Specificaties Actie, Avontuur, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Grand Theft Auto IV, PC (Windows) Review

Bartjebart 10 december 2008, laatste update op 17 november 2015, 5.841 views

Grand Theft Auto IV, PC (Windows)

Pluspunten

• prijs viel mij mee
  • Erg goede gameplay

Minpunten

• drukt zwáár op je systeem
  • nog niet volledig stabiel op ieder systeem
  • Inloggenop zowel Windos Live als Rockstar Social Club

Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 5
Stabiliteit Score: 2
Ik schreef deze review eerder vanmiddag, maar heb me daarin wellicht wat teveel gericht op mijn frustraties na een aantal vastlopers en 'wat mindere' grafische performance en was de toon wellicht wat te rancuneus. Vandaar dat ik deze review nu even wat bijwerk en in de komende dagen zal ik de review wellicht her en der nog wat uitbreiden, aanvullen en wijzigen. Er stond (ook al voor de aanschaf van dit spel) een hardware-upgrade in de planning. Wellicht dat ook dat wat gaat veranderen aan de review. Verder zal ik proberen om ook wat van de reacties op de review te verwerken in de review zelf.

Heb dit spel een paar dagen geleden gekocht, nadat ik een aantal voorgaande versies van GTA (waaronder San Andreas) op de PS2 heb gespeeld. Bij een gameshop hier in de buurt plukte ik het spel voor ¤45,- uit de schappen, wat ik op zich een vrij redelijke prijs vond (GTA San Andreas kostte me destijd ¤59,- als ik het me goed herinner). Wat me bovendien aantrok was de mogelijkheid om te multiplayeren. Met een aantal man een deel van Liberty City op z'n kop zetten lijkt me een prima bezigheid voor op de zondagmiddag.

Gameplay
Voor zover ik tot nu toe heb kunnen oordelen is de gameplay best leuk. Je hebt te maken met een kneus die je neef is en die zich behoorlijk in de nesten heeft gewerkt. Jouw taak om zijn belagers een lesje te leren. Verder ontmoet je snel in het spel al je eerste liefje, met wie je gezellig op date kunt (naar bijvoorbeeld de bowlingbaan) en dan kun je tegen haar bowlen. Pas wel op dat je haar niet per ongeluk in haar gezicht slaat als je je hand iets verkeerd op het toetsenbord zet, want dan is je date vrij snel over ;)

~[update 10-12]
Inmiddels ben ik wat verder in het spel en wordt het steeds interessanter (en verslavender; zoals we gewend zijn van de GTA serie). Door de missies te doen word je steeds verder geïntroduceerd in de stad en kom je steeds meer handige zaken tegen (autowasserette, autospuiterij, wapenhandelaar, etc.). Ook is Nico nu voor het eerst dronken geworden in het spel, dat was wel een grappige toevoeging. Na een flinke sex-partij met zijn virtuele vriendinnetje was hij echter weer broodnuchter. Al met al zijn er een boel leuke elementen in het spel kunnen we wel stellen dat Rockstar wat gameplay betreft wel een schot in de roos heeft gedaan.

Beeld
In de hoogste settings heb ik even gekeken hoe het spel er uit ziet en dat is best wel goed, alleen is het spel in mijn geval dan onspeelbaar. Ook worden randen van gebouwen wat raar weergegeven, wat me eigenlijk wel tegenviel. Blijkbaar heeft Nvidia een speciale driver voor dit spel uitgebracht; met m'n ATI kaart heb ik deze luxe (nog) niet en is het dus nog even wachten op een nieuwere Catalyst. In lagere setting wordt het spel minder onspeelbaar op mijn pc, maar het verschil is helaas wel erg groot. Uiteindelijk heb ik in de settings een soort van middenweg kunnen vinden door in ieder geval de resolutie maar op de native resolutie van m'n monitor te laten staan (1600x1200), waardoor het er allemaal nog wel aardig uitziet. Wat ik wel heel erg slecht vind is dat sommige aspecten structureel verkeerd worden weergegeven, waardoor bepaalde auto's meer op strandbuggies lijken (zie ook de screenshot)...
Dit screenshot behoeft denk ik geen verdere uitleg....

Zo zien de straat en andere textures van de omgeving er met de regelmaat van de klok uit

Geluid
Aan het geluid is me verder niets opgevallen, dus dat zal wel gewoon goed zijn denk ik. Leuk is dat je zelf muziek voor het station Independence FM kunt toevoegen door muziekbestanden in een map te slepen, zodat je in het spel in auto's naar je eigen favoriete muziek kunt luisteren. Toch leuk om je eigen bandje op de achtergrond te horen op het moment dat je uit het raam van de auto met je uzi een stad aan het terroriseren bent. :+ De DJ van Independence FM voorziet de liedjes bovendien van wat heerlijk cynische commentaren, zoals: "Now we're gonna play another tune you probably haven't even paid for." Uiteraard is de rest van het spel ook weer voorzien van het nodige commentaar van mensen in je omgeving die op alles wat jij doet (je lopen, je kleren en je rijstijl bijvoorbeeld) hun commentaar geven.

Besturing
Ik ken de GTA serie eigenlijk alleen van de PS2 en de overgang naar de pc is behoorlijk vanzelfsprekend en het kostte me eigenlijk helemaal geen tijd om er aan te wennen, dus dat vind ik dik in orde. De besturing is voor een groot deel gelijk aan die in elke gemiddelde FPS. Wat ik een erg handige feature vind (maar waar ik wel even aan moest wennen) is dat je tijdens het autorijden met de muis de camera om de auto heen kunt bewegen. Na wat oefening vond ik dit erg handig in gevallen waarbij je wat krappe manoeuvres moet maken.

Prestaties
Bij het instellen van de grafische settings wordt keurig weergegeven hoeveel de instellingen van je beschikbare videoresources vragen. Volgens die indicatie wordt van de 1024 beschikbare MB's in mijn huidige settings zo'n 400MB gebruikt, waardoor je zou denken dat je aardig wat headroom hebt en het spel soepel zou lopen. Nou helaas, dit bleek een grote misrekening. Als ik zeg dat ik gemiddel 20fps haal, dan schat ik het denk ik nog hoog in. Framedrops zijn meer regel dan uitzondering, vooral als er in een auto gereden wordt, waarbij veel omgeving moet worden geladen; het spel is dan compleet onspeelbaar en mijn harde schijf moet als een idioot werken om alles bij te houden, dit kan volgens mij niet helemaal de bedoeling zijn.
Het rare is nu dat mijn videokaart tijdens het spelen niet eens op 100% belast wordt, terwijl die volgens mij nog best wel wat harder z'n best zou kunnen doen. Ook mijn processor (@ 3GHz)komt tijdens het spel eigenlijk nauwlijks aan de 100% belasting, dus ook dat zou niet zo'n krappe bottleneck moeten zijn volgens mij.

Nu weet ik wel dat de grafische engine volgens de makers is uitgebracht om pas op toekomstige systemen optimaal te werken, maar in mijn ogen hebben ze het nu wel een beetje bont gemaakt. De mooie plaatjes die van dit spelletje overal te zien zijn, zijn volgens mij niet héél realistisch. De minimumeis voor de processor is een c2d @ 1,8 GHz, waar die van mij met 3GHz toch keurig boven zit. Verder wordt er een ATI X1900 + 256 MB geëist, waar mijn Radeon 3850 + 1024MB ook ruim aan voldoet. Bovendien loopt mijn kaart op 770MHz, in plaats van op de stock 670MHz. Ook heeft mijn systeem 4GB geheugen (32 bits, dus 3,3 toegewezen, maar toch ruim voldoende dacht ik), waar 1,5GB vereist is. Ook heeft mijn pc alle laatste updates van vista en Microsoft.NET Framework geïnstalleerd.

Er zou blijkbaar een patch voor dit spel komen en ik moet zeggen dat ik hoop dat die er rap komt. Evenals een driver-update van de kant van ATI. Wellicht dat ik hier (en bij het kopje hier onder) de score dan wat kan opvijzelen. Voor nu lijkt het er enigszins op dat het spel wat te overhaast is uitgebracht. Dat is natuurlijk ook geen verrassing, want het spel móet en zal voor kerst in de winkel liggen om zo nog een graantje mee te kunnen pikken van de traditionele december spending-spree.

Kwaliteit & Stabiliteit
Inmiddels is het spel bij mij zo'n 3 keer binnen een half uur spelen onderbroken met een "Fatal error: RESC10"... Dat is natuurlijk zwaar balen... Na wat zoeken zou dit blijkbaar te maken hebben met een gebrek aan videogeheugen, wat erg raar is, want iedereen loopt in reacties op deze review te zeggen dat ik juist te veel heb. ;) Hoe een discrapantie is dat? :P

~[update 10-12]
Nadat ik m'n instellingen op 1600x1200 pixels met lage details en medium textures heb gezet heb ik de RESC10 error nog 2 keer gehad na ongeveer een half uur spelen, maar gister en zonet heb ik meerdere uren achter elkaar gespeeld zonder een error te krijgen, zonder dat ik verder ook maar iets aan m'n instellingen of überhaupt aan m'n computer heb veranderd.

De prijs van ¤45,- viel me an sich mee. Helaas kocht ik voor dat geld een spel dat op mijn systeem niet altijd even speelbaar is gebleken, terwijl het systeem wel ruim aan de eisen voldoet.

Het lijkt me duidelijk; ik ben ontevreden over de technische aspecten van het spel. Ik hoop maar (en zie inmiddels in de reacties dat het zo is) dat er mensen rondlopen bij wie het spel beter speelbaar is dan bij mij. Mijn nieuwe processor en videokaart komen als het goed is morgen aan met de post en ik ben benieuwd naar wat dat voor verbetering gaat brengen. Qua spel zelf kan ik het zo langzamerhand meer en meer gaan waarderen, nu ik op magische wijze niet om het half uur meer een fatale error krijg en ik dus ook daadwerkelijk wat progressie kan boeken in het spel.

Changelog
10-12:
- Update Kwaliteit & Stabiliteit (error in de laatste paar speluren niet meer gehad) (+beoordeling veranderd).
- 2e screenshot toegevoegd
- 2e alinea onder Gameplay toegevoegd (+beoordeling veranderd)
- Conclusie bijgesteld

Heb jij ook een Grand Theft Auto IV, PC (Windows)?

Heb daarstraks een link ingestuurd ivm een fix voor de geheugenproblemen:
Ik weet niet of ze hem nog op de voorpagina gaan zetten, maar ik denk dat het jullie wel interessant leek :) hogere prestaties op hogere resoluties

hopelijk brengen ze snel een patch uit zodat iedereen deze verbeteringen krijgt...
Interessant stukje leesvoer :)
Mmh, dit lijkt me meer een klacht uit frustratie dan een review :P

Tsja, enige frustraties halen mijn score voor dit spel natuurlijk wel naar beneden. En ik heb op aanraden van Pikoe alle settings nog lager gezet (alleen 1600x1200 resolutie ingesteld, alle verdere schuifjes op hun laagst en de texture en render kwaliteit op medium), maar nog steeds is het autorijden een nachtmerrie bijvoorbeeld, omdat in elke bocht het beeld hapert en dat heeft al vele voetgangers hun leven gekost ;)

maar hoe je het ook wendt of keert qua soeplheid van beeld, dan nog is de kwestie van de fatal errors en de auto's (zie screenshot) niet opgelost en zeer irritant.
prima is ook weer relatief. Vast geen 60 fps :)
Inderdaad "Draait bij mij gewoon prima 1920x1200 high / very high met een Q6600, 4GB en HD4850" ... Als je 30fps prima vind ja; want meer zal je niet halen ...
Helaas is de hoeveelheid geheugen niet verantwoordelijk voor de prestaties van je grafische kaart. Daarbij is 1GB ook gewoon veel, weinig spellen die daar volledig gebruik van maken. De snelheid van het geheugen en de snelheid van de gpu is veel belangrijker....
Ik vind het ook altijd frustrerend om te zien als je een vrij nieuwe grafische kaart hebt dat het spul na een paar maanden al niet meer toereikend is om de nieuwste spellen met de hoogste settings te spelen.....
Bij een 3850 is 1GB ook gewoon overkill.
Het spel zelf stelt de instellingen in alleen gebaseerd op het aatal MB van de videokaart.
Zet de afstand een flink terug (naar 3 ofzo) dan loopt het een stuk beter.
Bij mij loopt het ook nog voor geen meter. Maar dat ligt niet aan mijn pc maar aan het spel. Want de ene keer loopt het redelijk op 1680x1050 met alles op medium, ik denk 30 frames met wat drops. Dus de instellingen moeten wat lager.(opteron 185@2.9/8800GT 512MB/2GB/2x 160GB RAID0) Maar dan ben ik een paar keer door het menu geweest en loopt alles gigantisch vast. Zelfs verlagen van instelling helpt niet :S ... zelfs menu's werken dan niet meer goed. Zeer iritant.

Ik heb nu een beta driver lopen van nvidia, die leverde wel betere prestaties, maar ook een BSoD |:( .. Ik hoop dat dit opgelost gaat worden met de patch die word uitgebracht, weet iemand ook wanneer die patch ongeveer komt? Want het lijkt me wel een leuk spel om te spelen, als het eenmaal loopt.
Nou ik draai alles op 1680x1050 met texture op medium en render op high met een :
e8400
8800gtx
4gb
(Xp pro sp3 32bit)
En ik draai op stock speeds, als ik een beetje alles opschroef kan ik alles op high zetten.
Dit is geen extreem snelle pc maar toch haal ik tussen de 30 en 40 fps constant, al wat er gebeurt. (Héél soms last van framedrops, maar dat heeft gewoon te maken met wat mijn pc nog meer aan het doen is volgensmij)

Vraag me af wat hij bijvoorbeeld op een Intel Pentium 4 531 zal doen met een 8800gt ofzo???

Eventjes nog aanvullend op het spel zelf. Voordeel is dat er tussendoor bijna niet meer geladen hoeft te worden, als je bijvoorbeeld een hamburger wilt gaan eten ofzo.
Soms merk je wel eens dat het spel toch wel een heel deel bugs heeft, maar die zullen er binnekort met een patch wel uitgepeuterd worden.
Heb nog niet erg lang gespeeld maar het is zeker vermakelijk, en vooral ook grappig.
Ben benieuwd hoe het verder gaat!

[Reactie gewijzigd door Caris op 7 december 2008 17:25]

Ik had eerst ook bij dit spel dat het beeld schokt enzo
ik heb `t voor een groot deel verholpen door er 4 gb geheugen in te prikken ipv 2 gb
Heb helaas 32 BIT vista waardoor ie maar 3,3 gb kan aanspreken volgens taakbeheer ;(
Ik heb verder trouwens een 9800GT 1 GB en een Phenom x3 8650
Mischien helpt `t ook nog om een driver update te doen van de videokaart, indien mogelijk ;)
een beetje geduld, de patch komt eraan ;)
Ik heb de ps3 versie en die loopt perfect , op mijn ps3.
Maar ik begrijp jullie frustratie , heb zo ook al veel kweddelle met spelletjes gehad en ik heb een bom geld in mijn pc gestoken maar dit is geen zekerheid op succes.
Patches , patches , patches dat is blijkbaar het magische woord met pc spellen.
Laten we hopen dat dit ooit veranderd. :z
Console spellen krijgen net zo goed updates/patches... Alleen merk je daar minder van.
Zet maar X-fire en dat soort programma's uit, dat fixed blijkbaar die fatal error