Specificaties Actie, Avontuur, RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Dragon Age II, PC (Windows) Review

waafjes 30 januari 2014, 328 views

Dragon Age II, PC (Windows)

Pluspunten

• compleet voice acted
  • duidelijke keuzes tijdens conversaties
  • explosieve gevechten

Minpunten

• uit "het niets" verschijnende vijanden
  • geen interactie van omgeving tijdens gevechten

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Met de release van het 3de deel uit de Dragon Age serie in het vooruitzicht heb ik dit jaar deel 1 en 2 weer eens uit het stof getrokken. Deel 1 heb ik in de loop der jaren wel van voor tot achter gezien, elke steen heb ik omgedraait (op enkele “spell combinations” na, ik hield in deel 1 niet zo van de mage), en alle mogelijke officiele en niet officiele DLC geinstalleerd en uitgespeeld.

Nou viel me op dat er voor DA II geen (gebruikers) review was geschreven. Natuurlijk ga ik niet voor elke game waar geen review bij staat aan de gang… maar deze game verdient het (naar mijn mening) om een beetje opgehemeld te worden. Ja de game is echt een maatje te klein als we het eerste deel en deze met elkaar vergelijken, maar het is absoluut geen slechte game.

Mocht het zo zijn dat je het spel nog niet gespeeld hebt lees dan vooral niet de stukken waar ik begin met (SPOILER)

Dus, nadat ik me weer had laten verleiden door Morrigan en daarom de strijd met de Arch Demon op wonderbaarlijke manier had overleefd starten ik de installatie van Dragon Age 2 maar weer eens. Met een soort van tegenzin starten ik het spel en herinnerde me weer hoe ik toen der tijd vreselijk telleur gesteld achter mijn scherm zat toen Ik naar mijn zin veel te snel het spel had uitgespeeld.

“Kom op man, even door bijten. Het 3de deel komt er aan en wellicht heeft jouw savegame uit voorgaande delen weer invloed op het spel”. Met die gedachte in mijn hoofd start ik een nieuw spel.

HUP Little mage, HUP HUP HUP

Waar ik in DA:O altijd heel veel tijd spendeerde aan het maken en personaliseren van mijn hoofd karakter, sla ik dat in deel 2 over. Naar mijn mening is de door BioWare “voorgebakken Hawke” prima vorm gegeven, zowel de mannelijke als de vrouwelijke versie. De verschillende “Hawke’s” hebben een stoere uitstraling in alle 3 de verschillende klasses en ik hou wel van die “kom maar op” look. Helaas blijft het daar ook bij. De reeds veel besproken en bekritiseerde beperking aan ras keuzes zoals dat in deel 1 wel kon is ook in mijn beleving een min puntje. Nou snap ik ook wel dat een dwerg met mensen als familie niet klopt in dit spel, maar juist daarom had DA:O 3 verschillende start gebieden. Ook daar was de uitkomst in alle 3 de gevallen hetzelfde, namelijk 1 Warden Commander... ongeacht welk ras. In DA II is dit niet het geval en ik zeg het nogmaals, "vind ik jammer". Ze hadden hier een zelfde start kunnen maken met dezelfde uitkomst, 1 Hero of Kirkwall.

Maar goed, het spel het Dragon Age II en geen Dragon Age Origins II. En we zijn nu toch bezig, laat ik dan ook meteen eens uit mijn comfort zone stappen. Weet je wat… ik kies voor de “male mage” versie van de Hawke’s. Alleen nog even die malle rode veeg van mn neus weg poetsen, save game van DA:O selecteren en daar gaan we.

De besturing voelt weer lekker vertrouwd. Wil je vooral met de muis aan de gang dan kan dat, point -> click -> move. Ik hou vast aan mijn toetsenbord way of playing. Mijn ring-, middle- en wijsvinger gebruik ik voor de W A S D knoppen, pinkie op de TAB en duim op de spatie balk.
Ik heb het gevoel dat de karakters “out of battle” zichzelf iets sneller verplaatsen als in het voorgaande deel. Persoonlijk vindt ik dat erg fijn want één van mijn irritaties in deel 1 was de snelheid van de karakters wanneer er niet gevochten werd. Ach, misschien komt dit gevoel wel naar boven omdat de gevechten zich veel sneller aanbieden dan in het voorgaande deel. Maar als de vijanden eenmaal gespot zijn dan ben ik weer blij met de spatie balk, want de snelheid waarmee jou melee “companions” aanvallen kan nog wel eens verrassend zijn in het begin. Dus hup, pauzeren de hele handel, acties plannen eeeeen, LOS!

Wat ik wel wat jammer vindt is dat als je de in eerste instantie gespotte vijanden hebt verslagen er vaak uit het niets ineens nog zo’n golf aan vijanden verschijnt… poef… zomaar… uit de lucht. Dit was mij eerder nog niet opgevallen omdat ik eigenlijk altijd koos voor een melee class. Nu stond ik lekker op afstand mn toverkunsten te vertonen en verschijnt er ineens om me heen een groep van 4 nieuwe vijanden. Doordat ik eerst melee was kon ik mijn verbeelding nog de vrije loop laten… “ohw die stonden om de hoek te wachten”, of zoiets als “die hadden zich verstopt in de grotten waar ik net voorbij liep”.
Wat ik ook heel bijzonder vind tijdens de gevechten, en dit viel mij in DA:O ook al op, is dat wanneer de $%^&* uitbreekt op een plek waar bijvoorbeeld een verkoper zijn stalletje heeft geplaatst, hij niet op of om kijkt. Je zou bij wijze van spreken boven op de beste man zijn tafel kunnen gaan staan en hij gaat lekker door met zijn dagelijkse werkzaamheden.

Zelf vind ik de gevechten in verhouding met het voorgaande deel wel explosiever. Vooral de mage class heeft mij blij verrast doordat deze als een soort van ninja met zn staf staat te zwaaien en niet langer alleen zn staf naar voren steekt bij een aanval, en hij geeft er trouwens ook aardige klappen mee als de vijand te dicht bij komt.

(SPOILER) Welke versie van Hawke je ook kiest, je verliest meteen in het begin van het spel een broer of zus. Omdat mijn keuze op de mage is gevallen zal binnen 10 minuten speel tijd mijn zus (de mage in de familie) verslagen worden door een Ogre. Hierdoor zit ik de rest van het spel opgescheept met een veel te jalloerse broer (de warrior in de familie) die het eigenlijk nooit met me eens is, behalve wanneer ik keuzes maak tegen mages. (/SPOILER)

SOCIAL STAGE OF DRAGON AGE

Een groot deel van het spel ben je natuurlijk lekker aan vechten, en als je de moeilijkheids graad op makkelijk of normaal hebt staan zal je niet al te vaak in de problemen komen. Maar wat ook een groot deel uit maakt van het spel zijn de verschillende conversaties. De keuzes die jij maakt tijdens de vele conversaties (die trouwens allemaal ingesproken zijn, ook jou reacties… GROOT pluspunt) hebben invloed op jou spel verloop. Waar er in DA:O alleen tekst werd weergegeven, worden jouw conversatie keuzes ondersteund door een plaatje die de toon van jou reactie wel aardig weer geeft. Tevens staan “agressieve” keuzes altijd onderaan, lekker “bijdehand” in het midden en neutraal/ ondersteunend boven aan het keuze menu.

[img][/img]

In vele gevallen zal je een optie aan de andere kant van het “conversatie menu” zien. Klik deze aan om op onderzoek uit te gaan voordat je een definitief antwoord geeft.
Wat ook weer erg leuk gedaan is zijn de onderlinge conversaties tussen de verschillende companions. Net als in DA:O kunnen ze tijdens jouw ontdekkings reis op zeer komische manier met elkaar bekvechten, de laatste nieuwtjes bespreken, misverstanden recht zetten... maar de leukste vind ik zelf de conversatie tussen Isabela en Anders. Zet ze maar eens bij elkaar en let goed op, het heeft te maken met Anders zijn "gespleten" persoonlijkheid.

I CHOOSE YOU, PIKACHU!!!

Natuurlijk is er ook in dit deel weer een berg aan uitrusting te vinden en te koop. Je kan naar hartelust aan de gang met borst stukken, handschoenen, ringen & riemen, bijlen & zwaarden… noem maar op. Er is echter wel een groot verschil met DA:O en DA II als het gaat om het uitrusten van je mede avonturiers. Ze hebben allen reeds een soort van “signature” outfit aan wat sterker word naarmate jij verder komt in het spel. Wel vind je in de vele winkeltjes die het spel rijk is (of soms als loot) uitbreidingen voor deze signature armor pieces.

Als je een wapen of ander stuk uitrusting vind kan je in je inventory heel makkelijk zien of het item daadwerkelijk een upgrade is of dat je het net zo goed meteen kan verkopen. Aan de hand van “sterren” word de maat van upgrade aangegeven, waar 1 ster items geen upgrade (zouden moeten) zijn en 5 ster items jou een stuk sterker (zouden moeten) maken. Ik zeg steeds “zouden moeten” omdat ik in 75% van de gevallen niet snap dat een bepaald item 5 sterren krijgt en dus voor mij een upgrade zou moeten zijn, dus ik sla die informatie vaak over. Ik denk dat de class eigenschappen namelijk niet voor alle items word mee berekend als het spel deze sterren aan een item geeft.

WE SHOULD HAVE TURNED LEFT AT THE BIG DEAD OAK

(SPOILER) Goed, ik heb de eerste vijanden verslagen in mijn poging te vluchten uit Lothering, ik heb een nieuwe staf gevonden, tevens mn eerste companions ontmoet en ik ben al een familie lid kwijt voordat ik het begin gebied goed en wel uit ben. Aan de hand van een kort stukje film (met een oude bekende) word je verteld waar je naar toe vlucht en waarom. Kirkwall. (/SPOILER)

Anders dan de kaart van Ferelden in DA:O zie je nu alleen een kaart van Kirkwall overdag, Kirkwall in de nacht en een kaart van de bergketen net buiten Kirkwall, ook wel de Free Marches. Ook zie je meteen waar je een actieve quest hebt aan de hand van een pijl boven het gebied. Als je DA:O gespeeld hebt kan je je nog wel herinneren dat wanneer je een gebied, dorp of stad aanklikt je er soort van heen loopt, toepasselijk geanimeerd door een spoor van bloed.

Deze kenmerken zijn in DA II helemaal weg gelaten en je komt meteen in de gekozen kaart terecht (ik ben pas 1 keer in een ambush terecht gekomen, is dat normaal?). Aan de ene kant jammer, want het heen en weer lopen gaf mij het idée dat ik met een gigantisch grote spel wereld te maken had (ok, naar mijn mening was de fade in “the circle tower” bloed irritant). Maar de actie is nu wel sneller te vinden, pluspuntje.

De duistere sfeer die ik erg toepasselijk vond in DA:O is hier niet terug te vinden. In plaats daarvan lopen we nu door een stad die verdeeld is tussen de rijke en de armen, daarbij te maken heeft met een populatie die te snel groeit door vluchtelingen uit Ferelden en daarbij ook nog eens onderdak heeft geboden aan een gestrande stam van de Qunarie. Tevens lopen de spanningen tussen de Templars en de Mages steeds verder op, zijn er slavendrijvers die nergens voor terug deinzen en overal vind je moordenaars die voor het juiste bedrag iedereen vermoorden zonder verder vragen te stellen. Kortom, een stad die een held kan gebruiken en BioWare die dat in verschillende kleuren en vormen heeft willen benadrukken.

(SPOILER) Lekker dan. Heb ik eindelijk mijn oom in Kirkwall gevonden die ons onderdak zou kunnen bieden in een schitterend kasteeltje, heeft de beste man alles verloren doordat hij met het verkeerde type mensen omgaat. Weet je wat oompje van me, ik regel het zelf wel weer.(/SPOILER)

Nu, enkele jaren na de release van DA II het spel opnieuw gespeeld te hebben met een iets andere instelling, kan ik niet anders zeggen dat ik me nu prima vermaakt heb met het spel. Persoonlijk denk ik dat ik te veel hoopte op een nieuw verhaal van een Grey Warden. Maar je moet (tenminste, je moet niks natuurlijk) deze game zien als een heel ander verhaal in de zelfde wereld als DA:O. Ok, truth be told, DA:O is qua verhaal, setting, wereld… eigenlijk op alle fronten behalve besturing/ snelheid een veel beter spel naar mijn mening. Maar de recensies die het spel kreeg na de release (wat ik me kan herinneren) vind ik niet helemaal eerlijk. Ik denk dat ons verwachtings niveau iets te hoog lag. Then again, we hebben het hier wel over een studio die schitterende dingen weet te creeeren en dit gewoon weg niet zijn beste titel is. Waar dit door komt zullen we nooit weten, maar ik verdenk de grote uitgever achter de studio van het opvoeren van de tijdsdruk, want ik krijg het idée dat het spel te vroeg is uitgegeven.

Maar goed, voor de die-hard fans en geinteresseerde onder ons… deel 3 komt er aan. De studio schijnt alle op en aan merkingen mee te hebben genomen en de beste eigenschappen van beide spellen samen te hebben gevoegd in een grote, dit keer open spel wereld. Dragon Age twitter

Voor de eerder genoemde geinteresseerde... DA II is niet duur meer. Dus ik zou zeggen, probeer hem gewoon voor die (op dit moment) 12,- eurotjes.

DLC

Ook voor deel 2 is BioWare bezig geweest om na de release nog wat extra content beschikbaar te stellen. Hier volgt een opsomming.

- The Exiled Prince
- The Black Emporium
- Legacy
- Mark of the Assassin
- All Class item Pack
- All Class item Pack II

-----
Anyway, dit is mijn eerste review. Normaal gesproken ben ik een lezer, maar ik kon het niet laten om voor deze game geen korte review te schrijven. Dus, opbouwende kritiek op deze maagdelijke review schrijver is meer dan welkom, want misschien waag ik me er nog wel een keer aan.
-----

Heb jij ook een Dragon Age II, PC (Windows)?