Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser RS 180 (Grijs) Review

sraf 27 januari 2014, 867 views

Sennheiser RS 180 (Grijs)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Makkelijk te verbinden
  • Stevige kwaliteit
  • bereik signaal
  • vervangbare batterijen

Minpunten

• voelt misschien iets goedkoop aan.
  • Gekke plaatsing van knopjes

Toen mijn oude koptelefoon stuk ging, en die niet voor een redelijk bedrag te repareren was ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe.
Bij mijn oude koptelefoon zat een redelijk lang snoer, wat enige vrijheid bood, maar een draadloze leek mij toch fijner.
Na enige tijd zoeken ben ik op de Sennheiser RS 180 gekomen. Het was een flinke smak geld, maar ik heb toen besloten het er toch voor neer te leggen.
Ik heb deze koptelefoon nu 2 jaar, en hij bevalt nog steeds! Nog geen moment heb ik spijt gehad van deze aankoop.
Ik ga het hebben over de volgende punten:
-Bouwkwaliteit en afwerking
-Gebruiksgemak
-Kwaliteit geluidsweergave
-bereik
-aansluitingen
-Conclusie
bouwkwaliteit en afwerking
De koptelefoon zelf is erg licht, de eerste keer dat je hem vast pakt zul je er van verbaasd staan. Ook is het omhulsel van plastic, wat het iets goedkoper laat lijken. De ear-pads kun je verwijderen en eventueel vervangen. In de koptelefoon zitten twee oplaadbare AAA batterijen, ik heb deze nog niet hoeven vervangen, maar het is wel mogelijk dit te doen.
De koptelefoon is wel stevig, er breekt niet makkelijk iets af. Na twee jaar intensief gebruik is er nog niks aan stuk gegaan.
Het zendkastje is tegelijkertijd een oplaadstation, deze is praktisch en staat ook niet lelijk. Ook deze is van plastic.

gebruiksgemak
Wanneer de koptelefoon op de lader ligt, hoef je hem er alleen maar af te halen en op twee knopjes te drukken. Het maken van de draadloze verbinding is erg makkelijk, en werkt prima.
De batterij gaat erg lang mee. Ik heb geen precieze getallen, omdat het vrijwel nooit nodig is geweest om hem af te zetten vanwege een lege batterij. De enige momenten dat dit wel nodig is geweest, was wanneer ik vergat hem weer op de lader te leggen. Maar wanneer je dit altijd netjes doet, zul je nooit problemen hebben met de accuduur. Er zit geen indicatie op de koptelefoon wat betreft accu. Hij valt op een gegeven moment gewoon uit.
Het enige nadeel in het gebruiksgemak vind ik de locatie van de knopjes op de koptelefoon. Er zitten 5 knopjes op onderrand van de rechter kant van de koptelefoon. In deze volgorde zitten er de volgende knopjes:
-Geluid harder
-aan/uit
-geluid zachter
-balance naar links
-balance naar rechts.
Er zit iets grootte verschil in de knopjes, zodat je ze uit elkaar kan houden, maar ik merk dat het vaak lastig is om de koptelefoon zonder te kijken harder of zachter te zetten. Hiervoor zet ik hem altijd even af.

kwaliteit geluidsweergave
Ik ben geen doorgewinterde audiofiel. Hier kan ik dan ook alleen maar mijn mening geven. Hoe is de kwaliteit van het geluid? Sennheiser.
De koptelefoon geeft gewoon fantastisch geluid.
De RS-180 is een open koptelefoon, wanneer iemand de kamer binnen komt, hoort hij/zij dus geluid van jou koptelefoon.

Bereik
Het bereik van het signaal is erg fijn. De RS-180 maakt gebruik van de 2,4 GHz 'KLEER' frequentie. Het stoort niet met andere signalen. Ik kan thuis het hele huis doorlopen. Pas wanneer ik naar buiten lopen valt het geluid weg. Maar je zult hier geen last van hebben wanneer je gewoon achter je pc/tv zit of je kamer door loopt.

aansluitingen
Aan de achterkant van het zendkastje zitten de aansluitingen. Hier zitten alleen analoge aansluitingen:
-rood/wit
-line in.
Dit kan voor sommigen een overweging zijn hem niet te kopen.

conclusie
Ik heb geen spijt van mijn aankoop. Het is een flinke smak geld, maar ik vind dat de RS-180 het absoluut waard is.
Aangezien het een open koptelefoon is, hangt je keuze er vanaf wat je precies wil hebben. Maar een ding is zeker, met de RS-180 krijg je waar voor je geld!

Heb jij ook een Sennheiser RS 180 (Grijs)?

Ik gebruik al jaren de RS 130, en dat met regelmaat.
Heerlijk als je in de keuken staat, in de tuin, ik wil niet meer zonder.
Werkt uitstekend . Bronmateriaal vanaf een hoofdtelefoonaansluiting op hoog volume is wel aan te raden, zodat je de headset niet al te hoog hoeft te zetten.
Ik neem aan dat je dat ook wel merkt als je de 180 gebruikt.
Ik denk dat velen snel verkocht zouden zijn als ze eenmaal de Sennheisers proberen.
Ik kan me nog herinneren dat ik toen ik de 130 net had, bij het opstaan vanuit een stoel ofzo wel eens naar links op rechts graaide met m,n armen vanwege "het snoer", dat was lachen.
Nette review.