Supermicro A1SAi-2750F (retail) Review

GerkeP 28 januari 2014, 2.180 views

Supermicro A1SAi-2750F (retail)

Pluspunten

• Fanless, dus geen extra herrie
  • Mini-ITX formfactor, dus een kleine behuizing die niet opvalt en in de meterkast past.

Minpunten

• S0 dimms met ECC zijn aanzienlijk duurder dan andere modules
  • Best wel prijzig

Ter vervanging van mijn HP DL380G5 was ik op zoek naar een alternatief om Vsphere 5.5 te gaan draaien van VMware.
Eisen waren een goede performance, minimaal 16 GB geheugen en liever nog wat meer. Omdat ik 2 servers en een werkstation virtueel gebruik waren 8 cores ruim voldoende. Omdat ik ook moet bezuinigen ben ik ook op zoek gegaan naar een zogenaamd groen moederbord. Na het nodige uitzoekwerk bleek dat de nieuwe generatie Atom processoren van Intel wel eens interessant konden worden. Dus ik heb me daar op gericht in mijn zoektocht. Al snel kwam ik reviews tegen waarin de Atom c2750 erg goed naar voren kwam op een mainboard van SuperMicro. Daar ben ik me op gaan richten en na lang wachten (de leverbaarheid in NL was niet echt goed te noemen op dat moment) uiteindelijk dit bord aangeschaft. In de reviews bleek wel dat ECC geheugen een must was voor het gebruik met VMware, dus daar ook naar op zoek gegaan en gekozen voor betaalbare modules van Kingston, zoals ook door de reviewers werd aangegeven.

Uiteindelijk ben ik helemaal om en draai ik met veel plezier met mijn systeem

Heb jij ook een Supermicro A1SAi-2750F (retail)?

Ik zat ook naar dit bordje te kijken, totdat ik erachter kwam dat je amper aan 64GB geheugen kan komen in SODIMM ECC formaat. 8GB modules zijn geen probleem, maar 16GB modules zijn amper of niet te vinden.
Denk dat ik dan toch voor de Asrock C2750D4I ga, praktisch hetzelfde bordje maar dan met UDIMM waarbij 64GB geen probleem is. (64GB Corsair XMS geheugen voor 400 euro)
De chipset ondersteund max 32 GByte. Volgens mij geldt dat ook voor de Asrock

Dus 4x8 ;-)

[Reactie gewijzigd door GerkeP op 26 juni 2015 18:01]

Nope, 64GB (- Support up to 64GB DDR3 UDIMM, van de Asrock site). Op de Supermicro site staat ook 64GB. En dat heb ik nodig voor mijn VMware ESXi server :)
Dan is er een udate geweest, mijne kan max 32 aan volgens specs

Is ruim voldoende overigens

[Reactie gewijzigd door GerkeP op 26 juni 2015 18:10]

Is dat kleine blokje genoeg om die SoC/CPU koel te houden? Wat zijn de temperaturen onder full load?
CPU onder full load zit rond de 40 graden, niets mis mee dus
Één vraagje: waarom 1333 MHz geheugen ipv 1600?
Niet dat het echt veel verschil zal maken in snelheid, maar het is toch wat mooier om synchroon lopend geheugen te hebben.

Ik zit ook al een tijdje naar mobo's met deze cpu (of de C2758) te loeren, maar het nadeel van de Supermicro vond ik de SODIMMS, Asrock heeft een miniITX met normale DIMM-slots. Maar de microATX-modellen van Supermicro (A1SAM en A1SRM) hebben ook normale DIMM-slots (en helaas actieve ipv passieve CPU-koeling).

Ik wacht nog heel even af totdat de modellen wat beter verkrijgbaar zijn, nu heeft maar een handjevol shops deze bordjes, maar over een paar maanden zal het wel wat beter zijn.
Hallo Kenny mcCormick ;) ,

Ben na de reviews van STH ook al een tijdje aan het kijken, maar ik vind het jammer dat Supermicro geen miniITX met gewone DIMM-slots heeft en dat je daarvoor naar microATX-bordjes of naar Asrock zou moeten uitwijken. Maar mijn voorkeur zou toch naar Supermicro uitgaan (vooral IPMI bevalt me erg goed).
Verschil in verbruik tussen de C2550 en C2750

Ik heb een paar vraagjes;
Waarom heb je voor 1333MHz ipv 1600MHz geheugen gekozen?
Hoe 'voelt' het setje aan (prestaties)?
Hoe was de inbouw in de Node 304 kast, de inbouwvolgorde lijkt me een beetje tricky.
De 1600 mhz waren lastig leverbaar en significant duurder. Omdat het bij elkaar toch de 600 euro voorbij ging heb ik deze keuze gemaakt.
ik heb mijn VM's op mijn Synology 411+II staan. De performance is betrer dan op mijn DL380. Ik ben zeer tevreden

Inbouw ging simpel. Wel de voeding als laatste inbouwen.

[Reactie gewijzigd door GerkeP op 30 januari 2014 21:34]

Bedankt voor je review!

Heb je toevallig ook VMDirectPath (PCI Passthrough) in gebruik?

Ik zit ook aan dit systeem te denken, echter ik heb een firewire kaart nodig in een systeem om mijn tunerkaarten (FloppyDTV DVB-S2) door te geven aan mijn TV-Server.
Nee, ik gebruik een Belkin Network USB Hub (http://www.belkin.com/nl/networkusbhub/) voor dat soort zaken, maar ja dat is dus USB2.0
Ik gebruik een Synology DS212j als TV server met 2 hauppauge dvb-c sticks, ik krijg nl dvb-c via Glashart ongecodeerd binnen, dus geen trucages nodig ;)
Klopt het trouwens dat maar 1 van de usb front aansluiting het doet met dit moederbord?
Geen idee, die gebruik ik niet
Performed het een beetje onder ESXI ?
Ik heb een MSI Celeron 847 geprobeerd en dat was om te huilen, 80 mbps down onder esxi vpsphere 5.1 met een windows 7 ultimate 64. De kale windows install doet 330 mbps (cpus op 100%)
Dat zijn natuurlijk maar 2 cores van 1.1 GHz..
Een Celeron 847 is absoluut geen vergelijking met die Atom 8-core
Ik meet niet, ik merk dat de machine sneller is dan mijn oude Proliant DL380 met 2x 4-core Xeon op 3 GHz. Inmiddels draai ik VSphere 5.5