Sony MDR-EX50LP (Rood) Review

Iccos 25 januari 2014, laatste update op 25 januari 2014, 359 views

Sony MDR-EX50LP (Rood)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit: warm, natuurlijk, lekkere bas
  • Comfort: doet niet pijn en valt niet uit je oren
  • Snoer maakt niet veel geluid als het tegen je kleren aanschuurt
  • Snoersysteem

Minpunten

• Isolatie: buiten en naar binnen toe
  • Geluidskwaliteit: gemiddelde separatie van bass, midden, treble
  • Kan de sub-bass niet halen

Sony MDR-EX50LP Red Review
Deze oordopjes heb ik al een paar maanden in bezit en het is tijd om een review te schrijven :)
Ik luister vaak naar muziek, zowel onderweg als thuis. Het liefst met in-ear oordopjes. Deze oordopjes heb ik gekocht, omdat mijn oude versleten waren na een jaar gebruik. De oude was een Philips van 15 euro. De Sony heb ik gekocht voor 20 euro. Mijn bugdet voor oordopjes voor onderweg is rond de 20-25 euro op dit moment. Dus dit is ook een vergelijking met budget oordopjes.

Geluidskwaliteit
Aangezien geluidskwaliteit het belangrijkste element is, zal ik daarom hiermee beginnen. Het was een hele verandering van de Philips (http://tweakers.net/price...he3590bk-%28zwart%29.html) naar de Sony. De Philips die voor zijn prijs een ongeloofelijk zuivere en diepe bass heeft, had verder niet veel te bieden. De snoer maakt te veel geluid, de treble is niet optimaal en de middentonen zijn gemiddeld. De separatie was wel uitstekend. De Sony in tegendeel heeft een wat warmere signatuur. De bass is vol en diep, maar kan de sub-bass niet bereiken. De midden en treble zijn goed voor de prijs en ook zuiver genoeg. De seperatie is wel wat minder dan de Philips, maar acceptabel. De snoer maakt weinig geluid, maar je kan het wel horen als het tegen je kleding aanschuurt. Sony levert met de oordopjes ook een snoersysteem: http://www.notik.ru/img/catalog_img/17408/big/3_sony.jpg

Kwaliteit en accessoires
In het pakje zitten drie silicon dopjes met verschillende maten. Na een week luisteren had ik het idee dat het geluid aanzienelijk was verbeterd (of ik raakte er gewoon aan gewend). Ze werken nog. De bouwkwaliteit is prima, zowel de snoer als de oordopjes. Ik heb situaties gehad dat ze echt even te duren hadden onder grote druk, maar gelukkig werken ze nog.

Comfort
Gebruiksgemak is meer dan voldoende. De snoeren raken niet snel in een knop. De plug heeft een hoek van 90 graden, wat handig kan zijn. Het comfort is een van de pluspunten van deze oordopjes. Een van de comfortabelste oordopjes die ik ooit heb gehad. Ze doen ook niet pijn na lang gebruik, wat uitstekend is voor lange tochten.

Isolatie
Het grootste minpunt voor mij is de isolatie (zowel naar buiten toe, als naar binnen toe). Anderen kunnen redelijk snel horen dat je muziek hebt opstaan, wat niet altijd even prettig kan zijn. Bijvoorbeeld in een bieb, daar zullen mensen je muziek horen als je het op een normale volume aan hebt staan. Geluiden van buitenaf hoor je zelf ook goed, wat voor mij afdoet aan de geluidskwaliteit. Je hoort de details in liedjes minder goed.

Kortom, ik ben er blij mee. Als mijn oordopjes kapot gaan, koop ik daarna altijd een ander merk/type oordopje om erachter te komen welke nou het beste is voor een zo laag mogelijke prijs.

Heb jij ook een Sony MDR-EX50LP (Rood)?

Ooit eens een 2pack van deze oortjes op iBood gekocht, en sindsdien wil ik geen andere. Mijn gehoor is slecht, dus de geluidskwaliteit kan ik moeilijk beoordelen, maar het draagcomfort en het feit dat het snoer bijna geen geluid maakt: super!
Mijn eerste setje heeft inmiddels het loodje gelegd, maar heb er nog 3 andere in gebruik nu. :)
Deze zijn inderdaad zeer comfortabel. Mensen die bijvoorbeeld naar audiobooks luisteren, zullen heel erg blij zijn met deze oordopjes. Het is fijn dat ook jij ongeveer dezelfde ervaringen hebt met dit product als ik.

[Reactie gewijzigd door Iccos op 26 januari 2014 15:17]