Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart) Review

Cwookie 3 februari 2014, laatste update op 12 december 2014, 3.805 views

Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart)

Alhoewel de Sennheiser CX 400-II qua bouw kleine steekjes laat vallen zijn ze qua geluidskwaliteit beter dan ik had verwacht.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit (laag, midden en hoge frequenties)
  • Accessoires

Minpunten

• Hele lage tonen zijn nauwelijks hoorbaar

Laatste edit: ✝ rip cx400 1 februari 2014 - 12-12-2014. Meer hierover onderaan de pagina

Na mijn laatste setje Apple oordopjes versleten te hebben die bij de Apple producten kwamen was het tijd om op zoek te gaan naar iets nieuws. Als student vind ik het heerlijk om op weg naar school muziek op te hebben. Na verschillende producten en reviews hier op Tweakers bekeken te hebben viel mijn keus voor de Sennheiser CX 400-II.

In de doos
Buiten de oordopjes zitten er 5 verschillende siliconen dopjes. Met enkele ring small, medium en large. En me dubbele ring, small en large. Buiten dit zit er ook een houder in waar de dopjes ingedrukt kunnen worden. Hier kun je vervolgens het draad om heen wikkelen en dit in zijn geheel in het (nep) leren opberg hoesje.

Bouwkwalitiet
De jack staat onder een hoek van 90 graden. Of dit een goed of slecht iets is verschilt per persoon. Wel merk ik dat de grote jack redelijk vaak blijf haken in mijn broekzak wanneer ik probeer mijn mobiel er uit te halen. De bouwkwaliteit van de jack is uitstekend en zal hier onmogelijk kapot kunnen gaan. De kabel vanuit de jack heeft minimale strain relief. Ik heb meerdere mensen gehoord dat dit dan ook de plek is waar de CX 400-II als eerste kapot gaat. De kabel van de jack tot de splitter is vrij dik en zal hierdoor niet snel in de war raken. In dit gedeelte van de kabel zit ook een volume regelaar. Deze is stevig maar voelt goedkoop aan omdat hij erg licht is (update: 9 maand verder is het schuifje plots weg waardoor ik het binnenste van de regelaar kan zien: Zie foto). Wanneer de schuif op het laagste volume staat is de muziek nog steeds te horen zelf heb ik hier geen problemen mee maar er is dus geen manier om het geluid volledig te muten. De kabels na de splitter zijn wat dunner. De strain relief naar de doppen zelf is zeer goed. Hierdoor lijkt me een kabelbreuk hier vrijwel niet mogelijk. De oordoppen zelf voelen ook stevig aan. De siliconen dopjes zitten er erg strak op. Deze zullen dus er dus niet snel afvallen en kwijt raken.

Geluidskwaliteit
Alhoewel inspelen zo zijn voor en tegenstanders heeft heb ik toch de doppen ~30 uur in laten spelen voor dat ik er naar geluisterd heb. Vervolgens heb ik met de volgende 3 nummers via een laptop de oordoppen getest.

John Mayer - Wait Until Tomorrow (320 kbps)
Mumford & Sons - Dustbowl Dance (Live versie (256 kbps))
Noctilucent - In Love (320 kbps)

In de eerste instantie was ik verbaasd over de geluidskwaliteit van de oordoppen. In eerste nummer (Wait Until Tomorrow) hoorde ik op plekken geluiden die ik nog niet eerder had gehoord uit de Apple oordopjes en mijn koptelefoon. Ook de live muziek van Mumford & Sons speelde hij prachtig af. Stukken minder tevreden was ik over het nummer In Love (Chillstep genre). De magie van dit nummer zit hem in de extreem lage frequenties. Deze waren jammer genoeg nauwelijks hoorbaar met het gebruik van de oordopjes. Ook door te spelen met een equalizer kon ik de tonen niet tevoorschijn toveren. Alhoewel de bas in zo goed als alle nummers goed is leek hij deze hele lage frequenties simpelweg niet op een fatsoenlijk volume af te kunnen spelen. Of dit aan de CX-400 ligt of aan in-ear oordoppen in het algemeen weet ik niet.

9 maand verder
Ik heb ze nu 9 maand lang bijna dagelijks gebruikt en ik ben over het algemeen tevreden over de oordoppen. Ze sluiten geluid van buiten heerlijk af waardoor ik vol op kan genieten van de muziek onderweg naar school. Hiervoor heb ik ze immers in de eerste instantie gekocht. Het enige twee minpunten die ik na negen maand kan melden zijn het plots verdwijnen van de volume regelaar en het nauwelijks kunnen halen van (extreem) lage frequenties. Het missen van deze lage frequenties merk ik slechts bij enkele nummers.

Tip: Mocht je van plan zijn de oordoppen aan te schaffen, druk de oordoppen dan zo ver mogelijk in je oren. Ze geven pas een goede geluidsweergave wanneer ze goed afgesloten zijn.

11,5 maand verder
De afgelopen 2 weken begon ik het te merken. Het einde komt langzaam maar zeker in zicht. Na de oordoppen 11,5 maand dagelijks ~5 uur gebruikt te hebben heeft de rechter dop het begeven. De afgelopen weken moest ik mijn link/rechts balans steeds verder naar rechts verplaatsen om zowel links als rechts evenveel volume te hebben. In plaats van 50/50 moet ik hem op dit moment op 20/80 zetten voor een gelijk volume. Buiten het volume begint de rechter dop ook dof te klinken.

Ik weet nog dat toen ik een jaar geleden de keuze moest maken tussen de cx300 en de cx400 dit probleem ook vaak voor bleek te komen bij de cx300. Op naar de BCC in de hoop op een vervangend paar!

Heb jij ook een Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart)?

Toch even melden dat het niet zo solide is.
Mijn oortjes, ook CX 400-II, zijn kapot gegaan na ongeveer twee jaar (om precies te zijn 1 jaar en 10 maand). Ze zijn kapot gegaan aan de connector Het rubber er rond heeft het eerst begeven en vandaag de kabel.
't Is zo te zien iets waar al die oortjes en zelfs koptelefoons last van hebben :(

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 4 april 2014 17:50]

De kabel bij de connector of de connector zelf? Mij lijkt de connector zelf namelijk het meest robuuste deel van heel de set! Ik gebruik hem daarentegen ook nog maar 4 maand.
"Aan de connector" dus de kabel :)

Ik heb het ondertussen afgeknipt en ga een nieuwe connector halen om het te repareren.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 5 april 2014 10:58]

Op zich vind ik 3 jaar nog best wel lang oortjes overleven het bij mij nooit langer dan max 3 maand (ik koop meestal wel goedkopen oortjes dus ik ga nu voor deze set en kijken hoe lang dat duurt
Ik heb vandaag mijn kapotte monster turbines voor deze set en wat winkelkrediet geruild. In alle eerlijkheid vind ik het erg tegenvallen. Rapportcijfer per frequentie, omdat dat een duidelijk oordeel geeft;

0 - 500 Hz - 6.0
500 - 2kHz - 6.4
2 - 6kHz - 6.8
6 - 10kHz - 7.0
10 - 15kHz - 6.4
15kHz+ - 6.0

Dit is niet een bijzonder wetenschappelijke meting. Dit is slechts hoe ik de oordopjes ervaar. Ik heb er iets van 55 euro voor betaald en dat vind ik ze absoluut niet waard. Ik raad deze set dan ook zeker niet aan. Lieve mensen, spaar door voor een écht goede set oordopjes, of blijf bij oordopjes van rond de ¤30 maar koop geen midrange merkbagger. Het is het geld wat mij betreft echt niet waard.
Ik moet zeggen dat ik zelf flink met de EQ moet spelen voor ik er inderdaad decent geluid uit krijg.
Ik had eerst dezelfde mening als jullie: maar als je eenmaal weet hoe je ze in je oren moet steken, klinken ze echt perfect. Het geluid is goed gebalanceerd, en de bas diep.

M'n zusje heeft weer (uiteraard) andere oren, die hoort amper bas. Mijn advies is dus om ze eerst te testen of ze passen en daarna kopen...
Uwe majesteit welke oordopjes adviseert u als alternatief als ik vragen mag?
Iets zonder geïntegreerde volumeregelaar, dat in ieder geval, maar in deze prijsklasse adviseer ik eerlijk gezegd helemaal niets. Ongeacht uw budget, sla Monster en Beats alvast maar over. Kijk liever naar Sony ofzo. En als het kan, proberen voor aanschaf.
Welke oordoppen zonder geintegreerde volume regelaar adviseert u dan wel ongeacht de prijsklasse?
Audio technica ATH-CKR10
Dit is exht de puurste onzin. Ten eerste hoe kan je nou een rating geven "per frequentie"!? Een speaker of headphone beoordeel je niet per frequentie je beoordeelt het hele plaatje. Dan heb je de uitspraak blijf bij de oortjes van rond de 30 euro. Ik heb genoeg populaire oortjes van rond de 30 euro getest. Ja sommige hebben inderdaad een flinke bass maar zijn ze dan ook gebalanceerd en helder? Hell no. Deze oortjes doen precies wat ze zeggen dat ze doen: ze geven een precise en helder geluid in plaats van geluid met een aangepapte bass waardoor de vocals nergens naar klinken. En zoals wel meer hier wordt gezegd de juiste dopjes erop is noodzakelijk voor een goed geluid maar dat is bij elke headphone zo. Mogelijke andere reden waarom deze oordopjes niet goed zouden kunnen klinken: de output van je telefoon of mp3 speler is slecht. Oh en trouwens de "echt diepe bass tonen" in chillstep bestaan niet. De meeste chillstep die ik op mijn b&w speakers luister heeft gewoon niet zo'n diepe bass en b&w is erg geluidsgetrouw.
Dit zijn dus erg goede oortjes maar niet voor de mensen die een zwaar aangepapte bass willen. Het geluid is helder natuurlijk niet zo helder als de high end oortjes maar je betaalt ook niet dezelfde prijs als voor de high end.
"Oh en trouwens de "echt diepe bass tonen" in chillstep bestaan niet."

Als je luistert naar het nummer dat ik heb benoemd in mijn review op een luidspreker met "grote" drivers zul je begrijpen op welke lage frequenties ik doel. De CX-400 kon deze simpelweg niet produceren.
Ik zeg net dat ik het op b&w luister deze hebben aardig flinke drivers. 2x 20 cm geloof ik. Die lage tonen krijg je er natuulijk wel uit maar dan moet je eerst wel de bass wat omhoog draaien, alleen ik draai de bass nooit omhoog aangezien je dan het originele geluid aanpast en je niet meer de muziek hoort zoals het bedoeld is. Mag ik vragen wat voor boxen u gebruikt? En of u de bass omhoog draait. Ook wanneer je echt goed geproducede bass wil horen dan moet je eens naar objekt the goose that got away luisteren. Oh en ik moet toegeven dat de bass op deze oortjes alsnog net niet laag genoeg komt maar dat komt natuuijk doordat het oordopjes zijn. In de high end is het al vrij moeilijk om strakke bass en heldere hoge tonen in een oortje te stoppen dus in het midden segment zal je altijd iets moeten inleveren. Vaak wordt er dan ingeleverd op de hoge tonen maar het is eigenlijk moeilijker om heldere hoge tonen te krijgen dan een dikke bass.

[Reactie gewijzigd door MaXxXx op 20 maart 2015 00:25]

Probeer dat rapportcijfer per frequentie waar ik eerder over schreef maar even te vergeten, dat was misschien niet de optimale manier om mijn ervaring uit te drukken.

Ik heb de oordopjes overigens getest aan verschillende apparaten; aan een ipod, galaxy s4, desktop en laptop. Ik heb ze ook vergeleken met de standaard oordopjes van apple en samsung. Uit die selectie gaat mijn voorkeur uit naar de oordopjes van samsung. Eerlijk gezegd komt deze set van sennheiser nieteens in de buurt. Als referentie gebruikte ik de audio-technica mh50 koptelefoon.

Ik sta nog steeds vierkant achter de laatste 4 zinnen van mijn vorige review.

Succes ermee

[Reactie gewijzigd door Zijne Majesteit op 20 maart 2015 13:02]

wat ik wil zeggen is dat als je iets totaal niet hoort je ff de lage frequencies omhoog moet halen in een equalizer(of iets als een bass boost gebruiken, doet precies hetzelfde :D) en kijken of je ze dan wel hoort. Als het niet vervormd klinkt is de geluidskwaliteit wel degelijk goed.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 maart 2014 20:34]

Ook door te spelen met een equalizer kon ik de tonen niet tevoorschijn toveren. Alhoewel de bas in zo goed als alle nummers goed is leek hij deze frequentie simpelweg niet kunnen halen.
Dit had ik zelf ook al geprobeerd! ;]
Ik heb de zelfde sennheisers. Ik stond op het punt om ze meteen weer te verkopen vanwege het ontbreken van bas/lage tonen. Maar kwam er achter, dat na het verwisselen van de medium oorrubbers voor de grootste dubbellaag rubbers. De bass nu zeer aanwezig is! Ik ben nu zeer tevrede met de overall muziek kwaliteit! Probeer dat eens....
Ik zelf gebruik nu de kleine dubbellaag rubbers. Zolang de oordoppen maar goed afgesloten zijn (ver in het oor gedrukt zijn) is de bas inderdaad een stuk beter. Ik zal de review binnenkort maar eens updaten!