Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Jolla (Wit) Review

Ravhin 28 januari 2014, laatste update op 28 januari 2014, 674 views

Jolla (Wit)

Pluspunten

• Alle hardware die je nodig hebt zit er in
  • Mogelijkheid tot tweaken d.m.v. I2C
  • Mogelijkheid tot aanschaffen andere achterkant (TOH)
  • Lange batterijduur (Na tweak)
  • Prima camera
  • Actieve community

Minpunten

• Telefoon voor iemand die niet bang is voor CLI
  • OS heeft een redelijk beta gehalte
  • Scherm had iets meer resolutie mogen hebben
  • knoppen aan de zijkant hebben wat speling (kantelen)

Vanaf de HTC Dream ben ik al hardcore android fan. De aanpasbaarheid van het OS, linux als achtergrond en de Dalvik runtime... heerlijk punniken. Tijdens het gebruik van de Sony Xperia S begon ik mij meer en meer te ergeren aan de advertenties, de gesloten omgeving... en eerlijk gezegd, ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Keuze
Na alle consternatie over de NSA, Google en dergelijke was het voor mij een makkelijke keuze: weg bij Android. iOS vind ik te gesloten en ik ben te bevooroordeeld om WP8 te proberen. Jolla gaf met Sailfish OS een mooie optie:
  • linux :)
  • programmering in Qt wat een mooie uitdaging is (Java is voor mij te hoog gegrepen)
  • Een telefoon die beter is dan mijn huidige Xperia S
  • whopping new experience :D
  • Dalvik compiler aan boord dus native android apps draaien :)
De Appie App sideloadedHomescreen van Jolla met eigen achtergrond

Sailfish
SailfishOS heeft op het moment van review versie 1.0.2.5 en linux versie 3.4. Niet alle commando's zijn onder bash aanweizg maar daarover later meer. Alles wat je doet onder dit OS gaat snel en soepel. Dit is mede te danken aan de Qualcomm Snapdrgaon S4 plus met twee Krait kernen die maximaal 1,4 Ghz tikken. De UI reageert op swipes waarbij er onderscheid wordtgemaakt tussen top > beneden (sluiten), zijkant > zijkant (verkleinen naar tile) en beneden > top (notifications). Je ziet de apps in de tiles gewoon doorwerken, best cool :)
Live tiles met interactieve swipe-mogelijkheidTweakers @ Jolla

Jolla
De telefoon is volgens menig reviewer te duur. De processor is niet state-of-the-art, scherm is niet HD... noem maar op. De waarheid is: het klopt. Je betaald relatief veel geld voor de hardware. Dit neemt echter niet weg dat de user experience prima is. Het scherm is heerlijk gevoelig (en krasbestendig door gebruik te maken van Gorilla 2 glas), de apps snel en crisp, de camera schiet IMHO prima plaatjes die niet onder doen voor de meeste foto's die van smartphones af komen. De filmpjes zijn zonder haperingen en in orde. De schermresolutie is een kritiekpuntje. Je kan inderdaad bij gewoon gebruik onder de verkeerde omstandigheden de pixels zien. Zelf zie ik alleen het voordeel niet van een HD-scherm, behalve dat het je batterij opvreet. Over die batterij: je kan zonder problemen twee dagen doen met een lading van 2100 mAh, en vier als je de telefoon weinig gebruikt. Hiervoor is wel een tweak nodig want de NFC-chip draint in deze versie de batterij in 6 uur. Eerst zet je de telefoon in developermode om SSH en terminal te activeren. Hier moet je ook je wachtwoord ingeven.

devel-su
(your password) <- note: invisible writing. Jolla confirms that you are the superuser
systemctl mask tohd.service
systemctl stop tohd.service
exit
exit
Terminal met versie
De batterij daalt dan slechts 1% als je hem een nacht op je nachtkastje laat liggen - een ervaring die ik niet gewend ben van Android :P De lader is een 1000mAh lader dus niet echt snel. Ik heb alleen geen verbetering in laadtijd gezien als ik een 2000mAh lader gebruik, in 120 minuten is je Jolla weer ready to go!
Het geluid met bellen is prima. Helder en duidelijk, met weinig geruis op de achtergrond.

TOH
Jolla geeft aan dat ze -op termijn- veel verwachten van de achterkant of The Other Half (TOH) en de aanpasbaarheid van de telefoon op specifieke wensen. Vanuit de community zijn al een aantal mogelijkheden aangeboden. Vast staat dat er een mogelijkheid is om eventueel een exra batterij toe te voegen, of interactie met de telefoon te doen middels I2C.

Bash
Niet alle commando's zijn mogelijk in bash. Jolla heeft de filosofie dat programma's in Qt geschreven moeten worden en niet in een shellscript. Ook is het toevoegen van pakketten met het commando "make" niet mogelijk. Vanuit de Maemo community worden veel programma's als nmap en ettercap geport naar Sailfish OS. Er zijn legio programma's die wel goed werken, zoals ssh en rsync. Die laatste is vooral prettig om op een snelle manier een backup te maken van je gegevens op de Jolla naar een unix-server (Synology &c).

Verder
Ik heb nog lang niet alles verteld over deze telefoon waar ik blij mee ben. IP-adres op je USB-poort, SFTP gebruiken om je muziek over te zetten (your name is nemo ;) ), een betakanaal met geporte Maemo-progsels... ik hoop dat ik nog twee jaar punnikplezier mag beleven aan dit stukje hard- en software.

WIP
De review is nog Work in Progress en ik wil de komende maand(en) nog extra info en ervaring verwerken. Het OS is nog steeds beta en Jolla heeft aangegeven elke maand een update uit te rollen. Voel je vrij om vragen te stellen of verbeteringen aan te dragen :)

Heb jij ook een Jolla (Wit)?

Je gaat vrij diep in op de software, daarmee blijft de hardware onderbelicht naar mijn idee. Kan je wat foto's daarvan toevoegen?

Goede review verder!
Hoe is je mening nu, een jaar na het schrijven van deze review?
Ik ben eigenlijk alleen maar enthousiaster geworden van de Jolla. De software is nu stukken minder beta, het probleem met de NFC-chip is allang opgelost en veel items die nog niet (goed) geimplenteerd waren zijn nu prima werkend:
  • 4G :D
  • agendafunctie via CalDAV
  • adresboekfunctie via CardDAV
  • delen van je databundel via Wi-Fi (dit kan ook via een app)
  • als je gebeld wordt en je draait je telefoon om, wordt het gesprek gemuted
  • VPN opzetten via openvpn (CLI, en er is ook een beta app als je GUI wilt ;) )
Zo kan ik nog wel even doorgaan. De batterij houdt het na een jaar prima uit en de prijs van de telefoon is erg leuk geworden. via https://together.jolla.com kan je eigen wensen voor de software aangeven, waardoor je als community een zekere vorm van regie hebt over wat als eerste geimplementeerd moet worden.
Nice :) ik ga Jolla zeker overwegen voor mijn volgende toestel. Denk alleen wel dat ik wacht tot de volgende versie, gezien hij al inmiddels wat ouder is.
Het OS draait als de gesmeerde bliksem op de HW. Ik zou de telefoon voor dit bedrag zó weer opnieuw kopen. Sailfish 2.0 komt in mei 2015 uit, en dit gaat (verwacht ) net zo goed draaien :)