Specificaties 10,8" (1920x1080), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Dell Venue 11 Pro (5130-2172) Zwart Review

Yosecret 31 januari 2014, laatste update op 23 maart 2014, 1.572 views

Dell Venue 11 Pro (5130-2172) Zwart

Pluspunten

• Scherm is erg scherp
  • Heerlijk robuust
  • Compact
  • Verbluffende accuduur

Minpunten

• Hele apparaat eigenlijk te klein voor z'n resolutie
  • 32bit is eigenlijk te weinig voor hybride van dit caliber
  • cpu is niet in staat lekker te multitasken

Ik heb dit apparaat voor school uit mogen testen en heb er 3 volle dagen mee gewerkt, ben tot een duidelijke conclusie gekomen.

EDIT: Ik had zowel het dock met toetsenbord als de flipcover.

Puur als tekstverwerker tijdens de les zou deze (noem het maar laptop) voldoen. Simpele youtube video in de achtergrond kijken kan ook maar bij meer load begint de laptop te haperen. Net bijvoorbeeld haperde muziek even, terwijl ik verder gewoon alleen aan het typen was zonder andere dingen in de achtergrond.

Films kijken met 60fps (scherm is 60hz) gaat niet op 1080p, zowel mov als mkv leveren veel lag op zowel in vlc als in default video speler. 30fps video op 720p gaat wel goed. Afbeeldingen openen duurt bovengemiddeld lang vergeleken met andere devices met ssd. Grafische power is 0,0 photoshoppen kan alleen met afbeeldingen kleiner dan een postzegel aangezien er niet genoeg ram aanwezig is door het 32 bit OS om afbeeldingen uberhaupt in te cachen. Videobewerken en gamen zit er helemaal niet in, misschien op 2 fps, als je ze uberhaupt als opgestart krijgt.

Voor de lessen waar ik de laptop enkel gebruik voor notities e.d. is hij ideaal. Voornamelijk door accuduur en goed scherm. Voor het maken van opdrachten en ander intensiever gebruik is hij simpelweg niet praktisch genoeg.

Op type10fasfingers (site) heb ik getest hoe snel ik kan typen op de 3 verschillende toetsenborden.

Op mijn desktop met fullsize logitech toetsenbord:
98 woorden per minuut
Op eigen laptop met fullsize toetsenbord met island-style toetsen:
114 woorden per minuut

Op touchscreen van deze laptop:
44 woorden per minuut
Op meegeleverde toetsenbord van dock:
51 woorden per minuut
Op meegeleverde platte toetsenbord:
41 woorden per minuut

Conclusie, enige manier om degelijk snel te typen is met een fatsoenlijk toetsenbord waarvan de toetsen niet kleiner zijn dan op een normaal fullsize toetsenbord.
Toetsenord van dock miste gisteren aanslagen, vandaag geen last van gehad. Platte toetsenbord is echt een ramp, moet veel te hard drukken voordat hij de aanslag pakt, ook mist hij groot aantal aanslagen. Hij kan ook niet meer dan 3 aanslagen tegelijk behandelen, merk vooral bij hoge snelheid typen dat hij hierdoor halve woorden overslaat.

Touchpad op zowel dock als platte toetsenbord zijn zacht uitgedrukt om te huilen. Mist aanrakingen en is nog kleiner dan de batterij in m'n mobiel.

Touchscreen pakt alle aanrakingen wel maar Windows wil er niet altijd op reageren, niet praktisch. Scherm is een groot pluspunt, fullHD, toch wel iets waar je van uit mag gaan vandaag de dag. Beetje smartphone heeft al 1920x1080 momenteel dus met goedkope laptopjes met lager dan dat kom je niet ver. Scherm is lekker helder en is goed af te lezen. De scaling staat echter wel op 100%, op de default 150% worden veel dingen blurry aangezien ze niet zijn gemaakt voor upscaling. Erg jammer, heb je dus last van minder goede ogen kun je het vergeten op het eigenlijk te kleine scherm.

Accuduur, sumbliem, blaast hele dag makkelijk door. Opslag daarentegen is gewoonweg slecht. 49 GB waarvan je sowieso al 15 gebruikt met windhoos en aantal default programma's. In zo'n model zou je op z'n minst 120gb verwachten. In m'n smartphone heb k zelf 64GB. Een average laptop heeft 500GB. 50 is gewoon te weinig.

Aansluitingen zijn ook triest, 1 usb wat inhoud dat je dus met 'n dongle moet gaan werken (zoals ik vandaag heb gedaan) als je meer dan alleen 'n muis aan wilt sluiten, die je sowieso nodig hebt aangezien touchpad crap is. Samen te gebruiken met portable hdd van 1tb of stickjes van 32gb is aan te raden. Deze zijn sneller (jaja het kan allemaal) en zijn zo groot als je wilt.

Opladen via mini usb is ook niet echt relaxed, had op z'n minst n usb3 kunnen zijn. Stereo speakers zijn redelijk, gaan goed hard maar lage tonen vallen wel weg. Plaatsing van usb en power aansluiting is ook slecht, m'n dongle paste maar net naast de power kabel.

Overall build quality is goed, lekker stevig en robuust. In geval van brand heb je wel voordeel, je kunt 2 ruiten ingooien doordat je de tablet los kan koppelen van dock/typecover.

CONCLUSIE:

Ik zou er zelf (als ik kijk naar hardware en prestaties) niet meer dan 300 euro voor neerleggen. Eigenlijk wil je hem alleen voor super-ultra-casual gebruik gebruiken. Zaken die missen, groot scherm (resolutie is al wel goed), 64bit OS, minimaal 4GB ram, CPU die op z'n minst een setup kan uitvoeren zonder muziek te laten stoppen (denk aan i3/i5) en natuurlijk een goed toetsenbord en touchpad inclusief behuizing waar op z'n minst 3 usb aansluitingen op zitten.

Edit: typo

Heb jij ook een Dell Venue 11 Pro (5130-2172) Zwart?

Mooie duidelijke review!
ben aan het zoeken naar een lekkere snelle tablet en accu duur telt ook mee dus bedankt!

Ik heb een leak van tweakers , ze voegde te snel ene topic toe:

.Plan 09:49 .Plan - Tweakers en Dell geven vijf Venue 11 Pro-tablets weg

hehe dus opgeven ervoor!
Bedankt! De accuduur is geen probleem maar snelheid misschien wel, hangt heel erg af van wat je er mee wilt doen. Heb zelf weinig praktijkervaring met andere Windows tablets uit deze prijsklasse dus kan helaas niet oordelen over de performance ten opzichte van vergelijkbare modellen van andere merken.
ja maar ik ga niet in voor games en dat soort spullen,

Stabiel en accu :)

bedankt:D
Dit lezende (ook aan het typenummer) gebruik je de versie met de Atom processor vandaar de x86 OS. Er zijn ook andere (tevens duurdere versies) met een grotere SSD een i5/i7 processor en meer geheugen, heb hier zelf op dit moment één met bijvoorbeeld een i5.

Daarnaast voor schoolgebruik, waar scholen ze aanschaffen, moet het doen wat je wil dat scholieren moeten doen (en dat is geen spelletjes spelen :))

*Dell Site voor Venue Pro 11*

[Reactie gewijzigd door Evil Genius op 7 februari 2014 10:35]

Ik had inderdaad de versie met Atom proc. Voor gebruik in school (waar ik op zit tenminste) krijgen leerlingen vanaf de brugklas ook les in 3D modeling en over meest gebruikte programma's van Adobe (denk aan Ae, Ai, Ps, Pr). Om die reden viel de Venue (versie met atom proc) af vanwege gebrek aan rekenkracht.

Er staan redelijk aantal pc's met i7 en gtx560 in school maar veel leerlingen gebruiken hun schoollaptop ook voor dergelijke grafische bezigheden. Op de Venue is dat gewoonweg niet haalbaar.

[Reactie gewijzigd door Yosecret op 7 februari 2014 10:47]

Zou je misschien wat meer kunnen toelichten over je kritiek op het afspelen van video's. Het meeste beeldmateriaal is toch 24hz en de filmpjes die ik zie over de prestaties van de vergelijkbare Asus Transformer T100 zijn best wel hoopvol voor het afspelen van MKVtjes e.d..
Citaat: "Films kijken met 60fps (scherm is 60hz) gaat niet op 1080p, zowel mov als mkv leveren veel lag op zowel in vlc als in default video speler. 30fps video op 720p gaat wel goed."

Youtube filmpjes draaiden goed op 1080p, soms wel een hapering. Verder heb ik zelf geen films via de Venue gekeken dus daar kan ik weinig over vertellen. Maar dat hij 1080p 60fps niet af kon spelen op 60fps (vanaf de ssd!) verbaasde mij wel, zelfs een midrange telefoon zou dat moeten kunnen.
Na twee maanden gebruik kan ik me bij een aantal punten aansluiten:

- Atom laat toch wel te wensen over, ondanks de enorme verbetering tov de vorige generatie
- Typen op het touchscreen is echt een ellende, op de iPad gaat dit veel sneller

+ Accurduur zeer goed
+ IPS Hd scherm is super (Gezegend met nog goede ogen heb ik geen last van de hoge resolutie, alleen maar baat)
+ Bouwkwaliteit is goed

MAAR ik vind een aantal negatieve punten die noemt niet terecht:
+ Opladen via usb met de meegeleverde lader gaat snel en waarom zou dat in usb3 moeten zijn of iets anders? Het grote voordeel is als je niet de officiele lader bij je hebt, je met een micro usb/ telefoon lader toch uit de voeten kan (hoewel laden dan trager gaat).
+ Drie x full size USB op een tablet? What the fuck, ik zou dat alleen maar ellende vinden als er zoveel poorten opzaten waar vuil in kan komen en veel ruimte in beslag nemen. Als je zonodig meer dingen wilt aansluiten dan gebruik je toch een usb hub, het dockingstation of de Bluetooth verbinding?
+ Je kan de opslag eenvoudig, en voor 45 euro met 64GB uitbreiden, iets wat weinig tablets hebben.

Ik vind het de 500 euro precies waard, helemaal als je kijkt naar de concurrentie en het feit dat je volwaardig windows hebt en daarmee onbegrende mogelijkheden (ik moest laatst bijvoorbeeld een demo geven waarbij ik zowel powerpoint als een windows executable (programmatje) moest tonen).
Opladen via USB3 zou sneller gaan omdat de spec een hogere stroom toevoer ondersteunt. Dus natuurlijk zou dat mooi zijn geweest. Micro USB3 is overigens backwards compatible met micro USB2. De Note 3 heeft dat ook, kan er alleen maar blij mee zijn.
+ Opladen via usb is prima te doen (ook zeer praktisch ben ik met je eens), maar snelheid had eventueel hoger kunnen liggen als er gebruik was gemaakt van bijvoorbeeld een netadapter. Daar kun je hem dan thuis aan leggen aangezien je met een volle accu de dag goed door kunt komen. De USB 3.0 heeft weinig te maken met laden, het gaat puur om de snelheid van dataoverdracht die meer dan 10x zo snel is vergeleken met USB 2. Doelgroep van de tablet zal hier echter niet veel om geven.

+ 2 of 3 usb poorten was een voordeel geweest, rommelen met een dongle is minder prettig in het gebruik. Ruimte is er dus waarom niet gebruiken? Tegen vuil kun je makkelijk een usb dust plug gebruiken (voor een euro al op ebay te bestellen).