Specificaties 4,95" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 16GB Zwart Review

Arthur-M. 21 januari 2014, laatste update op 25 april 2014, 8.584 views

LG Nexus 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Snapdragon 800
  • 2GB geheugen
  • Scherm
  • Batterijduur
  • Software

Minpunten

• Camera(software)
  • Speakers
  • Weinig mooie accesoires
  • Het scherm krast snel

Nexus 5

• Bereik
  • Software
  • Opslag
  • Alternatieven
  • Nadelen
  • Conclusie
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Nexus 5, het nieuwe toptoestel van LG en Google. In deze review ga ik mijn ervaringen met jullie delen omtrent de Nexus 5.

Specificaties van de Nexus 5:
  • CPU: Snapdragon 800
  • Gpu: Adreno 330
  • Opslag: 16GB
  • Geheugen: 2GB
  • Camera: 8mp met OIS
  • Batterij: 2300mah
Waarom een Nexus 5?
Ik heb dus voor de Nexus 5 gekozen, maar waarom? Ik had al een Nexus 7 (2012 versie) en een iPod touch. De Nexus 7 beviel mij meer dan de iPod en ik ben een beetje uitgekeken op iOS, en de Nexus 5 had dezelfde software als de Nexus 7, welke ik erg fijn vind werken. Ik kon ook voor een LG G2 kiezen, maar ik vond het de meerprijs niet waard en het design van de Nexus 5 vind ik veel mooier. Een grote rol speelde natuurlijk ook de specificaties en die zaten bij de Nexus 5 wel goed. Je krijgt voor 399,- een Snapdragon 800, 2GB werkgeheugen, 16GB opslag en een 1080P (fullhd) scherm.

Bouwkwaliteit en uiterlijk
De bouwkwaliteit van de Nexus 5 vind ik persoonlijk erg goed. Hij ligt fijn in de hand, hij is niet te groot en het materiaal waar hij van gemaakt is houdt heel erg fijn vast en hij is ook niet glad, dus hij glijdt niet uit je handen. Ook ben ik geen fan van het schreeuwerig glimmende plastic, dat Samsung bijvoorbeeld in hun telefoons gebruikt. De Nexus 5 heeft dit gelukkig niet. Een nadeel van de Nexus 5 vind ik wel dat het scherm snel krast, jammer is dat. Het kan natuurlijk ook aan mijn gebruik liggen -ik gebruik hem redelijk intensief-, maar toch blijft het jammer.

Veel mensen vinden het uiterlijk van de Nexus 5 niet mooi en/of saai, maar ik houd juist wel van deze sobere uitstraling. Ik heb trouwens geen last van een loszittende powerbutton en/of volumeknoppen.

Prestaties
Over de prestaties kan ik kort zijn: het is duidelijk een high-end smartphone. Alles loopt super snel. Apps openen meteen en multitasken gaat ook heel vloeiend, dat komt mede door de 2GB geheugen en de Snapdragon 800 die erin zitten. Hij is ook een stuk sneller dan mijn Nexus 7. Ik heb enkel Antutu benchmark gebruikt, en de score was 29818 pts (zie de foto onderaan de review), hier ben ik erg tevreden over. Ik heb ook nog games getest, alle games die ik getest heb (Dead Trigger 2, Asphalt 8 etc.) lopen hier ook erg vloeiend op.

Edit: Over de prestaties ben ik nog steeds erg tevreden. Sommige mensen schreven in hun reviews dat de Nexus 5 langzamer werd na een paar maanden gebruik, maar hier heb ik nog geen last van gehad. Alles gaat nog even snel en soepel.

Batterijduur
De Nexus 5 heeft een batterij van 2300mAh. Over de prestaties ben ik prima te sperken.
Veel mensen klagen over de batterijduur van de Nexus 5, maar ik ben er juist wel tevreden over. Mijn Nexus 7 en iPod touch 5th gen. hebben allebei een veel slechtere batterijduur. Met de Nexus 5 kom ik makkelijk een schooldag mee door, met een screen-on time van 4 uur en 39 minuten met nog 5% over, met schermhelderheid voor een deel van de dag op het hoogst en voor het andere deel van de dag op ongeveer de helft van de volle helderheid. En zelfs 1,5 uur gps aan. Erg goed dus. Ik kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S4 of G2 dit veel beter doet.
Het lijkt wel alsof de batterijduur steeds beter wordt, want toen ik de Nexus nog maar een paar dagen had haalde ik met moeite een screen-ontime van 3,5 uur. Nu haal ik dat dus met gemak en zelfs nog een uur meer.

Scherm
Het scherm van de Nexus 5 beschikt over een FullHD scherm met een ppi van 480. Een ppi van 480 is natuurlijk overkill. Op mijn iPod touch met een resoltie van 1136x640 zie ik ook bijna geen pixels. Wel zie ik duidelijk een verschil met mijn Nexus 7, maar dat is natuurlijk vrij logisch omdat die 1. een groter scherm heeft; 7" tov 5" en 2. een lagere resolutie heeft.

De kijkhoeken vind ik ook erg goed, als ik het scherm omdraai voor ongeveer 70 graden zie ik alles nog prima. Ook is de helderheid prima.

Camera
De camera(software) is iets waar veel mensen over klagen. Hier ben ik het helemaal mee eens. Het duurt gewoonweg te lang voordat de foto geschoten is, en al helemaal in HDR+ modus. De foto's die uit de Nexus komen zijn redelijk. Aan de andere kant; wie echt goede foto's wil maken, zal dit nooit met een smartphone doen, maar het een DSLR. Ik ben ook van mening dat een smartphone niet een hele goede camera hoeft te hebben en dat hier ook wel op bespaard zou kunnen worden, wat Google en LG ook gedaan hebben bij de Nexus 5.

Bereik
Het bereik van deze telefoon is over het algemeen goed. Soms heb ik wel slecht bereik op school, maar op andere plaatsen heb ik eigenlijk nooit last van slecht bereik.

Software
Een van de redenen dat ik voor de Nexus heb gekozen is de software. Ik vind de software van Samsung of LG echt totaal niet mooi, veel te rommelig en vol met features die je toch nooit gaat gebruiken, en ook nog eens veel opslag in beslag nemen. De software van de Nexus 5 is hoe Google Android wil hebben. Ook is een groot voordeel van de Nexus apparaten dat je heel snel de nieuwste software updates krijgt, iets wat ik belangrijk vind. Voor Android 4.4 Kitkat zijn ook erg veel apps beschikbaar, van games tot twitter etc. Een nadeel is wel dat de iconen en apps vaak niet geoptimaliseerd zijn voor 1080p en dat het er soms een beetje vaag uitziet.

Opslag
De Nexus 5 heeft 16GB opslag meegekregen. Voor mij en de meeste mensen is dat genoeg. Je kan er genoeg apps op kwijt en ook nog wat muziek. Van de 16GB is in totaal zo'n 12GB beschikbaar voor gebruik, voor de mensen die echt 32GB nodig hebben, In februari komt er ook nog een 32GB versie, deze zal 459 euro gaan kosten.

Alternatieven:
Er zijn natuurlijk ook nog concurrenten voor deze telefoon. Ik ga ze hieronder even opnoemen en ik schrijf erbij wat de verschillen zijn met de Nexus.
LG G2: De grootste concurrent. De G2 heeft exact dezelfde specificaties (Snapdragon 800, 2GB, 1080P) als de Nexus 5, maar heeft een scherm van 5,2" en is daarmee dus iets groter. Ook draait deze G2 (nog) niet op Android 4.4, en heeft hij een skin van LG eroverheen zitten, dit zorgt voor een andere interface dan dat van de Nexus 5. http://tweakers.net/pricewatch/346181/lg-g2-16gb-zwart.html. De prijs/kwaliteitsverhouding is ook erg goed voor deze telefoon, hij is niet veel duurder, maar de batterijduur schijnt wel beter te zijn en de camera is ook beter. Het opvallende van de G2 is is dat de ontgrendelknoppen en volumeknoppen op de achterkant van de telefoon zitten.
Samsung Galaxy S4: Dit is ook een concurrent van de Nexus 5. De specificaties verschillen een klein beetje; de S4 heeft een Snapdragon 600 ipv de Snapdragon 800 in de Nexus. De prijs is dan wel weer zo'n 70 euro lager, en de camera is in deze smartphone ook beter dan die van de Nexus 5. Het scherm is met 4,99" 0.04" groter dan dat van de Nexus 5, maar dat verschil merk je niet. De resolutie van de S4 is 1080p. Ook de S4 heeft geen stock-Android, maar een skin van Samsung eroverheen, genaamd "Touchwiz". http://tweakers.net/price...galaxy-s4-16gb-zwart.html

Nadelen
Deze telefoon heeft natuurlijk ook een paar nadelen; zo is de speaker gewoonweg slecht, het geluid is slecht, en hij gaat ook helemaal niet hard. Een ander nadeel zijn de accesoires. Ik vind dat er gewoon geen mooie hoesjes op de markt zijn, en dat is jammer, want niemand wil van zo'n mooie telefoon een telefoon maken met krassen en barsten. De camera is voor sommige ook een nadeel, maar ik maak niet veel foto's met mijn telefoon, dus ik vind het niet erg. Wel is het natuurlijk jammer. Jammer is ook dat deze telefoon zo snel krast.

De Nexus 5 is een erg goede smartphone, met ook een goede prijs. Je krijgt echt heel veel waar voor je geld. Het design is mooi (vind ik), de software is goed, batterijduur is goed, maar de camera(software) kon beter vind ik. Al met al ben ik erg blij dat ik deze keuze gemaakt heb en vind ik de G2 de meerprijs niet waard. En je levert in sommige opzichten ook in als je de G2 koopt imo.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden deze review te lezen!

• iPod touch 5th gen.
  • Nexus 7 (2012)

Heb jij ook een LG Nexus 5 16GB Zwart?

Ik vind dit de meest verschrikkelijke smartphone die ik ooit heb gehad. De telefoon is inderdaad snel en krijgt als eerste updates en is heel goedkoop voor wat je krijgt. Maar deze telefoon heeft problemen met de bouw kwaliteit. De telefoon wordt al stoffig na één keer in de zak steken, bij mij sprong het scherm plotseling stuk na 2maanden. Een reparatie kost ¤200 tot ¤250. Ik heb dus dit bedrag betaald. Nu heb ik nog geen week een nieuw scherm en ik heb nu al een dead pixel gespot! Wat ik hiervan heb geleerd is dat de Nexus 5 helemaal niet zo geweldig is als vele vinden. De telefoon is zo breekbaar als een glasplaat. Ik raad je deze telefoon dus af!

Ik geef een tip aan alle mensen die ook een nieuwe telefoon willen, let niet zo nauw op de specificaties, let op de bruikbaarheid en betrouwbaarheid want dat is veel belangrijker dan specs.

[Reactie gewijzigd door BRUNO-1998 op 3 februari 2014 15:35]

Dat is natuurlijk erg vervelend voor je, want 400¤ blijft natuurlijk veel geld.

Ik denk echter wel dat het specifiek aan jouw telefoon ligt, dat er zoveel productiefouten inzitten, omdat anders zou het echt niet zo'n populair toestel zijn. Ook Samsung, iPhones en HTC's hebben vaak productiefouten, dus het ligt waarschijnlijk echt aan jouw Nexus 5, helaas. Er zijn altijd wel telefoons die productiefouten hebben.
ik heb nog nooit last gehad van een plots kapot springend scherm, alleen bij deze nexus 5. De afgelopen 5 jaar 3 ipads, 2ipods en 2 samsung galaxy s3''s gehad, maar geen een daar van had plots een kapot scherm of een dode pixel alleen deze nexus 5 heeft dit gehad. Mijn nexus 5 heeft dus 2 schermen gehad die allebei niet goed waren...
Zoals ik al eerder zei; het ligt gewoon echt aan jouw telefoon. Er zijn ook genoeg mensen met een S3 die een kapotspringend scherm hebben gehad. Wat verwacht je eigenlijk dat ik ga zeggen? Dat de Nexus 5 een slecht toestel is omdat jouw Nexus 5 een kapotspringend scherm heeft? Ik snap dat het vervelend is voor je dat je een telefoon van 400,- een kapotspringend scherm heeft, maar ik heb daar geen last van, bijna niemand heeft daar last van, dus het heeft geen zin om steeds te zeggen dat het het slechste toestel is dat je ooit gehad hebt.

Anders schrijf je zelf een review waar jij je bevindingen in opschrijft ;)

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 8 februari 2014 11:00]

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 3 februari 2014 18:17]

Je zou ook gewoon een screenprotetor kunnen gebruiken. Maar ik vind niet dat het ontbreken van hoesjes de telefoon zelf aangerekend kan worden. Dit ligt bij de producenten van die producten.
Dat klopt, maar ik zie het wel als een nadeel dat fabrikanten weinig interesse hebben in dit toestel.
Waarschijnlijk omdat het een Google Sues your ass if it isnt good product is :D