The Elder Scrolls V: Skyrim Legendary Edition, PC (Windows) Review

Tlozoot 26 januari 2014, laatste update op 26 januari 2014, 1.340 views

The Elder Scrolls V: Skyrim Legendary Edition, PC (Windows)

Pluspunten

• openheid spel, je kan gaan en staan waar je wildt
  • de meeste NPC's respawnen niet, wat je extra op je hoede houdt voor je de keuze maakt iemand om te leggen
  • alles draait om keuzes maken, en verantwoordelijkheid nemen voor degene die je gemaakt hebt.
  • Prachtige graphics

Minpunten

• per ongeluk iemand doden kan erg irritant zijn..
  • door bugs kan je soms vast komen te zitten
  • soms blijft er, hoe apart het ook klinkt, een Dragon vasy zitten, vast in de omgeving wanneer ik Fast-Travel naar bijvoorbeeld Whiterun, Windhelm of College of Winterhold

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Na dit spel al vanaf de release gewildt te hebben, heb ik begin december toch eindelijk maar besloten het spel aan te schaffen, tijdens de autumn sale op steam. En natuurlijk meteen de Legendary edition gekozen.

Had een paar keer vooraf de prologue uitgetest bij vrienden, en herkende deze dan ook meteen. Ik was er ook erg op gesteld zoveel mogelijk details te onthouden, omdat deze later in de game misschien terug konden komen.
De besturing kostte weinig moeite onder de knie te krijgen, aangezien dat geleidelijk aan werdt opgebouwd. En ~[Spoiler=spoiler] de onthoofding met de Headman's Axe (later in het spel verkrijgbaar als wapen)~[spoiler=spoiler]Solitude, tijdens de onthoofding van een Guard die een gevangene vrij liet, is het mogelijk de Executioner te bestelen(of gewoon te doden)~[/spoiler] hakt er ook gelijk in en ~[/spoiler]heb je gelijk door wat voor spel het is.

Dan krijg je een paar simpele tasks om verder de basis te leren, los je een paar puzzels op~[spoiler], en gaat door de eerste cave~[/spoiler]. En vervolgens sta je in Skyrim!

Je kan meteen bijna overal gaan en staan waar je wildt. En dat is ook zeker een groot pluspunt van dit spel. Een ander relevant detail om te weten dat, bij NPC's, dood echt dood is. Wat overigens erg vervelend kan uitpakken als je als een bloeddorstig beest iedereen in het dichtsbijzijnde stadje afslacht~[spoiler]Riverwood~[/spoiler].

Ik heb vervolgens de main questline gevolgt tot de Greybeards ~[spoiler]waar je naar High Hrotgar moet gaan, om over de Voice te leren~[/spoiler] (heb deze nog steeds niet gedaan, maar denk er over deze toch binnenkort te doen) en was voornamelijk dichtbij Whiterun aan het rotzooien.
Ondertussen had ik al een aardige "loot stash" opgebouwd en opgedeeld in mijn huis daar.~[Spoiler]Breezehome, verkrijgbaar door te kopen nadat je een bepaalde ~[spoiler]volgens mij het voor de eerste keer doden van een draak ~[/spoiler]quest hebt voltooid~[/spoiler] en had ik als eerste keer de Follower Lydia Totdat ik een quest kreeg en wakker werdt in Markarth~[spoiler]welke wordt gestart door met Sam ~[spoiler]of Sanguine, zoals later blijkt~[/spoiler]te praten in de plaatselijke Inn van Whiterun een Drinking contest met hem te houden~[/spoiler]. Dat was we'll even schrikken toen ik op de kaart keek!

Na de hele Temple of Dibbela leeg te hebben gestolen en wat in de stad te hebben rondgekeken, zette ik voet richting het westen.
Bij de Stables kocht ik eerst een wardog genaamd Vigilance, en dacht daarna slim te zijn door ook een toenmaiig groot deel van mijn Septims te spenderen aan een paard ~[spoiler]1000 stuks~[/spoiler] maar kwam bedrogen uit toen ik bijna meteen daarna hem weer kwijt te raken aan de plaatselijke bandieten~[spoiler]de Forsworn, net na de brug~[/spoiler].

Het erge van mij was, dat ik de eerste tijd niet wist dat er een andere manier van reizen is~[spoiler]Fast travel via kaart~[/spoiler] en combineer dat maar eens met een mooie portie Overencumbered en je kan er lekker lang over doen...

-(wordt direct doorgeschreven maar wil eerst voor de zekerheid opslaan ;) )
Gek genoeg worden de spoiler tags niet herkent, althans niet op mijn Blackberry(waar ik dit helemaal op schijf) , terwijl ze dat we'll in een bericht doen...

Ik ben dus vanuit Markarth een relatief behoorlijk stuk naar Solitude gelopen. Met de algemene voortgang van niks. Onderweg we'll een hoop geleerd over hoe de wereld in elkaar zit in Skyrim.

Toen ik daar aankwam gebeurde meteen het bovengenoemde tafereel, een hoop ondervragingen en een hoop zakken om te rollen. :p
Vervolgens maar een beetje random quests gedaan en wat andere minder random quests. Waaronder het uren achter elkaar ronddolen in de bergen ten noordwesten van de stad.(Kon niet de juiste weg vinden..) En het vergaren van meer loot. Toen heb ik ook de Vampire disease opgedaan.

Na weer een tijdje ging ik maar weer eens op pad. (Zoals de lezer vast we'll heeft gemerkt, wil ik graag elke optie uitproberen) en deze keer naar Morthal.
Ik had nog steeds Vigilance en zelfs Lydia bij me als Followers.

-tweede keer: voor de zekerheid opslaan

Aangekomen daar, ga ik door het bijna gebruikelijke rondje en rol ik de zakken van bijna iedereen in het dorpje. Als een van de eerste mensen daar ontmoet ik Falion. Maar ik vondt het maar al te leuk om een vampier te zijn, dus begon ik zijn sidequest we'll, maar maakte het niet af.

En toen ik de quest voor de Jarl van Morthal had gedaan, kwam het moment waar ik lang naar heb uitgekeken: mijn eigen huis bouwen!
Dus alle materials bij elkaar geschraapt en hem ook meteen helemaal afgebouwd Met als sidewings een Bedroom, library en als laatste en tevens meest gebruikte, een storage room. (Momenteel heb ik daar zoveel loot opgeborgen, netjes opgeborgen per container, dat de geschatte waarde toch we'll meer dan een paar miljoen is(random getal, maar waarschijnlijk nog een understatement)

Pas toen voor het eerst kwam ik er achter dat Fast travel mogelijk is. Na per ongeluk Morthal te hebben aangeklikt, terwijl ik voor de verandering niet de hulk uithang met die loodzware Inventory op mijn rug, gingen er talloze deuren voor me open.
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
Momenteel bezit ik alle huizen en ben dus ook Thane in alle Holds. Ben ik de leider van zowel de Thieves Guild, Namira's Cult, de Dark Brotherhood, de College of Winterhold en een aantal anderen. Zit er meer dan 350.000 Septims te rinkelen in mijn zak, en ben met zo'n 1780 een redelijke armor rating en met +/- 500 Archery rating een waardige opponent. Voor autowalk gebruik ik de scripttaal Autohotkey, (en voor het remappen van mijn kappote gamers muis. Zodat ik alsnog kan scrollen)

Conclusie:
Echt een heel mooi spel, zowel grafisch als qua gameplay. Meestal ben ik na een tiental uren klaar ermee, maar Skyrim houdt me gewoon vast. Terecht 5/5!

Ps. Aangezien ik dit getypt heb op mijn smartphone kunnen er wat spel fouten in zitten. Mijn excuses hiervoor.
Pps. Feedback in de comments wodt zeer gewaardeerd!

Heb jij ook een The Elder Scrolls V: Skyrim Legendary Edition, PC (Windows)?

Iemand nog feedback?
het is dat je er zelf om vraagt..

Allereerst zou ik wat structuur aanbrengen in je stuk. Hier bedoel ik mee, deel review op in logische onderdelen. Daarnaast moet je echt wat aan je spelling doen, bijna ieder woord dat je vervoegt is fout... http://www.tuxx.nl/spelling/werkwoorden/ Laat desnoods je stuk even door iemand lezen die wat meer verstand van spelling heeft dan jij. Verder... ja ik weet niet, kijk is naar hoe andere mensen een spel hebben gereviewd, daar steek je vast veel van op!

succes met je volgende reviews!
As i said before:
Ik heb deze review geschreven op mijn nieuwe Blackberry, met engelse auto-complete, wat er voor heeft gezorgt dat ik al de helft van de tijd ben bezig geweest om alles te correcten.
Neemt idd niet weg dat een groot deel incorrect is vervoegt.

As with structure: daar zal ik naar kijken.
En wat betreft andere reviews: zal ik ook wat mee doen.

Iig bedankt voor het acherlaten van een reactie.
Sommige NPC's die belangrijk zijn voor quests zijn onsterfelijk waardoor de verhaallijn altijd in dezelfde richting gaat, je word als het ware bij het handje gehouden om alles in goede banen te leiden en je daden hebben dan ook niet heel veel invloed op het spel verloop. Bij eerdere titels was het wel mogelijk om iedereen te doden en de quests die de NPC gaf waren dan ook niet meer beschikbaar.
De spoilers daadwerkelijk in spoilers zetten aub...
Probeerde ik, en heb het meerdere keren aangepast, maar krijg het op dit apparaat niet voor elkaar. De syntax klopt toch?
Ik vind dit een redelijke review. Toch wel een beetje sonde van die spoilers maar daar irriteer ik me niet bepaald aan. Verder is deze review zeer duidelijk van hoe jij dit spel hebt ervaren. Typfouten is gewoon een kwestie van nog een keertje nalezen. Verder vind ik dit spel zelf ook erg awesome. Ga zo door ;)
Thanks! Ik heb er ook flink van tijd in gestoken.

En wat betreft de spoilers: De Sytax klopt toch?
Heb een dummy DM gemaakt en daar deed het het wel gewoon..
ja je mag er trots op zijn hoor, ik zelf wil eigenlijk ook reviews gaan schrijven. Moet vooral nog een beetje kijken hoe en wat. Komt wel goed hoop ik ^^