Specificaties Android, iOS compatibel en 38g - Bekijk alle specificaties

Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart) Review

Schlumpie 29 januari 2014, laatste update op 29 maart 2014, 978 views

Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart)

Pluspunten

• zit lekker
  • waterdicht
  • werkt prettig
  • apps te installeren
  • batterijduur
  • er blijven updates komen

Minpunten

• duur
  • krast snel

Ik heb van mijn vader een Pebble gekregen, en na een aantal weken er mee rondgelopen te hebben leek het mij tijd om er een review over te schrijven. Voordat ik hem had wist ik er eigenlijk niets van, ik had hem alleen in een teardown van Ifixit gezien. http://www.ifixit.com/Teardown/Pebble+Teardown/13319

De doos
De Pebble komt in een doos die bijna even lang is als het horloge zelf, alleen is de doos een stuk breder en dikker. Aan de voorkant zit een scheurstrip, waar leuk een rits op is geprint. Naast het horloge zit er alleen een usb-kabel in, die iets wegheeft van Apple's MagSafe systeem. Het lege doosje voelt nog wel redelijk zwaar aan voor wat het is, maar dit betekent wel dat er niet snel schade ontstaat tijdens het transport. Verder zat er een plasticje over het scherm heen.

Het horloge
De Pebble zelf voelt best wel stevig aan, en de knopjes rammelen niet. Deze zijn wel zo stug dat je ze niet per ongeluk indrukt. Het bandje voelt wel een beetje goedkoperig aan, maar bij mij is hij nog niet gesleten, dus ik vertrouw hem wel. Bij de eerste keer opstarten vraagt hij gelijk om een verbinding met je telefoon. Het verbinden verliep vlekkeloos en hij begon meteen met updaten. Hierna was hij klaar voor gebruik. In totaal heb ik nu drie Pebble-updates gehad, welke iedere keer wat functies verbeterden en de GUI wat mooier maakten.

Batterijduur
Ik haal met mijn pebble makkelijk 8 dagen door zonder op te laden. Dit is met de backlight op auto en de trilfunctie aan. De bluetooth of de pebble zelf staan nooit uit en hij heeft ook altijd verbinding met mijn telefoon. Hier ben ik dus zeer tevreden over.

Problemen
Eerst gebruikte ik de Pebble met een Samsung Galaxy S3 met Android 4.1. Hier had ik echter een probleempje mee: de Pebble-app schakelde mijn voiceover in, wat ik heel erg irritant vond. Na de update naar Android 4.3 is dit opgelost. Op internet lees ik wel dat er mensen zijn bij wie het scherm raar gaat doen, maar ik heb hier geen last van gehad.
pebble
pebble2

Dagelijks gebruik
Ik merk wel dat ik 'verslaafd' ben geraakt aan mijn Pebble. Elke keer als ik een melding krijg, kijk ik op mijn Pebble, zelfs als mijn telefoon voor me ligt. Ik heb hem een keer een dag vergeten om te doen, en ik heb die hele dag een kaal gevoel gehad. Verder douch ik er dagelijks mee, en dit heeft hij elke keer overleefd.

Vergelijking met mijn oude horloge
Vergeleken met mijn oude horloge is dit een enorme vooruitgang. Mijn vorige horloge was een 15 euro Hema-geval, en deze kon alleen de tijd weergeven, een alarm geven op een bepaald tijdstip en hij had een stopwatch. Dit laatste is iets wat de Pebble out-of-the-box niet kan, maar er zijn wel apps voor. Bij mijn oude horloge waren de knopjes erg makkelijk in te drukken, en dat gebeurde ook behoorlijk vaak door de mouw van mijn jas/vest met als gevolg dat de tijd verkeerd ging staan. Erg irritant dus.

Ik ben zeer tevreden met mijn Pebble en ik ga no way iets anders nemen!

Foto's:
1. Pebble naast Ipod Nano 6G
2. Pebble op Bebook Pure
3. Pebble
4. Lader Pebble

Ik heb overigens zelf een screenprotector bijgeknipt en er op geplakt.

Kleine toevoeging:
Na een val van ongeveer 30 cm hoogte is het onderste knopje gestopt met klikken. Als ik hem indruk voel ik geen klik meer, maar hij werkt nog wel. Ook heb ik sinds het schrijven van deze review 2x een spontane reboot gehad, beide keren tijdens gebruik. Ik was door het menu aan het scrollen, wat opeens heel laggy ging en uiteindelijk liep hij vast en rebootte. Ook zijn de magneetjes van het oplaadkabeltje een beetje zwakjes, deze hadden van mij iets sterker gemogen.

Toevoeging 2:
Na de update van de Pebble-app en de Pebble software is alles nog veel beter geworden. Menu's zijn overzichtelijker en je hoeft nu niet meer naar de pebble-site om watchapps te downloaden, dit kan nu gewoon vanuit de app zelf. Er zijn een hoop apps (zelfs eentje om je GoPro mee te bedienen, MEGASUPERAWESOME! Ik kan dit helaas niet testen, want ik heb geen GoPro...). Ik heb hem trouwens ook meegenomen op skivakantie. Het viel me op dat in de sneeuw, met kou, de batterij niet zo lang meegaat. Ik haalde daar zo'n 2-3 dagen. Nu probeert 'ie dat goed te maken, en heeft hij het 12 dagen lang volgehouden.

Heb jij ook een Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart)?

Reviews door de redactie

Goeie review, je gaat wat dieper in op het dagelijkse gebruik, douchen en accuduur dan de meeste reviews, en daar had ik juist nog wat vragen over.
Die zijn nu dus beantwoord! :+

Als ik de mijne bestel wil ik hem graag een werkweek omhebben en gebruiken, en er mee douchen, om hem in het weekend, of iig één nacht, aan de lader te hebben, dit lijkt dus prima te gaan!
Bedankt voor je reactie!
De accuduur schommelt bij mij nog wel eens, dit ligt volgensmij aan de hoeveelheid meldingen die binnenkomen en hoe veel spelletjes je er op speelt. Je kan hier in ieder geval geen miskoop aan doen! Opladen is met n uur of 2 klaar. Niet uitvoerig getest maar als ie een heel weekend moet opladen is t niet goed iig :)