Arctic Silver Céramique 2 (25g) Review

- peter - 25 januari 2014, 641 views

Arctic Silver Céramique 2 (25g)

Pluspunten

• Koelt goed
  • Grote hoeveelheid (enorme spuit)

Minpunten

• Grote spuit is ook wel weer onhandig. Die kleinere zijn prettiger.
  • Veel stroperiger, kleveriger, daardoor heel moeilijk aan te brengen. Waardeloos!

Koelvermogen Score: 5
Ik was altijd fan van Arctic Silver 5, en wilde nu wel eens de Ceramique 2 proberen, omdat deze totaal niet stroom geleidt. Dat leek me wel prettig voor de zekerheid.

Ik kreeg (helaas na een week of 2 pas) mijn bestelling binnen. Het is een flink grote spuit, en hij kost maar een klein beetje meer dan de kleine versie. Dus financieel is dit wel voordeliger, als je t veel gebruikt iniedergeval. Echt praktisch is zo'n grote spuit echter niet, t aanbrengen is wat moeilijker/onhandiger door t formaat.

Helaas bleek dat ik ook om andere redenen beter de kleine versie had kunnen proberen, want Ceramique 2 is echt heel anders dan Arctic Silver 5. Het is veel en veel stroever, kleveriger, niet-vloeibaar. De prestaties zijn prima, qua koelvermogen, maar het aanbrengen ervan vind ik rampzalig.

AC Silver 5 is vrij vloeibaar, en zeer makkelijk met een creditcard of ander plastic pasje te verspreiden. (Dat word bij sommige processors aangeraden door Arctic Silver). Ook is t daarmee geen punt om een druppel op een processor te leggen en met t koelblok de boel te verspreiden door de druk.
Ceramique 2 is echter dus vrij stroef, en plakt overal aan vast, en wil alleen met veel moeite uitgestreken worden. Ik was minuten bezig om het spul op de processor te krijgen. Dit terwijl de handleiding hetzelfde aanraad voor Silver 5 en Ceramique 2. Ik heb t niet geprobeerd, maar ik vermoed dat zelfs het aanbrengen van een druppel Ceramique 2 en dit aanpersen niet de volledige oppervlakte gaat beslaan. Het is te stroef, te weinig vloeibaar.

Ik heb Arctic Silver nog gemaild met de vraag of dit normaal is, of dat ik een hele oude spuit heb gekregen ofzo, maar men bevestigde dat dit zo hoort. Mij werd aangeraden om hem 20 minuten in mn zak te houden om m wat op te warmen. Tsja.... dacht t niet.

Enige wat mij nog rest is om beter te onderzoeken of Arctic Silver 5 of andere bekende producten echt enig risico van geleiding hebben, of dat t alleen in extreme omstandigheden plaatsvind.

Miskoop dus, en niet aan te raden.

Heb jij ook een Arctic Silver Céramique 2 (25g)?

Je weet dat ceramique speciaal is gemaakt voor temperaturen lager dan kamertemperatuur he?
Neem hier maar eens een kijkje voor de beste thermal paste: http://www.tomshardware.c...harts/benchmarks,155.html
Ik had daar iets over gelezen, maar dat ging volgens mij alleen op voor Ceramique 1, niet 2.
Op de site van Arctic Silver kan ik t iniedergeval niet vinden.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 25 januari 2014 19:35]

Ik ga vandaag of morgen nieuwe paste kopen en koop dan in ieder geval deze: http://www.gelidsolutions...dex.php?lid=1&cid=3&id=77
Stef602 bedoeld dat vooral mensen met een 'Subzero'-koeling Céramique(2) gebruiken, CPU-temp onder 0 graden Celcius dus.
AS Céramique heeft daarvoor de juiste eigenschappen en is dus voor die doelgroep ideaal.
nou ook een druppel verspreid zich anders prima hoor.
misschien eerst even proberen alvorens zulke onzin te opperen? zou dit bij jou koeler niet verspreiden, dan maakt deze lang niet goed/strak genoeg contact.

zou er bijna een tegen beoordeling voor schrijven want de koelprestaties zijn namelijk veel beter als artic silver 5 en het droogt niet uit. Zoals wel eerlijk vermeld geleidt het ook geen stroom (handig voor de meeste mensen aangezien er vaak veel teveel koelpasta op gaat).

ik geef daarom jou "review" een 0+

om hoger te krijgen is nodig: beter vergelijk in koelpasta's (temps), onzin zoals levertijd eruit (of heb je direct bij Arctic besteld ofzo?)
Hoe kom je erbij dat de prestaties veel beter zijn dam as5? As5 droogt ook niet uit. Ik kan me wel voorstellen verder dat dit rotter is te gebruiken/verspreiden, ook met de rijstkorrelmethode.

Tube in een glas heet water, is binnen 30-60 seconden goed smeerbaar vermoed ik. +1 voor deze review.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 25 januari 2014 18:04]

het droogt wel uit, en dat is ook de bedoeling, wordt een soort keiharde pasta zoals dat ook standaard op heatsinks zit. Vind ik een nadeel omdat je altijd moet wrikken om de boel weer los te krijgen :P
maar idd dacht dat AC5 onderhand geen goede pasta meer was, maar valt mee. is inderdaad vergelijkbaar of zelfs iets beter als ik op de reviews afga. Topper is het niet meer en aangezien het veel duurder is imo het kopen dan ook niet meer waard. Heb zelf ook ceramique 2 gekocht uit prijsoverwegingen, 2/3c maakt niet zo veel uit onder waterkoeling.
Rustig maar.

Ik houd gewoon van wat context/cq verhaal. Ik zeg toch niet dat de levertijd van invloed is op mijn beoordeling ofzo?

Het punt is dat het me enorm tegenviel qua aanbrengen en ik het daarom waardeloos vind. Of t nu beter koelt of niet, boeit me niet zo. T gaat erom dat t voor mij op deze manier onbruikbaar is, en dat lijkt me nuttig voor anderen om te weten. Ik verwachtte een AS5 achtig product (waar ik erg enthousiast over ben dus) en dat is t niet. Ik bespaar graag mijn mede tweakers deze teleurstelling.

Wat voor cijfer er verder boven mijn review komt boeit me niet zo. T ging me om de teleurstelling over te brengen over dit product. Voor koelprestaties e.d. zijn vast andere reviews te vinden.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 25 januari 2014 18:10]

dat is niet het doel van het schrijven van een beoordeling, al moet het algemene gevoel natuurlijk wel naar voren worden gebracht. In dit geval mocht je geen defect product hebben ontvangen klopt het ook gewoon niet.

Net zoals de grote tube die dan onhandig is, het is geen voeder injectiespuit oid, dus jij hebt mini handen?
Ik heb dezelfde tube al bijna leeg en ik gebruik nooit een creditcard oid, nee het is niet vloeibaar maar dat het niet uitsmeert, heb ik geen last van.

laten we het maar mooi oneens zijn, ik zal ook een review maken :)
ennuh ps ik maak me nooit druk over zulke dingen hoor, rustig maar :P
Prima hoor. Ik houd van de KRO methode: het gevoel dat je wilt delen. ;)
Ieder zn ding dan maar. Je hebt duidelijk een andere stijl.

En over die spuit, ja, jij vind t blijkbaar niet onhandig, ik wel. We kunnen moeilijk objectief vaststellen dat jij een beter/objectiever gevoel bij die spuit heb dan ik, toch?

Ik zie je review tegemoet. :)
Haha ik ook, hij was gelijk op zn teentjes getrapt bij het lezen van een review dat hij zelf ook heeft. Bovendien is het ook niet waar wat hij verkondigt ten aanzien van as5. Anyways, stop die tube eventjes in een heet glas water en je kunt er veel beter mee werken. Doe ik ook ket die dikke / harde autowax potjes/flessen en andere dingen.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 25 januari 2014 18:24]

Ik gebruik Céramique2 als sinds het op de markt kwam in deze grote spuit, inderdaad is het bij kamertemp wat dikker/stroperiger. Maar ik gebruik de 'Erwt' methode: een druppeltje in het midden en dan de koeler erop, de druk van de koeler zorgt voor luchtbelvrije verspreiding. Je krijgt dan uiteindelijk Temperaturen die zich prima kunnen meten met AS5. :)
Ok, dat werkt dus wel. Ja, ik ga dat ook maar proberen. Mocht dat niet bevallen dan koop ik wel weer een keer een andere koelpasta.