Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box 750GB Review

edgarveersel 5 december 2008, laatste update op 5 december 2008, 1.566 views

Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box 750GB

Pluspunten

• Maakt erg weinig geluid, dus je zou hem zelfs in je slaapkamer kunnen plaatsen.
  • Stevige behuizing.
  • Goede user interface met goede user-management mogelijkheden
  • Snel
  • Zowel USB als Ethernet

Minpunten

• Kan alleen FAT32 geformatteerd worden, dus max 4Gb bestanden.

Features Score: 1
Ik kocht dit de CHD3NET met drie doelen. Als opslag van mediabestanden voor muziek en DVD's, als extra schijfruimte en voor de opslag van backup-bestanden van mijn website. Bestanden worden in dat laatste geval automatisch vanuit de website naar de schijf geschreven via FTP.

Uit de verpakking
De CHD3NET ziet er netjes uit. Solide apparaat dat niet al te groot is. Hoewel niet noodzakelijk vind ik het ook nog wel een mooi apparaat.

Instellen
De webinterface is goed opgebouwd. Mooi is anders, maar alles werk naar behoren. Ik ben vooral geÔnteresseerd in gebruikersbeheer en dat is allemaal netjes geregeld.

InitiŽle vulling
Ik ben heel blij dat de schijf naast een netwerkaansluiting ook een USB poort heeft. Daarmee kun je vlekkeloos op hoge snelheid rechtstreeks naar de schijf schrijven. Wat mij betreft een noodzaak voor iedere netwerkschijf.
Wel stuit ik hier op een groot probleem, waar ik even niet bij had nagedacht. Omdat de schijf alleen werkt met FAT32 is er een limiet op de bestandsgrootte van 4Gb. Een DVD-image is groter en past er dus niet op! Voor mij een blokkerend bezwaar en ik vind Conceptronics dit ook echt niet zo kan verkopen.

Gebruik
Toch maar even geprobeerd en op mijn netwerk aangesloten. Bij het gebruik als FTP server loopt alles soepel. Je moet een kleine NAS natuurlijk niet vergelijken met een echte FTP server, maar niets te klagen hier.
De CHD3NET is erg stil. Hij stond bij mij op de slaapkamer en dat ging prima. Hij heeft geen ventilator en knispert hooguit een beetje bij activiteit.

• Online Livebox
  • Windows XP

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box 750GB?

Je kan je DVD's toch uitgepakt op het apparaat zetten? Dan loop je niet tegen die limiet aan.

Is het echt niet mogelijk om hem in een ander formaat te formatteren ?
De meeste conceptronics apparaten werken op een "minilinux"
als je zou proberen de schijf IN de NAS te formatteren met de eigen optie, maakt hij er (IMO) een ext3 bestandssysteem van.

dan heb je wel + 4Gb files.
@Catch22: Ja, er zijn vaak wel workarounds. Vraag is of je dat wenselijk vind bij een nieuw apparaat.

@FreshMaker: In de handleiding staat dat de NAS echt alleen maar overweg kan met FAT32. Ik heb niet geprobeerd om de schijf alsnog anders te formatteren. Ik zou vrezen dat de schijf niet meer zou worden herkend.