkt dan helemaal geen mogelijkheid hebben). Ook zal functionaliteit uitgebreid moeten worden, wil het op het niveau komen van Android/iOS. Ik moet wel bekennen dat ik erg tevreden ben met hoe snel problemen opgelost worden (in tegenstelling tot mijn ervaring met Android): er zijn al enkele updates gekomen, mitakuuluu (whatsapp-client) werkte enkele dagen na de 1.0.3.8-update van Sailfish niet meer en sinds gisteren na een update van Mitakuuluu weer wel.
Ik kon op het werk geen contact maken met wifi. Na wat algemeen zoeken en een poging in de terminal en vim, was dit binnen een dag opgelost.
Heb meermaals uren zitten zoeken naar informatie voor Android, al dan niet met resultaat. Vreselijk frustrerend.

Conclusie: het is een OS waar nog veel aan gesleuteld moet worden. Grafische dingetjes, niet alles werkt vlekkeloos, functionaliteit kan uitgebreider. Maar: mijn conclusie is toch (zeer) positief. Er zit veel potentie in dit OS: Er is nu al heel veel aan te passen en de ontwikkeling ligt verre van stil. De weg die begaan moet worden, zal ook begaan worden, daar ben ik van overtuigd. Ik zie de potentie om binnen een (half) jaar ook voor de massa een serieus alternatief te hebben voor Android/iOS/WP. Na dit (half) jaar hebben we de volwassenheid van die besturingssystemen, plus de vrijheid die open source biedt. En vooral ook voor de apps.

Ik raad deze telefoon nu niet aan voor mensen die een smartphone kopen en gebruiken als dumbphone. Vooralsnog. Een apple-gebruiker zal vandaag niet tevreden zijn met deze telefoon, maar dat kan over een half jaar wel anders zijn. Misschien raad ik de telefoon over een half jaar wel aan.

Voor ontwikkelaars en tweakers is dit de perfecte telefoon. Voor mensen die de gevestigde orde beu zijn en het niet eens zijn waar Android/iOS/WP heen gaan, is dit denk ik het antwoord. Sailfish is de ruwe diamant op de markt.

Heb jij ook een Jolla (Wit)?

Over de browsers: heeft Webcat niet de mogelijkheid om de user agent in te stellen?

[Reactie gewijzigd door sepulep op 17 februari 2014 22:19]

Ja, maar dat werkt niet/half. Deze moet telkens opnieuw ingesteld worden en bij sommige websites werkt geen enkele user agent om de website tot desktopversie te dwingen.
Ik gebruik nu de dolphin browser uit de play store, deze werkt wel naar verwachting.