Asus RT-N15 Review

wvervuurt 7 december 2008, laatste update op 6 januari 2009, 1.487 views

Asus RT-N15

Pluspunten

• Snelheid op WAN-kant hoog (11MB/s up/down)
  • Mooie & compacte vormgeving

Minpunten

• Afgeraffelde web-admin
  • Verbindingsproblemen OS X (zie boven)
  • Vele bugs:
  • Port forwarding niet goed configureerbaar
  • Vaak internet kwijt na reboot
  • Moet dan terug naar fabrieksinstellingen
  • Config im-/export werkt niet goed
  • Product is nog niet af!

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 4
Let op: Onderstaande review is geschreven ten tijde van firmware versie 1.0.0.7, inmiddels is versie 2.0.0.4 uit. Heb het product inmiddels niet meer in bezit, dus kan daarmee helaas niet testen. Grote kans dat onderstaande problemen niet langer gelden.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoewel de featureset en snelheden van deze router prima zijn, is de uitwerking van het product ronduit slecht. De web-admin laat her en der steken vallen waardoor hele normale instellingen niet mogelijk zijn of voor onverwachte problemen zorgen. Deze problemen zullen ws. d.m.v. een firmware update kunnen worden opgelost, maar op dit moment: niet kopen!

Vooropgesteld dat de router, eenmaal geconfigureerd, prima werkt wat doorvoersnelheid betreft, hier een opsomming van de problemen waar ik tegenaan loop:

- Voor mijn FTP-server (passive ftp) wil ik port range 60000-65534 forwarden naar dezelfde range op de server. Als ontvangende port range aan de wan-kant is dat prima op te geven ('60000:65534'), het veld waarin de port range waarnaar wordt doorgestuurd moet worden opgegeven kan echter slechts de waarde '60000:6553' bevatten (de 4 past er niet meer bij). Het is dus onmogelijk deze forward te configureren - terwijl deze exacte situatie wel prima mogelijk was met de ietwat oudere Asus WL500G die van dezelfde webadmin gebruik maakt - een duidelijke bug.
- Na het maken van een wijziging in de config moet de router steeds opnieuw opstarten, itt bijv. veel Linksys routers. Op zich geen ramp (wel jammer), ware het niet dat de router 1 van de 5 keer dat wordt gereboot zijn internetverbinding kwijtraakt, en die is slechts te herstellen door terug te gaan naar fabrieksinstellingen (!) en de boel helemaal opnieuw in te stellen. Daarna voorzichtig met instellingen wijzigen, want als de router zich heeft verslikt zit er niets anders op dan opnieuw te beginnen (vandaag al 3 keer gedaan omdat ik wat port forwards en wireless lan-configuratie wilde wijzigen).
- Een dump maken van de config en die in zo'n geval herladen biedt geen soelaas; zelfs na teruggaan naar fabrieksinstellingen, de config handmatig herstellen en dan exporteren naar een config file, komen er bij het herladen van die config file foutieve instellingen terug van voor de reset naar fabrieksinstellingen (!?). Ik heb dit meerdere malen getest om zeker te weten dat ik niet per ongeluk een oude config file gebruikte, maar fabrieksinstellingen zijn voor Asus blijkbaar niet echt fabrieksinstellingen.

Hoewel de featureset, doorvoersnelheid en bereik prima in orde zijn, is dit product dusdanig onaf op de markt geknikkerd dat het absoluut onbruikbaar is voor iedereen die meer wil dan een dynamisch IP-adres van zijn ISP krijgen en lekker draadloos internetten. Iedere configwijziging brengt het risico met zich mee dat alles opnieuw moet worden ingesteld - niets anders krijgt de internetverbinding weer aan de praat - en zelfs dan blijven bepaalde foutieve instellingen behouden. Ook op alle andere fronten voldoet dit product zeker niet; lage betrouwbaarheid, slechte feature-documentatie en niet goed naar wens configureerbaar.

Ik heb de router getest op een internetverbinding die zelf altijd stabiel is met de WL500G van Asus, die met dezelfde instellingen geen enkel probleem heeft. Terugzetten van de WL500G lost ook alle problemen op.

Een detail voor Mac-gebruikers:
De eerste 1 tot 5 minuten na opstarten (varieert) is de router niet benaderbaar vanaf OS X (op nieuwe macbook). De netwerknaam wordt vetgedrukt weergegeven in het Airport menu, verbinding maken lukt niet. Research leert dat dit ws. samenhangt met Vista-functionaliteit die in de router zit ingebakken en niet verder uit is te schakelen. Na 1 tot 5 minuten wordt het netwerk pas normaal benaderbaar vanaf OS X. Zolang de router blijft draaien niet zo'n probleem; tijdens het configureren een vertragende lastigheid. (Heb helaas niet kunnen testen op Windows).

Conclusie: laat dit product links liggen tot er een nieuwe versie van de firmware uitkomt. Hopelijk neemt Asus dan wel de moeite goed te testen. Qua snelheid (zowel down- als upload is 7MB/s geen probleem, intern is de router wat traag voor een 802.11n router met gigabit lan) voldoet het product namelijk aardig. De afgeraffelde webadmin en vreemde bugs van firmware 1.0.0.7 maken dit product echter praktisch onbruikbaar. De mijne gaat terug naar de winkel!

Heb jij ook een Asus RT-N15?

Inmiddels is er nieuwe firmware op de asus website verschenen:
ASUS RT-N15 firmware version 2.0.0.4
2008/12/12 update

Heb je deze al geprobeerd? Ik ben erg benieuwd of de router hierdoor beter functioneert.
Hoi secutor,

inmiddels heb ik de router teruggebracht naar de winkel, helaas kan ik dat dus niet testen.
Alle genoemde problemen lijken me softwarematig op te lossen, dus grote kans dat dit product inmiddels beter functioneert.

Thanks voor de mededeling, ik heb het opgenomen in de review.
Ik heb dezelfde firmware en er zijn inderdaad behoorlijk wat problemen mee. De software is echter te vervangen door een opensource firmware. DD WRT, De router doet het nu stukken beter. http://www.dd-wrt.com/site/index
Succes.