Specificaties Strategie en management-game voor de Nintendo DS - Bekijk alle specificaties

Worms - Open Warfare 2, Nintendo DS Review

Regeneration 26 augustus 2009, laatste update op 26 augustus 2009, 2.104 views

Worms - Open Warfare 2, Nintendo DS

Pluspunten

• Variatie aan spelmodi
  • De lollige sfeer

Minpunten

• Relatief lange laadtijden (5 - 9 seconden)
  • Af en toe frustrerende momenten
  • Niet al te veel gebruik van DS mogelijkheden.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Review: Worms Open Warfare 2 (NDS)

Afbeelding 1. Het doosje, boekjes en de game van Worms Open Warfare 2.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Ik had al eerder van de Worms games gehoord, maar nog nooit zelf die games gespeeld. Het zou een turn based strategie game zijn, waar een zekere "fun" factor inzit. Worms Open Warfare 2 voor de DS, zou een stuk beter zijn dan het eerste deel voor de DS. Voor een zachte prijs van zo'n 18 euro kon ik hem in december vorig jaar aanschaffen. Voor die prijs wilde ik het wel eens proberen.

Gameplay
Ik hem geen van de vorige Worms gespeeld, dus ik zou niet kunnen zeggen in hoeverre de gameplay van dit deel anders is dan bij voorgaande Worms games. Ik verwacht eigenlijk niet dat ze het veel hebben veranderd. Het is een turn based stategie game, waarbij je een tijdlimiet heb om een actie uit te voren. Je hebt ook nog een tijdslimiet voor om de map uit te spelen, maar die heb ik nooit gehaald. Wat hieronder beschreven staat geld voor de Campaign, Quick Game en Custom Game modus van de game. De Quick Game wordt er een game gestart, waarbij random wormen, omgeving en teams worden bepaald. Bij Custom Game kan je dit nog wel aanpassen. Bij Campaign zijn 30 maps te spelen en 5 extra die te vrij te spelen zijn.

Het is namelijk de bedoeling is dat je de tegenstander verslaat door ze te "'doden". Iedere worm beschikt namelijk over een X aantal levenspunten. Deze punten kunnen omlaag gaan door gebruikt van een heel arsenaal aan wapens zoals bazooka, dynamieten. Hoe krachtig ze zijn verschilt per wapen. Zo kan een dynamiet voor meer verlies van het aantal levenspunten zorgen, maar kan alleen dichtbij worden neergelegd en niet over een afstand worden gegooid of geschoten zoals de bazooka. Als een wapen wordt gegooid of geschoten of zal deze ook rekening moeten houden met de windrichting en hoe hard deze wind is. De wapens verschillen ook in het aantal gebruik wat verschilt per map, sommigen kan je slecht een enkele keer gebruiken terwijl andere oneindig kan gebruiken.

Afbeelding 2. Voorbeeld van wanneer het handig is, dat
het na gebruik van je wapen je nog even kan weglopen. :P

Klik op de afbeelding voor de bron.

Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om zoals jetpack waar je door de lucht kan vliegen, om maar wat te noemen. Na gebruik van hulpmiddelen verloop je beurt niet, deze verloopt wel na gebruik van een wapen, maar krijg je nog wel enkele seconden om bijvoorbeeld je iets te verschuilen. Je beurt is verder direct afgelopen als je, jezelf verwond tijdens het gebruik van een wapen, van een redelijk afstand naar beneden valt of in het water valt. Bij het laatste ben je ook je worm kwijt. Nadat je worm "dood" is gegaan zal deze met een kleine knal in een grafsteen veranderen, die knal zou eventueel omliggende wormen nog kunnen verwonden. Na een beurt van jezelf of de tegenstander verschijnt er ook een klein grappig zinnetje "*Worm* wasted no time only worm", (waarbij *Worm* de naam staat van de worm die net een actie heeft uitgevoerd). De taal is hier overigens niet van invloed, dit is altijd Engels.

Door gebruik van de wapens kan de omgeving ook worden verwoest. Verder ligt er in de omgeving ook van alles. Zo kunnen er (duidelijk zichtbare) mijnen liggen of brandstof tanks. Als de mijn een worm in de buurt komt van de mijn zal deze een geluid geven en na enkele tellen afgaan. De mijn kan ook afgaan als deze geraakt wordt door een wapen, net als de brandstof tank. Ook kunnen er pakjes liggen die levenspunten verhoogd. Andere pakjes vullen je wapens / hulpmiddelen aan. Verder is onderaan de map altijd water. Dit kan in sommige maps omhoog komen.

Er zijn nog enkele andere spelvarianten (zie Varianten spelmodi), maar deze variant vind ik vermakelijk om te spelen. De opzet voor een "fun" strategie game was ik toch wel positief van verrast. Hoe de worms doen en spreken is grappig om te zien en ook de zinnetjes na een actie zijn grappig. Wat ik persoonlijk minder vond is de tijdslimiet me enigszins hindert om een goede strategie te bedenken. Ook is het soms wat frustrerend dat ik de tegenstander niet weet te raken terwijl de tegenstander mij wel weet te raken op de meest ingewikkelde manieren. Voorbeeld: de tegenstander van de worm staat vlak naast me, maar hij schiet een bazooka de lucht in die door de wind beland deze (alsnog) om mijn worm. Dit kan (bijvoorbeeld bij cruciale momenten) ook wel eens frustrerend zijn. Maar dat zal wellicht voor een groot deel liggen aan mij beperkte ervaring. :P

Afbeelding 3. Zie hier o.a. linksonder de windrichting en de windkracht en zie
rechtsonder de teller die staat voor de resterende seconden voor je beurt en
daaronder in het klein een teller de resterende tijd voor het uitspelen van deze map.

Varianten spelmodi
Zoals gezegd zijn er een aantal varianten op de hoofdspelmodi. Zo is er een Puzzle modus, waar je met een beperkt aantal middelen het doel van puzzel moet oplossen. Hierbij heb je niet te maken met een tijdslimiet en ook de tegenstanders doen niets. De omgeving ook niet onverwoestbaar in deze spelmodus. Deze modus heeft 25 maps en 5 extra die te vrij te spelen zijn.

Dan heb je ook de Laboratory modus. Deze is onderverdeeld in Blow, Blast en Draw. Van elke submodus zijn 7 maps te spelen, waar nog 3 vrij te spelen zijn. De modus gebruikt meer van de DS mogelijkheden dan de andere spelmodi. Bij Blow moet je je worm in een eindpunt laten begrijpen door (gedeeltelijk) de map af te leggen met een parachute. Je worm zal langzaam naar beneden zakken. Je kan door te blazen in de microfoon hem omhoog krijgen. Bij Blast moet je je worm, net als bij Blow, naar een eindpunt brengen echter de worm kan niet doodgaan, behalve door in het water te vallen. Je kan door het touchscreen aan te raken een "blast" veroorzaken om zo je worm te verplaatsen. In Draw moet je een lijn of meerdere lijnen gaan tekenen om je worm naar het eindpunt te leiden.

Deze modi vond ik op zijn moment nog vermakelijker dan de hoofdspelmodi. Je hebt namelijk niet te maken met tegenstanders die je afmaken en ook is er geen tijdslimiet. Het water is hier je grootste tegenstander, die overigens ook best vervelend kan zijn. :P

Aanpassen
Verder kan je ook eigen worms team aanpassen. Zo kan je ze een eigen team naam geven. De worms individueel een naam geven. De kleur van de worms aanpassen. De taal aanpassen die de worms speken. Een andere "team flag" kiezen. De grafsteen aanpassen als een worm overlijdt. En de manier van juichen aanpassen na een overwinnen.

Verder kan je ook zelfs omgevingen maken (in het spel noemen ze dit "Landscapes"). Verder zou je ook een eigen "team flag" kunnen ontwerpen. Tot slot kan je ook de zogenaamde "schemes" aanpassen. Dit zijn eigenlijk de moeiljikheidsgraden van het spel die je tegenkomt in "Custom Game". Hier valt nog best veel aan te passen, zoals hoe lang een beurt mag duren, hoeveel ronden je speelt, met welke aantal levenspunten de wormen beginnen. Ook kan je de omgevingen instellen zoals is deze verwoestbaar of niet, zijn er pakketjes op te raken of zijn liggen er wel of geen mijnen, brandstof vaten in de omgeving.

Afbeelding 4. Zie hier o.a. een voorbeeld van de levenspunten die
vermeld staan boven de worms en de "verwoesting" van de omgeving.

Shop
In het spel krijg je na het uitspelen van maps uit de Campaign, Puzzle en Laboratory een X aantal punten. Deze punten kan je inwisselen in "The Shop" van het spel. Naast de extra maps zijn er ook aanpassingen te "koop" voor je wormen en dat zijn andere "huidskleuren" voor je worm, andere viering van een overwinnen, andere grafsteen als je worm dood gaat of extra zinnetjes die je wormen kunnen zeggen tijdens het spelen. Verder zijn er ook omgevingen te koop en enkele (speciale) wapens.

Oefenen
Wil je even oefenen voordat je begint? Dat kan, het spel begint automatisch eerst met een tutorial die je op elk moment opnieuw kan doornemen. Daarnaast zijn er ook 3 trainingsmaps. Hier kan je alle wapens naar hartenlust proberen.

Beeld
Worms is grafisch niet hoogstaand, maar voldoet prima voor zijn doel. De verwoeste omgevingen zien er aardig uit en zo ook de wormen. De wapens, en dan met name degene die kunnen worden gegooid of geschoten zien er ook aardig uit.

Geluid
Het geluid is over het algemeen goed te noemen. Voor de stemmetjes van de wormen vind ik grappig. Ze zullen wat zeggen als ze geraak zijn of iemand raken, maar ook als je bezig bent met je beurt. Nederlands behoort ook tot een taal die ze kunnen spreken. De achtergrond muziek, let ik eigenlijk niet veel op, maar het past wel bij de game. De special effect zoals het ontploffen van bommen klikt ook goed genoeg.

Afbeelding 5. Een worm gebruikt de jetpack. De balk onderaan in het midden
is trouwens een meter die vult bij gebruik van een wapen die je kan gooien of
schieten. Hoe meer deze gevuld is hoe verder gegooid of geschoten wordt.

Besturing
De besturing is goed te noemen. Je hoeft niet veel verschillende knoppencombinatie in te voeren dus daar ligt de moeilijkheid niet. Wel vind ik dat er niet veel gebruik wordt gemaakt van de DS mogelijkheden.

Prestaties
Er zijn zeker games die meer bieden wat betreft beeld, geluid en gameplay dan Worms, maar Worms is zeker niet slecht te noemen. Ik vind het een aardig pakket. Wat ik nog wel even wilde noemen is dat de game relatief lange laadtijden heeft. Voor een map mag ik wisselend 5 tot 9 seconden wachten. Terwijl ik bij andere games voor de DS geen merkbare oplaadtijd heb.

Replaywaarde
Er zit een multipayer modus op. Naast de singlecard met 2 spelers en de multicard met maximaal 4 spelers zou je ook online kunnen spelen. Ik heb zelf nog geen enkele multiplayer variant geprobeerd. Verder zou je ook eigen maps kunnen maken om langer zoet te blijven.

Wat betreft de offline single player modus is er veel te doen, echter ook enige beperkingen zitten hieraan. De Campaign heeft 30 maps, waarbij ik echter wel al 5 extra maps vrij kan spelen. De Puzzle heeft 25 maps zijn en 5 extra maps. Bij de Laboratory is in ieder modus 7 maps beschikbaar en 3 extra maps te verkrijgen. Er is dus best wel wat te spelen, maar zelf vind ik de moeilijkheidsgraad kan wel hoog in de hogere levels. Sommige maps moest ik echt meerdere keren proberen (waarbij ik niet eens alles heb uitgespeeld). Daarbij moet je dan denken aan een keer of 10.

Afbeelding 6. Wormen geraakt door een Airstrike. :P

Kwaliteit & stabiliteit
Ik heb tot nu toe geen vastlopers of bugs gehad. Ook lag ben ik nog niet tegengekomen. Wat betreft de kwaliteit en stabiliteit zit het dus prima orde.

Ik heb voor deze game 17,94 inclusief verzendkosten hoeven te betalen. Als ik alles bij elkaar neem vind ik het een prima prijs voor het geboden. Ik heb me zeker wel vermaakt met de game.

Al met al vind ik de game goed. Er is veel te doen en er is een variatie aan spelmodi beschikbaar. De lollige sfeer van de game is ook een pluspuntje. De moeilijkheidsgraad is (bij hogere levels) wellicht wat aan de hoge kant voor mij (als beginner), maar dit valt te betwisten. Het leidt bij mij wel zo nu en dan tot frustrerende momenten. Ook het punt dat er niet in elke spelmodus gebruik gemaakt van de Nintendo DS mogelijkheden zou een minpuntje kunnen zijn. De laadtijden zijn in mijn ogen wel een duidelijk minpunt, deze zijn, relatief gezien, lang te noemen met 5 tot 9 seconden.

Eindscore: 80%
(afgerond op 5 procenten)

Spel informatie
ReleasedatumNDS, PSP: 31 augustus 2007

Changelog
17-08-2009
26-08-2009
Review geplaatst. De Eindscore en Spel informatie toegevoegd.
Herlezen dus hier en daar wat beetje aangepast en wat stukjes tekst toegevoegd: Aanpassen (nieuw kopje + beetje aangevuld), Shop en Oefenen.

Heb jij ook een Worms - Open Warfare 2, Nintendo DS?

Even tussendoor:

Eindscore 80% kan je aangeven hoe je tot die score bent gekomen? (dus de verschillende onderdelen met hun wegingen en waarderingen?)
Zou het geheel nog even mooi wat kort samenvatten en verduidelijken.

Verder Nette review.
@ Sidewinder Ace en jbdeiman
Bedankt voor jullie complimenten.

@ jbdeiman
Je bedoeld de losse onderdelen zoals Gameplay, Beeld, Geluid, enz.? De eindscore baseer ik niet op een gemiddelde van deze scores aangezien dat niet altijd toereikend is. Verder vind ik het soms moeilijk een score te geven per onderdeel. Ik baseer mijn score dus op wat ik algemeen over het spel vind. Mocht je willen weten hoe ik persoonlijk de groene beooordelingsbalkjes bovenaan de review interpreteer:

zeer goed: . . ~ 85 - 100 %
goed: . . . . . . . ~70 - 84 %
voldoende: . . . ~ 55- 69 %
slecht: . . . . . . . ~ 28 - 54 %
zeer slecht: . . . ~ 0 - 27 %
Zeer mooie review :)

Echter is er wel één rare zin:
"Bij Blast moet je je worm niet als bij Blow naar een eindpunt brengen achter de worm kan niet doodgaan behalve door in het water te vallen."

Verder, zoals ik al zei, een prachtige review!
@ allen hierboven: dank allen voor jullie complimenten.

Dat 1 extra letter en 1 verkeerde letter zo'n kromme zin kan maken. :P Ik heb het aangepast en wat komma's toegevoegd. "Bij Blast moet je je worm, net als bij Blow, naar een eindpunt brengen echter de worm kan niet doodgaan, behalve door in het water te vallen." Dank voor het melden. :)
Nette Review! Deze game ga ik zeker kopen. Dit doet me denken aan Worms 1 en 2!
Erg goede review, zo uitgebreid had ik het niet verwacht. Ik ken Worms2 en heb daar vele leuke uren mee doorgebracht echter had ik wel eens de titel voor de DS voorbij zien komen maar nooit aandacht aan besteed. Leuk te zien en te lezen dat het een degelijke game, mocht ik ooit eens mijn Dingoo vervangen door een DS (:P of DS op Linux draaien) dan is dit 1 game die er zeker wordt bijgekocht.
de grootste lol van Worms (World Party, PC) vond ik toch wel het multiplayer aspect. Worms was een bron van nieuw vocabulair bij ons thuis ('napalmkuiltje' en 'ezeltje strike je' patent pending :p)
Ik kan me een hoop lol voorstellen bij een prachtige napalmstrike en dan de DS doorgeven aan je slachtoffer zodat ie z'n eigen wormpjes kan zien branden. Ik ga hem nu bestellen!