Specificaties Gamepad voor de PC - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Gamepad F710 Zilver Review

n0hh 21 januari 2014, laatste update op 21 januari 2014, 1.222 views

Logitech Wireless Gamepad F710 Zilver

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Batterijduur
  • Verlengsnoer

Minpunten

• Verbinding
  • Drivers

Introductie
Omdat ik ~2 jaar geleden mijn eerste NBA 2k game kocht, merkte ik snel genoeg dat het toetsenbord je erg limiteert in de mogelijkheden in dit spel. Eigenlijk is het gewoon onmogelijk om deze game met toetsenbord te spelen i.t.t. andere sportgames.

Omdat al mijn randapparatuur van Logitech is en ik altijd goede ervaringen heb met Logitech, wist ik dat het een Logitech gamepad moest worden. In mijn "research" vooraf kwam ik de eerste tegenvaller al tegen: de gamepad kan niet aangesloten worden op de Unifying ontvanger. Afijn, dat weerhield mij er niet van de gamepad alsnog te bestellen, want als dat het enige is, dan kan ik daar prima mee leven. USB poorten zijn bij mij niet schaars.

Installatie
Hier begon de ellende. De meegeleverde drivers werken niet. Ik krijg de gamepad niet verbonden met mijn PC. Heel Google afgestruind maar geen passende oplossing kunnen vinden. Lotgenoten daarentegen genoeg. Ik geef me eigenlijk nooit over op het gebied van computerzaken, maar heb hier voor het eerst overwogen de strijd op te geven en de gamepad terug te sturen. Het is dat de verkopende partij dwars lag want het moest in de originele verpakking retour gestuurd worden. Zodra je deze verpakking binnen hebt, zul je begrijpen dat het onmogelijk is deze verpakking te openen zonder het finaal aan flarden te snijden/knippen/scheuren. Iets waar ze bij Logitech nog eens goed naar moeten kijken. Dus ik had twee opties, een gamepad van dik EUR 50,- de kliko in knallen of nog verder zoeken naar een fatsoenlijke fix. Toch maar gekozen voor die laatste optie.

Fix
En daar was het dan, de fix. Via een filmpje op Youtube. Het komt er op neer dat je de XBOX 360 controller drivers moet downloaden van de Microsoft website. Eenmaal geïnstalleerd krijgt de gamepad ein-de-lijk direct verbinding. Dat was al een hele winst. Weet niet of ik Youtube links mag plaatsen in een review, maar het was een filmpje van user 317andrew317.

Gebruik
Het is moeilijk om iets te zeggen over het daadwerkelijke gebruik omdat de gamepad werkt met drivers van een derde partij. Wat ik er over kan zeggen is dat het niet soepel werkt. En dat is in vergelijking met een console. Ik ben zelf niet in het bezit van een console, maar heb wel de nodige uurtjes "gelogt" bij vrienden. Dus wat dat betreft heb ik wel goed vergelijkingsmateriaal. Het voelt allemaal erg "clunky". Soepele bewegingen maken is er niet bij, het gaat vrijwel altijd óf voluit óf gewoon niet. Daarbij blijft de verbinding erg gevoelig. Ik zit op ~30 cm afstand van de ontvanger en ik merk dat soms even hapert. Het is een fractie van een seconde, maar tijdens NBA 2k kan dat het verschil zijn tussen een blok of punten voor de tegenstander (en mogelijk het verlies van een wedstrijd). Op onderstaande foto zie je de afstand tussen controller en ontvanger tijdens het gamen.

Wat betreft de ergonomie en indeling van de gamepad is er weinig op aan te merken. Het zit goed in elkaar en ligt lekker in de hand. De rubberen achterkant helpt hier ook bij. Alleen de LB en RB buttons zijn matig. Ze zitten wat losjes gemonteerd en rammelen daarom ook. Tevens zijn het hard plastic buttons die een luide klik geven als je ze indrukt.

Een uitstekend punt is de batterijduur. Ik heb de gamepad nu zo'n 20 maanden in gebruik en zit nog maar aan mijn tweede setje AA's. Nu zegt dat niet heel veel, maar ik speel er voornamelijk NBA 2k games mee en wat GTA en volgens Steam heb ik daar nu ruim 500 uur op zitten. Best netjes als je het mij vraagt.

Het moge duidelijk zijn dat als alleen de drivers werken van een concurrerend bedrijf, je iets fout doet als Logitech zijde. Iets wat ik van veel bedrijven had kunnen verwachten, maar zeker niet van Logitech! Ik heb de gamepad werkend gekregen maar optimaal is het nog zeker niet. De verbinding blijft erg gevoelig en ik merk nog steeds dat hij soms even wegvalt terwijl ik gebruik maak van het verlengsnoer. Als ik de ontvanger aan de voorkant van mijn PC aansluit, dan valt de verbinding ontzettend vaak weg. En de afstand tussen controller is dan net één meter.

Hoewel de gamepad werkt, merk ik dat het niet werkt zoals het hoort te werken. Het voelt allemaal erg "clunky" aan. Daarom geef ik ook een negatief koopadvies. Ik ben zelf ook aan het kijken een PS3 controller te kopen ter vervanging van de F710. De XBOX 360 controller is ook een goed en goedkoper alternatief.

Heb jij ook een Logitech Wireless Gamepad F710 Zilver?

Hoi n0hh ik heb precies hetzelfde apparaat gekocht en de driver deed het niet, toe ben ik op forums gelezen dat iemand een zelfgemaakte driver van dit product geprogrammeerd had. 8)7

Ps. de verbinding is ook erg vervelend