Specificaties 16GB USB 2.0-stick (0,354 per GB) - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler Special Edition 9 16GB Grijs Review

Panzy 2 februari 2014, 612 views

Kingston DataTraveler Special Edition 9 16GB Grijs

Deze USB stick presteert in benchmarks redelijk goed, ook als ik deze benchmarks zelf draai kom ik op een write snelheid van rond de 10mb/sec uit.

Het probleem is dat bij real-world data transfers zoals het kopieren van een bestand met een size vanaf een paar honderd MB, de snelheid totaal instort. Hij houd een paar seconden de 10-12mb/sec vast, daarna begint de snelheid gewoon in te kakken en uiteindelijk na een minuut ofzo blijft hij hangen op 3,7 MB/sec. Als je redelijk flinke bestanden of groepen bestanden (een aantal GB) wil kopieren gaat dit dus tergend langzaam.

Het ligt niet aan de config van de USB stick. Ik heb alle mogelijke combinaties van FAT32, exFAT, write caching aan/uit, verschillende cluster sizes etc. getest, en hoewel er duidelijk verschil tussen verschillende waardes van deze attributen zit wat blijkt uit het benchmarken, heb je er in de praktijk dus helemaal niets aan en zakt hij altijd terug naar 3,7 MB/sec.

Lees snelheden zijn overigens wel ok en hangen rond de 18 MB/sec.

Ik kan niemand deze USB stick aanraden, ik heb meerdere oude 4GB sticks liggen die zelfs toen deze op de markt kwamen als traag bekend stonden en die presteren allemaal gewoon veel beter en halen makkelijk meer dan 7 MB/sec write constant.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler Special Edition 9 16GB Grijs?