Lenovo ThinkPad S540 (20B3001VMH) Review

DonD 26 januari 2014, 4.789 views

Lenovo ThinkPad S540 (20B3001VMH)

Pluspunten

• Degelijke, robuuste bouwkwaliteit
  • Fijn toetsenbord met Windows 8 knoppen
  • Goede accuduur
  • Vingerafdrukscan werkt snel

Minpunten

• Redelijk zwaar voor een ultrabook
  • Beeldscherm heeft matige kijkhoeken en voor een 'matte' afwerking spiegelt hij wel erg.
  • Clickpad is voor mij even wennen en rechtsklikken gaat soms lastig

Deze Thinkpad heb ik aangeschaft als vervanging van mijn 5 jaar oude Vaio. Ik heb voor deze laptop gekozen omdat ik een degelijke behuizing, 15" touchscreen, 8GB geheugen en een SSD wilde. De S540 biedt dat allemaal plus een vingerafdrukscanner en matte beeldschermafwerking. Ook ben ik voor de Thinkpad serie gevallen doordat ik de T430s op mijn werk gebruik en de bouwkwaliteit en design mij erg aanspreken.

Sinds de jaarwisseling heb ik deze Thinkpad in bezit en hij bevalt vrij goed. Vooral de bouwkwaliteit is erg goed (stevig) en de laptop is mooi afgewerkt.
Het toetsenbord is fijn en heeft op Windows 8 toegespitste knoppen. Ik mis echter wel media knoppen zoals play/pause. De verlichting in het toetsenbord kan wel weer erg handig zijn in donkere omgevingen.
Het clickpad was voor mij even wennen omdat twee fysieke knoppen ontbreken. Vooral bij rechts klikken wil de pointer nog wel eens verschuiven waardoor je mis klikt.
Het touchscreen werkt echt fijn met Windows 8 en de beeldkwaliteit is ok. De kijkhoeken zijn wat minder en voor een mat scherm spiegelt hij toch wel veel.
Verder werkt de vingerafdrukscanner erg snel bij het unlocken van de computer.
Voor een ultrabook is de laptop vrij zwaar en groot, maar het is dan ook een 15" formaat.
De accuduur is prima. Ik denk dat ik zo'n vijf uur op één lading doe als ik gewoon wat internet en
met Office werk.

Concluderend ben ik erg tevreden met mijn aankoop en ik kan hem dan ook aanraden, zeker voor deze prijs. Als je opzoek bent naar een erg lichte ultrabook of erg hoge eisen stelt aan het beeldscherm dan kun je beter even verder kijken. Ik kan echter prima met deze minpunten leven bij mijn dagelijkse computer gebruik.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad S540 (20B3001VMH)?

Ik heb deze laptop nu ook sinds 2 dagen. Het touchscreen reageert echter maar sporadisch. Herken jij dit of reageert het scherm altijd direct op touch?
Nee, daar heb ik geen last van. Bij mij werkt het touchscreen zoals je verwacht.